Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Sobotka: Vláda by měla podpořit stavbu pražského metra D

Robert Oppelt Metro.cz
12. září 2016  11:43
Vláda se začala více angažovat ve velkých dopravních projektech, které trápí Prahu. Podle premiéra Bohuslava Sobotky z ČSSD to ale nesouvisí s blížícími se podzimními volbami. Ty se metropole týkají jen okrajově.
Premiér Bohuslav Sobotka při představování plánů ČSSD ve volební kampani
Premiér Bohuslav Sobotka při představování plánů ČSSD ve volební kampani | foto: Josef Kopecký, iDNES.cz

Přijel jste si odpočinout do Prahy od kampaně před krajskými volbami. Prahu kampaň ušetří?
Jsou tady tři senátní obvody, kde se volí, ve dvou ze třech obvodů jsme se dohodli se Stranou zelených a postavili jsme společné kandidáty. Uvidíme, jestli v Praze, která většinou volí doprava, budeme úspěšní.

Jak vidíte šance vašich kandidátů, když sám přiznáváte, že Praha volí spíš doprava?
Šance existuje, to ukázal fakt, že se minule podařilo zvolit profesorku Evu Sykovou v Praze 4, kde do té doby dominovala ODS. A také úspěch naší společné kandidátky se zelenými Ivany Cabrnochové na Praze 10, ta teď kandiduje znovu. Nasadili jsme silné kandidáty, těšíme se na ten souboj.

Jsou tady senátní volby jiné?
V Praze je to vždycky o osobnostech, to spektrum je široké, voliči si mohou vybrat. Chtěli jsme nabídnout kandidáty, které může volit jak levice, tak ti, kteří volí liberální střed.

Tři senátní obvody zápasí s dopravními problémy. Častěji vstupujete do pražské politiky s dopravními tématy. Je to jen kvůli tomu?
Jsem přesvědčen, že ty pražské projekty jsou tak významné, že se v nich předseda vlády musí angažovat. Možná byla chyba, že moji předchůdci to trochu opomíjeli a nechávali to jen na úřednících. Jako předseda vlády se osobně dva a půl roku snažím scházet s lidmi ze SŽDC, ŘSD, magistrátu, letiště, aby věděli, že na to nezapomínáme a že tlačíme na to, aby se naplánované harmonogramy zrealizovaly.

Jak pokračuje modernizace železnice do Kladna a na letiště?
Je ostuda, že 25 let nemáme moderní železniční spojení na letiště. Snažím se, aby se zejména urychlila část mezi Veleslavínem a letištěm, protože je zřejmé, že nejlepší variantou na Praze 6 a 7 bude zahloubení. To ale bude vyžadovat delší dobu na přípravu. Je zřejmé, že úsek z Veleslavína na letiště by mohl být realizován nejdřív.

S primátorkou jste představil harmonogram dostavby úseku 511 Pražského okruhu. Jednali jste i o jeho severní části?
Tu jihovýchodní část vidíme jako reálně nejvíc připravenou, naše vláda tu za rok mandátu může ještě něco udělat. V severní části je vysoká míra neshody, tam musí ještě pokračovat diskuse. Pokud jde o to, co se dá udělat nového, je nová pracovní skupina pro 511, složená ze zástupců ministerstva dopravy a Prahy, která se má pravidelně scházet a dohlížet na dodržování harmonogramu. Další věc, chtěl bych, aby ministerstvo životního prostředí co nejvíce zkrátilo lhůty a ministerstvo dopravy co nejdříve dodalo podklady pro EIA, tedy vyhodnocení vlivu projektu na životní prostředí...

Podle harmonogramu únor 2017...
Byl bych rád, kdyby ministerstvo životního prostředí vydalo rozhodnutí co nejdříve, abychom měli územní rozhodnutí příští rok, pak stavení povolení. Nejdřívější termín, kdy se může začít stavět, je rok 2019, ale to nepůjde automaticky. Bude to vyžadovat obrovské nasazení jak úředníků, tak magistrátu. Požádal jsem o pomoc paní primátorku i jejího náměstka pro dopravu, potřebujeme silné nasazení Prahy, nejen verbální nasazení, ale potřebuji, aby chodili do pracovních skupin a pomáhali mi tlačit na úředníky.

Zapojí se vláda i do stavby metra?
Už se podařilo zapojit evropské peníze, na úsek do Motola se podařilo získat evropské dotace. Byl bych rád, kdyby se nám podařilo zapojit evropské peníze i do déčka. To je ta nejlepší možnost, pokud by se to nepodařilo, měla by přispět vláda. Metro je infrastruktura, která slouží nejenom Pražanům, ale i návštěvníkům města. Mají z něj užitek všichni, bylo by dobře, kdyby ho vláda podpořila.

Středočeši plánují tramvaj navázanou na déčko.
Projekt tramvaje se mi líbí. Je pozitivní, že Praha začala se Středočechy více komunikovat, to je dobře. Bude možné lépe navázat plány a projekty mezi Prahou a středními Čechami.



  • tisknout
  • sdílet
  • máte tip?


Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.