"Vyplujeme až na konci března, jak jsme dohodnutí s organizátorem pražské dopravy, společností Ropid," říká Andrea Vlčková ze společnosti Vittus group, která provozuje přívoz mezi Lihovarem a Dvorci.
Společnost Pražské Benátky sice má na vodě už dvě lodě, jedna převáží zájemce ze Sedlce do přístaviště Zámky a druhá vyplouvá z přístavu v Podbabě a kotví v Podhoří, ty však převážejí cestující přes Vltavu v průběhu celého roku.
Pražské přívozy
Zdroj: Ropid |
Na další dvě plavidla, která má společnost na starosti, se budou moci lidé nalodit stejně jako v případě první společnosti až na konci měsíce.
Napjatí jsou obyvatelé Lipenců a osady Kazín v Praze 16. Ti již několik let čekají na nový přívoz přes Berounku, který by jim zkrátil cestu na vlak.
Přes sliby města se však na železniční zastávku musí i nadále dostávat zdlouhavou cestou přes lávku v Černošicích.
Změny se s největší pravděpodobností nedočkají ani letos.
"Čekáme na souhlas města, abychom mohli přívoz spustit. Nejprve se však musí vyhloubit dno řeky a opravit jez v Černošicích," vysvětluje ředitel Pražských Benátek Zdeněk Bergman s tím, že na místě jsou již umístěny přístavy a připraveno je také speciální plavidlo pokřtěné Kazi.
Nový přívoz by měl podle současných plánů vyplouvat z přístavu, který vznikne v Černošicích, a dále plout právě k osadě Kazín a následně do Mokropsů.
Po cestě zakotví na několika zastávkách.
Místní obyvatelé však volají po tom, aby byl alespoň provizorně zřízen přívoz pouze mezi Kazínem a Mokropsy, na místě, kde již dříve dlouhodobě fungoval a byl hojně využíván především cyklisty a výletníky.
Příští rok budou nové lodě
Kromě dalšího pražského přívozu chystá společnost Pražské Benátky další novinky. "Letos to sice už nestihneme, ale příští rok bychom chtěli pořídit nové lodě," říká Bergman.
Stávající loďky nahradí plavidla, která budou vzhledem kopírovat historické lodě. Na přídi bude nově umístěno kormidlo, stejně jako tomu je u již zmiňované bárky Kazi. "Kazi je vlastně takovým předobrazem našich nových loděk. Budou však o něco menší," popisuje Bergman.
Na přívozy si loni Ropid posvítil v rámci kontroly měření dopravního standardu. Z toho vyplynulo například to, že jsou převozníci oproti minulým rokům důraznější, co se týče kontroly jízdenek a kuponů na městskou hromadnou dopravu.
Téměř přesně dodržují jízdní řády, a když už mají zpoždění, tak s nimi musí mít cestující trpělivost maximálně tři minuty.
Převozníci se také vyznamenali, co se týče čistoty. Podle průzkumu totiž mají pořádek nejen v lodi, ale také na přístavištích. A špinavé prý nemají ani své uniformy.