Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Sovětské soupravy Ečs pro pražské metro přijely před 40 lety

  17:32aktualizováno  17:32
Před čtyřiceti lety dorazily do Prahy první vozy pro nově vznikající metro. Šlo o sovětské soupravy Ečs vyrobené speciálně pro tehdejší Československo. Aktivní služba těchto souprav skončila po 24 letech v roce 1997. Dopravní podnik si jednu provozuschopnou soupravu se třemi vozy ponechal dodnes.

První vozy Ečs dorazily 16. října 1973 na Nádraží Krč, pak byly převezeny do depa metra Kačerov, kde probíhala jejich příprava a posléze i první testovací jízdy.

"Od počátku roku 1974 se soupravy začaly zkoušet v tunelech pražského metra v nepravidelném testovacím provozu," popsal vedoucí archivu pražského dopravního podniku Pavel Fojtík.

Fotogalerie

V květnu 1974 byly pak třívozové vlaky uvedeny do pravidelného provozu s cestujícími. Zpočátku měly na trati C dvoučlennou obsluhu, kterou tvořil strojvedoucí a pomocník strojvedoucího.

Vozy Ečs vyvinul Mytiščinský strojírenský závod speciálně pro pražské metro. Vyráběly se v letech 1972 až 1976. Jednalo se o modifikaci vozů Ež, které tehdy jezdily v moskevském a leningradském metru. Vozy měly 42 míst k sezení a 220 k stání.

"Souprava metra tohoto typu byla odvozena od Ež vozů, které patřily k nejrozšířenějším v zemích bývalého sovětského svazu, čs v názvu znamená, že se jednalo o modifikaci soupravy pro tehdejší Československo," řekl iDNES.cz Petr Havlíček ze správy vozidel metra dopravního podniku.

Nejstarší vozy metra měly podle jeho slov všechny kompletní vybavení, každý vagon měl svoji vlastní kabinu, ze které bylo možné ho řídit.

"Původně nebylo tedy dáno, že některý vůz je čelní a ostatní jsou vložené. Později se však toto rozlišení zavedlo, a to zejména z toho důvodu, aby se nemusely všechny jednotlivé vozy udržovat jako samostatné řídící jednotky," dodal Havlíček.

Nejstarší soupravy mohly jen na trasu C

 Soupravy měly stejně jako dnes maximální konstrukční rychlost 90 km/h, při samotné jízdě je to však o deset méně. Velký rozdíl byl však oproti těm současným ve výkonu motoru. "Ty úplně nejstarší měly výkon jen 72 kWh, později byly dodávány novější s výkonem 110 kWh. Ty současné moderní mají 130 kWh," uvedl Havlíček.

Historické vozy metra, typ Ečs

Vagonka v ruském Mytišci je pražskému dopravnímu podniku dodávala v letech 1973 až 1976.

Dodnes sice jezdí na trasách A a B, ale původním vozům už nejsou podobné. Během rekonstrukce v uplynulých deseti letech byly vozy kompletně odstrojeny a z původní soupravy zůstaly jen podvozky, které byly repasovány.

Nejstarší sovětské soupravy byly proto dodávány pouze pro trasu C, která nebyla tolik náročná na sklonové poměry a nebylo tudíž zapotřebí většího výkonu.

"Pro první úsek trasy A, který byl zprovozněn v roce 1978, bylo pak už nutné mít vozy s výkonem 110 kWh," vysvětlil Havlíček.

Celkem bylo v 70. letech do Prahy dodáno 85 vozů Ečs. V provozu byly téměř všechny až do roku 1994, pak je dopravce začal stahovat. Poslední vůz vyjel na trať 29. června 1997.

Po ukončení provozu bylo 79 vozů sešrotováno, dva odprodány pro další využití a čtyři zachovány jako historická vozidla. Jeden je sbírkovým předmětem Muzea městské hromadné dopravy v Praze, které se nachází ve střešovické tramvajové vozovně. Další tři vozy tvoří historickou třívozovou soupravu určenou pro příležitostné zvláštní jízdy. Udržují je v depu Kačerov.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.