Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Automobilka má dovolenou, z Mladé Boleslavi je vylidněné město

  21:01aktualizováno  21:01
Zatímco jindy tudy proudí tisíce lidí, teď je tu pusto. Největší automobilka v zemi Škoda Auto má celozávodní dovolenou. Osiřela tak i Mladá Boleslav, kde sídlí hlavní továrna firmy. Někteří obchodníci proto zavřeli své prodejny, prázdné jsou i restaurace.

Z Mladé Boleslavi se při dovolené ve Škodovce stává "pusté" město. | foto:  František Vlček, MAFRA

Davy lidí opouštějící mladoboleslavskou automobilku několika branami, následně ucpané silnice a plné supermarkety. To je každodenní obrázek Mladé Boleslavi vždy po skončení směny ve Škodě Auto.

Nejhorší to bývá po ranní směně ve 14 hodin. "V tuto dobu do města raději nejezdím, pokud nemusím. I návštěvu supermarketu plánuji tak, abych se tomuto času vyhnula," říká Lenka Součková z Mladé Boleslavi.

Tento a příští týden je a bude však Mladá Boleslav tak trochu jiná. Ve Škodovce nastala celozávodní dovolená, která se týká asi dvaceti tisíc lidí. A to ovlivňuje takřka celý chod města.

"Že jsou Škodováci na dovolené, je znát, město je vylidněné. Například poklesl provoz ve špičkách," říká Stanislav Holub z mladoboleslavské městské policie.

Volno v automobilce ocení především lidé bydlící na sídlištích. Tam bývá problém s parkováním, ale během těchto dvou týdnů je dokonce možné si místo vybírat.

Podnikatelům teď podstatně klesají zisky

Kromě dopravy se však vylidnění města promítá i do chodu obchodů a restaurací.

"Dvě moje oblíbené restaurace, kam chodím na obědy, mají v těchto dnech zavřeno," stýská si Jitka Dražilová, která pracuje v centru města. V některých obchodech či restauracích totiž vždy plánují na tuto dobu inventury. A tomu, kdo má otevřeno beze změn, se snižují tržby.

Bránou Škoda Auto projdou denně tisíce zaměstnanců

Bránou Škoda Auto projdou denně tisíce zaměstnanců

V době dovolené v závodě Škoda Auto je prázdné i jindy nacpané parkoviště.

V době dovolené v závodě Škoda Auto je prázdné i jindy nacpané parkoviště.

"Jedeme pořád, i když před lety jsme zavírali. Ale tržby jdou teď o 30 až 40 procent dolů," vysvětluje majitel Coral Café Jan Nejman s tím, že nechávají otevřeno hlavně kvůli tradici podniku i kvůli tomu, aby tu byl život i přes léto.

Zatímco obchodníci mají největší tržby pravidelně po tom, co je v automobilce výplata, nyní musí naopak počítat s nižším ziskem.

"Mezi našimi zákazníky jsou i dodavatelé do Škodovky, kteří mají také volno, proto jsou pravidelně tržby v této době nižší," uvedl majitel firmy Proindustry Jan Škaloud, který si na první týden škodovácké dovolené naplánoval i tu vlastní. Nicméně provoz svých poboček během této doby nijak neomezil.

Dlouhodobé odstávky teplé vody už nehrozí

Také cestující, kteří používají městskou hromadnou dopravu, si musí dávat pozor na jízdní řád. Některé spoje totiž v době celozávodní dovolené vůbec nejezdí. Týká se to hlavně těch, které využívají lidé k cestě na směny do automobilky. V minulých letech provázela obyvatele města další nepříjemnost spojená s dovolenou v automobilce - odstávka teplé vody.

"Pamatuji si, že to bývalo i přes celou celozávodní dovolenou. Jezdili jsme se koupat k babičce," vzpomíná Eva Růžičková. Nyní měly mladoboleslavské domácnosti odstávku jen jeden den.

"Letos jsme kompletně neodstavovali vůbec, dělali jsme jen dílčí odstávky. Teplá voda netekla lidem ve městě jen v úterý," uvedl Josef Kratochvíl ze společnosti Ško-Energo. Firma se snaží odstávky minimalizovat a zatím se jí daří dělat ty větší v cyklu po třech až čtyřech letech.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.