Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Signál v tunelech nového metra má zpoždění. Bude na podzim

  9:20aktualizováno  9:20
Do konce dubna by měla být podepsána klíčová smlouva mezi pražským Dopravním podnikem a operátory na pokrytí tunelů mezi novými stanicemi linky A pražského metra signálem. Mohl by tak být letos v září. Ale za větší peníze.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Ještě loni přitom obě strany tvrdily, že dohoda je na spadnutí a že to chtějí rychle vyřešit, aby operátoři se svým Sdružením Metro stihli do rozestavěných tunelů instalovat technologie před dokončením prací.

„V takovém případě by náklady na zavedení signálu do tunelů byly zhruba poloviční,“ uvedla za Sdružení Metro mluvčí Patricie Šedivá.

Signál v metru

Za zavedení signálu v tunelech mezi čtyřmi novými stanicemi trasy A zaplatí sdružení operátorů Metro přibližně 35 milionů korun.

Po dokončení pokrytí nové trasy chtějí s Dopravním podnikem vyjednávat o podmínkách pokrytí celého metra. To by je stálo přes 500 milionů.

Kromě instalace kabelů vysílajících signál musí vyměnit zastaralé technologie. A to potrvá několik let.

Zatím poslední schůzku mělo vedení Dopravního podniku se zástupci firem minulý pátek.

Podle mluvčího Dopravního podniku Jiřího Štábla odstranili z připravených smluv poslední nejasnosti. „Smlouva by tak snad mohla být podepsaná do konce dubna,“ uvedl mluvčí.

Operátoři přitom slíbili, že jim položení 11,6 kilometru vyzařovacích kabelů potrvá přibližně čtyři měsíce. Signál alespoň v tunelech mezi čtyřmi novými stanicemi na lince A by tak měl být funkční letos v září.

Signál je už běžně v metru v zahraničí – v Paříži,  Soulu,  Londýně... Moskva zavádí připojení alespoň přes wi-fi.

Trochu jiný kabel. Dopravnímu podniku přinese peníze

Co je jinde obvyklé, Praze schází. „Sakra, proč to tady nefunguje. Vždyť je to nově postavené,“ lamentoval o velikonočním slavnostním otevírání metra jeden z cestujících. Snažil se stahovat data cestou do Motola, ale nakonec jen zklamaně strčil telefon zpět do kapsy.

V Praze se totiž Dopravní podnik a operátoři přou už tak dlouho o to, jak má vypadat smlouva, až promeškali možnost položit kabelové vedení během výstavby tunelů. Nakonec se dohodli. Pronájem místa v tunelu bude sdružení stát ročně půl milionu korun a signál mobilních sítí budou moci využívat i zákazníci virtuálních operátorů.

Dopravní podnik loni v červnu nastínil operátorům své podmínky. Ti však měli výhrady a jednání se tak táhla dál. „My jsme jako řádní hospodáři představili podmínky, oni je neakceptovali, a tak jsme se je snažili modifikovat,“ vysvětloval prodlevu Štábl.

Podle mluvčí Šedivé má nyní sdružení v plánu zavést mezi nové stanice výkonné pokrytí typu LTE (4G), které lidem umožní telefonovat, posílat SMS a stahovat rychle data z internetu. Kabel umístěný v úrovni oken by měl vyzařovat rovnoměrný signál. „Vždy však záleží na tom, kolik lidí ve voze bude,“ dodala Šedivá. V nacpaném vagonu může být stahování dat pomalejší.

Práce potrvají asi čtyři měsíce, tedy déle, než se původně plánovalo, protože mohou instalovat technologie jen zhruba dvě hodiny denně, kdy je v tunelech volno. Signál vyjde operátory na 35 milionů.

Nový úsek metra byl slavnostně otevřen na začátku dubna:







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.