Smetanovo nábřeží bez aut

Smetanovo nábřeží bez aut | foto: www.nabrezizije.cz

Uzavřít Smetanovo nábřeží? Raději zapomeňte, varují Prahu odborníci

  • 360
Vyhnat auta z pražského Smetanova nábřeží a Malé Strany jen tak nepůjde. Analýzy odborníků potvrdily to, co říkala na podzim značná část řidičů, když se během několika sobot nábřeží zcela uzavřelo pro tranzitní dopravu. Kolony by se přesunuly jinam.

Nápad zklidnit historické jádro Prahy prosazuje primátor Tomáš Hudeček. Rada odhlasovala uzavření nábřeží i Malé Strany v usnesení s číslem 2 165.

"Získali jsme novou analýzu dopravy. Vyplynulo z ní, že by se Smetanovo nábřeží a Malá Strana neměly po zprovoznění tunelového komplexu Blanka zavírat, jak se původně plánovalo," prozradil v pondělí MF DNES mluvčí magistrátu Jakub Stadler.

Materiál vznikl v souvislosti s podzimními víkendovými akcemi, během nichž se nábřeží proměnilo v pěší zónu.

Přetížené centrum podle rozboru dovolí jediné - uzavírat nábřeží podobně jako loni v září. "Avšak jen o víkendech, kdy je menší provoz," doplnil mluvčí.

Přesto rada města nápad zatím nezavrhla. Magistrát uložil v listopadu Technické správě komunikací (TSK), aby se na částečnou uzavírku připravila a aby vypracovala analýzu dopravní situace.

Bude již několikátá v pořadí, přičemž ty předchozí poměrně důrazně naznačily totéž - tedy že by uzavření lokality na protilehlých březích Vltavy způsobilo dopravní potíže.

Průměrný automobilový a tramvajový provoz v centru Prahy.

Jak MF DNES zjistila, je pravděpodobné, že dopravní simulace TSK přinese obdobné výsledky.

Hudečkovi se tak v posledních týdnech bortí nejen plán nového Smetanova nábřeží. "Myslím, že se pražská společnost tímto směrem posouvá," říká sice Hudeček, avšak aktuálně se mu spíše podařilo rozhněvat hned několik malých radnic.

"Připravujeme nyní kvůli tomu petici. Chceme ji mít připravenou za dva až tři týdny," řekla za ODS na "dvojce" bývalá radní hlavního města Aleksandra Udženija.

Nedovede si představit, jak by se obyvatelé Vinohrad dostávali domů, kdyby se negativní prognózy naplnily a třeba na Legerově či Žitné ulici, ale i na Karlově náměstí by se zvýšil počet aut.

Dopravní zátěž tu nechceme, vzkazují radnice

Uzavření protilehlých břehů Vltavy pro tranzit by dopravu vyhnalo Resslovou ulicí také na území páté městské části.

"Experimenty pana primátora Hudečka s pražskou dopravou, konkrétně uzavírání Smetanova nábřeží, mají negativní dopad na občany Prahy 5, což považuji za nešťastné," vzkázal magistrátu starosta ze Smíchova Miroslav Zelený (UNP).

Širší centrum

Více než dvacet tisíc aut, která denně proudí přes Smetanovo nábřeží, by se v případě uzavírky této lokality rozdělilo mezi několik městských částí. Praha 2 by razantní dopravní změny pocítila hned na několika místech.

Hustota provozu by pravděpodobně stoupla na magistrále a také v oblasti Karlova náměstí. Na území Prahy 5 by auta vytěsněná ze Smetanova nábřeží najížděla Resslovou ulicí.

Praha 7 se obává, že by jim největší obtíže přinesla auta, která by na její ulice najela od Hlávkova mostu.

A sedmička, která očekává dopravní obtíže v okolí Hlávkova mostu, už napsala magistrátu dopis, v němž žádá vysvětlení.

"Záměr s námi hlavní město nekonzultovalo, proto žádáme magistrát o veškeré podklady, abychom k tomu mohli zaujmout vlastní stanovisko, a doufáme, že ho budou respektovat," vyčítá radním mluvčí Prahy 7 Martin Vokuš.

Tomáš Hudeček sice říká, že nyní má důležitější priority v metropoli než Smetanovo nábřeží, nicméně se dál plánu zastává. Podotkl, že TSK zpracuje analýzy a pak se uvidí, zda k uzavírkám nakonec dojde.

Technická správa nyní počítá dopravní modely toho, kam by se auta "přelila". Výsledky pak projedná s jednotlivými městskými částmi. "TSK má zjistit proveditelnost tohoto záměru a v kladném případě ho i realizovat, pokud možno ke dni zprovoznění tunelového komplexu Blanka či v nejbližším možném termínu," upřesnila mluvčí společnosti Barbora Lišková.

Kdy nastane den B, jak úředníci říkají datu, kdy se Blanka otevře, je nejasné. Magistrát se totiž rozhádal se stavební firmou Metrostav, která má zakázku na starosti. Spor nyní řeší rozhodčí soud.

"Odhadem bychom mohli znát jeho rozhodnutí za asi tři a půl měsíce," řekl Hudeček a poukázal na to, že nejprve musí vyřešit tento vážný problém a pak se může zabývat Smetanovým nábřežím.

Praha si vyzkoušela nábřeží bez aut třeba už v roce 2008: