Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Řidiči v zónách autům překrývají poznávací značky. Mohou přijít o řidičák

  17:50aktualizováno  17:50
Za několik měsíců, kdy v Praze fungují nové zóny placeného stání, se někteří řidiči naučili vyhýbat kontrolám monitorovacích aut schováním registrační značky. Přitom nečitelná značka může pro řidiče znamenat mnohem horší trest než pokuta za špatné parkování.

Řidiči svoji SPZ schovávají před nafocením monitorovacím autem různými způsoby (17.1.17) | foto: iDNES.cz

V nejnovějších zónách v Praze 5, 6 a 8 kontrolují zaparkovaná vozidla monitorovací auta společnosti Eltodo. Pomocí kamer skenují registrační značky a zjišťují, zda řidič za stání v zóně zaplatil (přehledně o zónách zde).

Za skoro půlroční provoz se někteří řidiči naučili různými způsoby na kamery vyzrát. Zatímco někdo čísla překrývá listím, jiní zabalují rovnou celou značku do pytle, tím ale porušují zákon.

„Kdykoli strážníci odhalí úmyslné poškození nebo překrytí RZ, věc zadokumentují a jako porušení zákona, podezření z deliktu, oznamují správnímu orgánu,“ řekla mluvčí městské policie Irena Seifertová.

Správní orgán může přestupek vyhodnotit dle zákona o silničním provozu. Ten sice mluví o sankcích za překryté SPZ výslovně pouze u aut v pohybu, Praha ale ústy mluvčího Víta Hoffmanna tvrdí, že jako přestupek lze vyhodnotit i to, když značka není vidět při zaparkování.

Řidič pak může čekat pokutu až do výše 50 tisíc korun a dokonce i odejmutí řidičského průkazu. Přitom při samotném přestupku za nezaplacené parkování v zóně může řidič dostat až dva tisíce korun a strážníci mohou nasadit botičku, nebo vozidlo odtáhnout na náklady vlastníka auta.

Podezřelé značky kontrolují strážníci

Kvůli ochraně soukromých dat monitorovací systém Eltoda neumožňuje sledovat, kolik takových případů od zahájení zón bylo zachyceno. Podle manažerky úseku parkování Eltoda Dany Juráškové systém denně celkově vyhodnotí několik desítek případů všech nečitelných značek.

„Zhruba z dvaceti tisíc naskenovaných značek za den se jedná o desítky případů, kdy systém nedokáže značku přečíst. Všechna podezřelá data se odesílají na městskou policii, která je dál vyhodnotí,“ uvedla Jurášková.

V případě, že je značka špatně k přečtení kamerami na střeše, má ještě řidič možnost udělat dokumentaci ručním skenerem, či dát podnět rovnou městské policii. Strážníci pak provedou vlastní kontrolu.

Autor:




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.