Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Stavba dálnice D3 přes střední Čechy se odkládá, soud zrušil její trasu

  18:11aktualizováno  18:11
Soud zrušil navrhovanou trasu dálnice D3 ve středních Čechách, která má v budoucnu spojovat Prahu s Českými Budějovicemi a Rakouskem. Vyhověl žalobě, v níž požadovaly zrušit silnici v jejím celém úseku mezi Miličínem a Prahou obce Ješetice, Tisem, Václavice a jeden vlastník rodinného domu.

Naposledy byl na dálnici D3 na konci června otevřen nový pětadvacetikilometrový úsek mezi Táborem a Veselím nad Lužnicí. | foto: David VeisČTK

Žaloba se týkala vymezení koridoru dálnice D3 a takzvané Václavické spojky přes Dolní Posázaví a Neveklovsko. Šedesátikilometrová západní varianta středočeské části D3 má vést přes Jesenici, Psáry, Heřmanice a Mezno.

Podle ministerstva dopravy se soudní rozhodnutí týká sporu mezi obcemi a Středočeským krajem. Ministerstvo však rozhodnutí ještě oficiálně neobdrželo, a proto ho může komentovat jen obecně.

"Nyní budeme muset počkat na to, až Středočeský kraj znovu zakotví trasu dálnice do svého územního plánu. Až poté budou moci pokračovat přípravy stavby," řekl iDNES.cz mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold. Vzhledem k tomu, že i východní varianta D3 má své odpůrce, tak se tím podle Neřolda zahájení dostavby D3 oddaluje.

"Ve středních Čechách byla na silnici D3 schválená EIA," uvedla mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková. "Geologický průzkum je ze sedmdesáti procent hotový. Připravujeme soutěž na vypsání dokumentace k územnímu rozhodnutí. Po všech procedurách by se začaly vykupovat pozemky, pak by následovala dokumentace pro stavební povolení, vydání stavebního povolení samotného a pak by se teprve začalo stavět. Přesný termín, kdy by se mělo začít stavět, se nyní odhadnout nedá," dodala Vápeníková.

Jestli se ministerstvo dopravy proti rozsudku odvolá, není v tuto chvíli jasné.

"Tento rozsudek by měl znovu otevřít debatu o smyslu a trase dálnice D3 ve středních Čechách. Důraz klademe na debatu o smyslu a trase Václavické spojky," uvedl starosta Václavic Zdeněk Votruba. Prioritou dopravního spojení Prahy s jižními Čechami by podle něj měla být modernizace silnice I/3, která by se rozšířila na tři pruhy a přetížené úseky by byly řešeny jako obchvaty měst.

Stát se loni rozhodl vést dálnici v takzvané západní variantě přes Posázaví. Tehdejší ministr dopravy Pavel Dobeš poukázal na to, že tato trasa povede méně zalidněnými oblastmi, což by mělo způsobit méně problémů v zastavěných aglomeracích.

Kritici západní varianty tvrdí, že stát dává přednost turisticky atraktivnímu Posázaví před alternativní trasou, která by vedla průmyslovou zástavbou. Má také obavy, že kolem dálnice nekontrolovatelně porostou logistická a nákupní centra, která zdevastují poslední zbytky přírody.

Celková délka tahu dálnice D3 a navazující rychlostní silnice R3 mezi Prahou a státní hranicí s Rakouskem je přibližně 171 kilometrů.

Naposledy byl na dálnici D3 na konci června otevřen nový pětadvacetikilometrový úsek mezi Táborem a Veselím nad Lužnicí. Celkem má zatím dálnice délku 42 kilometrů v úseku od Nové Hospody do Veselí nad Lužnicí. O stavbě D3 se uvažovalo už v roce 1939. Do plánů dálniční sítě se dostala v roce 1987.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.