Slevy na regionálních tratích mají přilákat nové cestující (ilustrační snímek).

Slevy na regionálních tratích mají přilákat nové cestující (ilustrační snímek). | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Středočeši ušetří za vlak na třinácti tratích, zaplatí o čtvrtinu méně

  • 1
Středočeši dostanou od března hned na třinácti úsecích od Českých drah pětadvacetiprocentní slevu. Týká se to třeba tratí Sázava - Světlá nad Sázavou, Olbramovice - Sedlčany, Kolín - Ledečko a také cestování vlakem po Mladé Boleslavi.

Dosud mohli cestující využívat nižší ceny na na třech tratích ve středních Čechách. Kromě té z Benešova do Trhového Štěpánova funguje poloviční sleva na trati z Rožmitálu pod Třemšínem do Březnice a pětadvacetiprocentní z Kutné Hory do Zruče nad Sázavou. A cestujících ve vlacích přibylo.

Od března bude v kraji nově platit akční sleva například na tratích Sázava - Světlá nad Sázavou, Olbramovice - Sedlčany, Kolín - Ledečko a také při cestování vlakem po Mladé Boleslavi.

Kde zaplatí cestující méně

Sleva 25 %

Kolín – Ledečko

Mladá Boleslav hl. n. – Mladá Boleslav město

Mělník – Mladá Boleslav hl. n.

Slaný – Louny

Rakovník – Blatno u Jesenice

Rakovník – Kralovice u Rakovníka

Sázava Černé Budy – Světlá n/S

Benešov – Mezno

Olbramovice – Sedlčany

Kutná Hora hl. n. – Zruč n/S

Čáslav – Třemošnice

Sleva 50 %

Benešov – Trhový Štěpánov

Rožmitál p/Tř. – Březnice

Zdroj: České dráhy

"Vlak lidé využívají málo. Když se dohodnou čtyři, tak raději jedou autem a děti jezdí do škol spíš autobusem. Ale každá akce, která naláká lidi do vlaků, je dobrá," řekl starosta Ledečka Vladimír Pivoňka.

České dráhy vybraly ve Středočeském kraji nejvíc "zlevněných" tratí ze všech krajů (více o cenové politice čtěte zde). Například v Pardubickém kraji jen jednu, která navíc zasahuje do středních Čech , a to z Třemošnice do Čáslavi.

"Vybíraly se podle toho, aby byl potenciál k tomu, aby přišli noví cestující, tedy podle typu železnice, osídlení. Jde o to, že regionální trať má určitý handicap, je pomalejší, delší, a tak se lidem nabídne sleva," vysvětlil mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Slevy zabrání rušení spojů

Společnost chce také zabránit tomu, aby kraj musel lokální tratě postupně rušit.

"Krajské rozpočty jsou napjaté, rostou náklady na elektřinu i na dopravní cestu. Dříve či později přijde na řadu otázka, zda na takových tratích nemá být doprava zastavena," dodal ředitel Odboru regionální dopravy Ivo Toman s tím, že vybrali tratě, kde by mohlo dojít ke zlepšení služeb například zrychlením spojení nebo nasazením kvalitnějších vozidel.

Na některých už nové vlaky jezdí. Moderní regionovy vozí cestující třeba na Mladoboleslavsku, Rakovnicku či na Kutnohorsku. Většina lokálních tratí přepraví stovky lidí denně. Kapacita motorového vlaku je 55 osob, v regionově je 85 míst k sezení.

To, že sleva cestující přiláká, potvrdila trať z Benešova do Trhového Štěpánova, kdy jízdenka stojí po slevě 26 korun, oproti původním 52. Za jízdu autobusem člověk zaplatí kolem čtyřiceti korun.

"Po zavedení akčního jízdného nedošlo k propadu tržeb, naopak u více než poloviny spojů se tržby zvýšily a celkově na trati z Benešova do Trhového Štěpánova jsou o patnáct procent vyšší. Cestující začali více využívat vlak a někteří k nám přešli z autobusů a aut," uvedla ředitelka odboru produktů a cenotvorby Ester Jánošiová.