Podél silnice II/102 mají odborníci vytipovaných až šedesát částí skály, které by se v krátké době mohly uvolnit a zřítit na silnici. Silnice byla letos v lednu již jednou uzavřena.
Uzavírky cestou do Prahy22. - 28. 3. 2011 1. - 3. 4. 2011 28. 3. - 14. 4. 2011 |
"Už od havárie 13. ledna procházíme celou oblast a vytipováváme nejnebezpečnější útvary. Tenkrát se nedaleko Měchenic uvolnil obrovský skalní masiv, spadl na silnici a jen náhodou nikoho nezranil. Ze šesti set jsme vybrali šedesát nejakutnějších, které odstraňujeme," vysvětluje Pavel Tichý z firmy Strix.
Zásahem odborníků se riziko pádu skály sníží. "Nebezpečí sesuvu dokážeme takto snížit zhruba o 20 procent. Stoprocentně však pádu kamení předejít nelze. Dlouhodobé zabezpečení celého dvacetikilometrového úseku by stálo stovky milionů," dodává Tichý.
Práce si vyžádají dvě úplné uzavírky silnice II/102. Krizový štáb Středočeského kraje původně plánoval silnici dokonce navždy uzavřít, nakonec zvolil variantu sanace. Ta se ale nejdéle za rok bude muset zopakovat.
Skála lemující koryto Vltavy je dlouhodobě nestabilní a střídání teplot typické pro konec zimy jí nesvědčí. "Sešlo se tu mnoho vlivů, které skálu předurčují k sesuvům - složení skály, orientace, velké rozdíly teplot a náletové dřeviny, jejichž kořeny skálu rozrušují. Svůj podíl má i člověk. Těžbou a stavbami narušuje pevnost skal," říká geolog Jan Čurda.
Uzavírka také na D1
Dopravní problémy čekají i na dálnici D1 kvůli demolici mostu u výjezdu 11 spojujícího Čerčany a Jesenici. S tím je spojena i částečná uzavírka. "Největší omezení budou od 28. března, provoz bude veden jen ve dvou pruzích," uvedl ředitel Ředitelství silnic a dálnic Jiří Švorc. Očekávány jsou dlouhé kolony.
Ke krátkodobým uzavírkám může docházet po celý rok 2011. Budou například osazovány nové portály dopravního značení. Většina omezení souvisí s loňským otevřením Pražského okruhu.