SMS jízdenky neplatí v příměstských spojích řad 300 a 400. (Ilustrační snímek)

SMS jízdenky neplatí v příměstských spojích řad 300 a 400. (Ilustrační snímek) | foto: MF DNES

Pražská SMS jízdenka v žádných příměstských linkách neplatí

  • 89
Část Pražanů neskrývá své rozhořčení nad změnami v MHD. Kromě těch, kteří musí cestovat delší dobu a zaplatit více, se mezi nespokojené zařadili i ti, kteří při cestách po Praze s oblibou využívali SMS jízdenku. Pokud totiž jejichž běžný spoj nahradila příměstská linka řad 300 a 400, tento typ lístku už použít nemohou.

Někteří lidé s překvapením zjistili, že jim v příměstských autobusech linek řad 300 a 400 neplatí zakoupená SMS jízdenka. Přestože nastupovali na pražských zastávkách.

Kde městské autobusy nahradily linky 300

Libuš, Písnice

spoje linky 113 jsou mimo špičku někdy nahrazeny linkami 331, 333

Zbraslav

některé spoje 129 a 243 koordinovaně nahrazené 318

Kbely

linka 185 má některé spoje nahrazené 302

Vinoř

spoje linky 259 někdy nahrazují 375, v Uhříněvsi se spoje neomezily, cestující tu mohou nyní jezdit linkou 325

Kvůli velké změně v systému hromadné dopravy je to teď v některých čtvrtích více znát. Dopravní plánovači totiž některé městské linky (kde SMS jízdenky platí) osekali o spoje a místo nich vložili spoje příměstských linek.

Jindy zase pro vylepšení dopravní obslužnosti chtěli posílit dopravu a použili k tomu právě linky, které beztak projíždějí Prahou, ale primárně svážejí cestující bydlící za městem ke stanicím metra.

Jízdenku se vyplatí koupit u řidiče

"Jela jsem z metra Černý Most na zastávku Slatinova v Řeporyjích. Na Černém Mostě jsem si koupila SMS lístek za 32 korun, ale v lince 352 ze stanice Luka ode mě chtěl řidič 24 korun za tři zastávky s tím, že u něj SMS jízdenky neplatí," rozhořčila se jedna z cestujících.

"I když je to příměstský autobus, zastávka Slatinova se nachází v pásmu 0, a tudíž nevím, co na mé SMS jízdence bylo špatně," domáhala se žena na organizátorovi dopravy společnosti Ropid vrácení peněz za SMS jízdenku.

Její případ není jediný. Oblastí, kde se dnes více lidí spoléhá na příměstské linky, je více. Příkladem může být třeba Libuš a Písnice. Dopravní plánovači tu omezili spoje linky 113 a prokládají je spoji 331 a 333. Podobně je to na Zbraslavi, ve Vinoři či v Kbelích.

Organizátor dopravy Ropid však zatím neuvažuje o tom, že by pro cestující omezující opatření změnil. "Pražští cestující nastupující na autobus v Praze si mohou koupit jízdenku přímo u řidiče příměstské linky, a to za standardní cenu. V těchto linkách nejsou lístky s přirážkou," říká mluvčí Ropidu Filip Drápal.

Jenže zároveň přiznává, že na území Prahy mohou cestující do příměstských linek nastupovat všemi dveřmi, zatímco za Prahou musí nastoupit předními a prokázat se řidiči platnou jízdenkou. Ve městě se může jednoduše stát, že cestující nastoupí zadními dveřmi s SMS jízdenkou a zaplatí několik stovek pokutu, chytí-li jej revizor.

"Vyměnit pokladny by bylo drahé"

"My bychom rádi systém vylepšili a chápeme, že pro některé lidi je to na hlavu, ale nemůžeme cestující pustit do autobusu bez kontroly, protože by začali jezdit zadarmo. Zároveň bychom museli vyměnit všechny pokladny u řidičů a změnit tak odbavovací systém, aby uměl zkontrolovat SMS jízdenku. To by bylo nákladné," říká Drápal.

A zmiňuje i třetí důvod, proč je podle něj obtížné povolit jízdu v příměstských linkách s SMS jízdenkami - prý nemají souhlas Středočeského kraje, který tyto linky spolufinancuje.

Momentem, kdy by se konečně mohlo něco vylepšit, by tak teoreticky mohlo být sloučení pražské a středočeské hromadné dopravy. Vedení Prahy i kraje už o sloučení, které by přineslo úspory a vylepšilo dopravní obslužnost, uvažuje. Už na toto téma obě strany jednaly. Nyní se však čeká na krajské volby a jednání povedou s novými radními.