Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Radek Cihla, MAFRA

Mladá Boleslav našla společnou řeč se Škodovkou. Sníží daně

  • 0
Mladá Boleslav sníží daň z nemovitosti, kterou loni prudce zvýšila. Škodovka za to ročně věnuje sedm milionů korun na podporu řady projektů. Návrh budou zastupitelé schvalovat ve čtvrtek odpoledne.

Mladoboleslavská daň z nemovitosti se sníží o čtvrtinu na koeficient 3 od roku 2018. Tedy za předpokladu, že zastupitelé schválí návrh, se kterým přišel Výbor pro spolupráci se Škodou Auto, vedený opozičním zastupitelem Robinem Povšíkem (ČSSD).

„Předložil jsem kompromisní návrh, který by znamenal snížení neúměrně zdražené daně. Nyní o věci jednáme napříč politickými stranami,“ uvedl Povšík.

Pokud zastupitelé ve čtvrtek odpoledne návrh schválí, zavážou se k přípravě nové vyhlášky o dani z nemovitosti, již by měli do léta formálně schválit. Daň by se na koeficient 3 snížila od roku 2018. Zároveň Škoda Auto začne od roku 2016 podporovat sociální, zdravotní, kulturní a volnočasové projekty ve městě částkou 7 milionů korun ročně.

Příjmy z daní z nemovitostí

134 milionů korun vybere letos a příští rok Boleslav díky zvýšení daně z nemovitosti.

100 milionů korun by mělo město vybírat od roku 2018 po snížení daně na koeficient 3.

Podle bleskového průzkumu MF DNES má návrh podporu všech stran v zastupitelstvu. Podpořila by jej kromě ČSSD, komunistů, ANO a TOP 09 i ODS, která původní zvýšení daně prosadila a dosud o jejím snižování nechtěla ani slyšet. Opoziční ČSSD se tak podařilo ve vyhroceném sporu najít kompromis a všechny strany usmířit.

„Mnohdy jsme naráželi na odpor obou stran, ale nakonec se podařilo najít kompromis,“ říká Povšík.

„Obecně nemáme s tímto návrhem problém, nikdy jsme ani nechtěli, aby daň byla tak vysoko nastálo,“ řekl MF DNES primátor Raduan Nwelati (ODS).

Tento postoj ODS je překvapením nejen pro ČSSD, ale i pro koaliční partnery. „Jsme za to rádi, rovněž jsme připraveni návrh podpořit, ale o některých částech se bude ještě jednat,“ řekl náměstek primátora Daniel Marek (TOP 09). To potvrzuje i primátor Nwelati.

„Ještě jsem se s tímto dokumentem neseznámil podrobně, takže nemohu říci, že bychom souhlasili úplně se vším, například jsem zaslechl, že by součástí mělo být i jednání o přesunu hřbitova, který sousedí s areálem Škodovky, s tím bychom nesouhlasili. Jinak ale s dohodou nemáme problém,“ uvedl Nwelati.

Loni na podzim koaliční zastupitelé odhlasovali prudké zvýšení daně z nemovitosti z takzvaného koeficientu 2 na koeficient 4, tedy o 100 procent více pro průmyslové podniky. To rozčílilo Škodu, pro kterou změna znamená, že nejméně za letošní a příští rok zaplatí místo původních 40 přes 80 milionů korun ročně. Škodovka to po schválení označila za dýku do zad dobrého souseda.

„Je to noční můra, o které se mi bude dlouho zdát,“ řekl člen představenstva firmy Bohdan Wojnar.

Sportovní kluby mohly přijít o peníze

Škodě vadilo, že s ní město o změně nejednalo, a na „zradu“ reagovala hrozbou razantního snížení finanční podpory sportovním klubům, které spoluvlastní či podporuje město Mladá Boleslav. Fotbal a hokej měly letos proti loňsku přijít dohromady o 22 milionů korun. Díky dohodě ve výboru o spolupráci by kluby nakonec měly přijít celkově jen o 9 milionů. V dalších letech může podpora opět růst.

Se záměrem souhlasí i člen rady města František Petrtýl (ANO), který je zároveň viceprezidentem Fotbalového klubu Mladá Boleslav. „Vždy jsme si přáli konstruktivní spolupráci města se Škodou, i z hlediska podpory klubům je to dobré řešení,“ řekl Petrtýl.

Daň z nemovitosti na vysokém koeficientu 4 zůstane letos a příští rok. Město za to jako kompenzaci vyčlení částku 80 milionů korun, kterou se zaváže využít na společné projekty. Má jít o investice například do silnic či domova důchodců.

Podle ekonomů je snížení daně více než namístě. „Zastupitelstvo udělalo chybu už tím, že daň tak výrazně a najednou zvýšilo. Mnohým subjektům to nabouralo finanční plán na nejbližší roky,“ říká analytik Finlord Boris Tomčiak.

„Obě strany by měly naopak spolupracovat, vydělají na tom všichni. Město může spolu s velkými firmami, jako je Škoda, založit například nadaci pro výstavbu společensky prospěšných prostor,“ říká Tomčiak a podotýká: „Samozřejmě by s tím bylo více práce, ale mladoboleslavští zastupitelé by neměli být líní,“ dodal Tomčiak.