Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Randál a časté poruchy. Stav autobusů ve středních Čechách je žalostný

  9:47aktualizováno  9:47
Města ve středních Čechách chtějí nakupovat nové autobusy. Stav těch stávajících je totiž špatný, lidé se někdy bojí, zda vůbec dojedou do cíle.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Monika Tomášková

Neslyšíte slova, rachtá v nich, zapáchají a jejich tempo je hlemýždí. A také se mohou samovolně rozjet. Tak tragický je stav některých autobusů, s nimiž jezdí lidé po Mladé Boleslavi. Na špatný technický stav některých vozů upozorňují řidiči i cestující.

„Není to tak dlouho, co mě řidič vysadil na zastávce Na Radouči a dál už nejel, protože měl technickou závadu,“ vypráví zkušenosti s jízdou MHD Jana Doležalová z Mladé Boleslavi. Jindy sice autobusy do cíle dojedou, ale o komfortu se nedá hovořit.

„Pršelo a řidič měl zapnuté topení, aby se mu nerosilo okno. Ve voze kvůli tomu nebylo slyšet slova, byl to neuvěřitelný randál,“ přidává další zážitek osmnáctiletý Marek Brejcha. Autobusem jezdí každý den odpoledne na brigádu. „O komfortu se nedá příliš mluvit, přestože nedávno zvýšili jízdné na 16 korun,“ zlobí se.

Situací se již zabývá vedení města. „Právě stav autobusů prověřujeme. Byl jsem se osobně podívat na některé vozy a na další se chystám, dejte nám ještě několik dnů, abychom se k tomu mohli přesněji vyjádřit,“ říká primátor Mladé Boleslavi Raduan Nwelati. Mladá Boleslav podle něho už ale plánuje od příštího roku razantní obnovu vozového parku svého dopravního podniku.

„S pomocí evropských dotací chceme nakoupit 22 nových autobusů,“ dodává Nwelati. „Obměňovat je začneme postupně od roku 2017. Chtěli bychom pořídit alespoň čtyři nové autobusy ročně,“ potvrzuje ředitel dopravního podniku Marek Džuvarovský.

Vozy stárnou rychle v celém regionu

Obnovu autobusů plánují i další středočeská města. Vozy totiž rychle stárnou v celém regionu. Na jejich stav si cestující stěžují například v Příbrami.

„Někdy mám pocit, že jedu rezavou plečkou, a říkám si, jestli to vůbec dojede. Před týdnem jsem zažil, že autobusu, který mířil do Prahy, prasklo nějaké potrubí a tekla z něj voda, tak vysadil cestující a odjel s tím, ať si počkají na náhradní,“ kritizuje Jiří Hendrych z Příbramska.

Okamžitě vypadněte!

„Vypadněte, vole, ven!“ křičel údajně ředitel Dopravního podniku Mladá Boleslav Marek Džuvarovský na svého zaměstnance Luďka Dostála a přidává k tomu několik dalších nadávek. Vyhrocenou situaci si na mobilní telefon před pár dny nahrál právě Dostál, který se brání snaze vedení podniku dostat z něho náhradu škody, vzniklou při samovolném rozjetí autobusu před půl rokem.

I to dokresluje vyhrocenou situaci ve firmě, která se potýká s technickým stavem svých autobusů. Vůz, jenž se rozjel, naboural do jiného autobusu. Škoda se pohybuje kolem půl milionu korun. Vůz měl přitom aktivovanou takzvanou staniční brzdu, která musí bezpodmínečně fungovat. Nehoda se bude dál prošetřovat, protože se zkoumá míra zavinění řidiče, který vůz nezabezpečil také ruční brzdou.

„To je pravda, svoji část odpovědnosti přiznávám, ale staniční brzda má fungovat a autobus by se rozhodně neměl rozjet, je to technická závada,“ říká řidič Luděk Dostál. Technickou závadu označila jako příčinu nehody po svém šetření také pojišťovna, která proto řidiči odmítla plnění pojistky z odpovědnosti zaměstnance. A firma tak chce škodu zaplatit přímo po řidiči. Dostál odmítl několikrát vedení podniku podepsat uznání pochybení a různé výše dluhu. „Poslední pokus, abych to podepsal, jsem si právě nahrál a skončilo to agresivitou pana ředitele,“ říká Dostál.

Incident řidič oznámil na policii a podá jej také jako přestupek na magistrát. „K samotnému incidentu se nechci vyjadřovat,“ řekl ředitel Džuvarovský. „Pan Dostál nehodu zavinil a my pochopitelně chceme, aby zaplatil vzniklou škodu. Nabídl jsem mu dokonce splátky, není naším cílem někoho finančně zruinovat, on to ale odmítl a placení se snaží vyhnout,“ říká Džuvarovský. Nehodu prověří i magistrátní odbor dopravy.

Zdejší dopravu provozuje firma Arriva, která však tvrdí, že autobusy obnovuje. „V Příbrami nakupujeme pro linky MHD každý rok dva nové autobusy a postupně tím vozový park kompletně obnovujeme. Loni jsme pořídili dva, letos pořídíme také dva a stále tímto tempem postupujeme dále,“ říká mluvčí Arrivy Ivo Novotný.

Město s tím však spokojené rozhodně není. „Neznám nikoho, kdo by si nepřál modernější, nízkopodlažní a méně zapáchající autobusy. Na některých linkách by byly vhodnější méně kapacitní vozy. Na základě špatných smluv nemá město na Arrivu velké páky a dopravce podle mého názoru nenastoupil cestu partnerského vstřícného dialogu s městem,“ kritizuje příbramský radní Václav Dvořák.

Stav autobusů MHD Příbram podle něho dobrý není. „V Příbrami jezdí spíše staré autobusy, často již zcela odepsané. Takový provoz je na jednu stranu levnější o odpisy, na druhou stranu je dražší o opravy, které by v takové míře u nových autobusů nebyly potřeba,“ říká Dvořák.

„Smlouva uzavřená kdysi mezi městem a Arrivou Praha na tuto věc nijak nepamatuje, a tudíž zde má Arriva volné pole působnosti,“ doplňuje Dvořák.

Arriva zajišťuje autobusovou dopravu také v Kutné Hoře, Kolíně, Berouně či Hořovicích. Všude se prý snaží vozy modernizovat a obnovovat.

„Například v Kolíně jsme zařadili poslední nový vůz do provozu před půl rokem. 80 procent autobusů kolínské MHD jsou dnes už moderní vozy s nízkopodlažním nástupem,“ říká Novotný. Jeden nový autobus každý rok pořizují také v Berouně.

Dopravní podnik Mladá Boleslav v posledních letech nakupoval autobusy značky Mercedes. „S nimi není žádný problém, jsem spokojen,“ hodnotí šéf tamních odborů sdružujících řidiče a další zaměstnance Petr Ceral. Jenže tím výčet pozitiv končí. „Potíže jsou hlavně s některými autobusy Tedom, jež se neustále musí opravovat,“ říká pod podmínkou anonymity jeden z řidičů.

Poruchy vyřadily autobusy z provozu

Autobusy Tedom s velkou slávou podnik nakoupil v roce 2009 a v roce 2012 byla jejich výroba ukončena. Kvůli poruchám teď podnik někdy nemá dostatek vlastních autobusů a na zajištění linek musí posílat vozy soukromé firmy LS Tour. Ani jejich stav ale rozhodně není oslnivý. „Jsou to vraky, čím nás to proboha vozí po Mladé Boleslavi?“ kritizovali cestující i na webu města.

Kromě různých technických závad také mladoboleslavským autobusům neprospěl fakt, že se do nich tankovala nafta s biosložkou. Autobusy Tedom přitom mají motory Deutz, které vyžadují vysoce kvalitní naftu. Motory se tak zanášely a teď jsou poruchové, hlučné a zapáchají. Palivo přitom podnik tankoval ve spřátelené firmě Copmag, kde město drží polovinu akcií.

„Naftu z Compagu jsme si ale kontrolovali a byly dodrženy všechny normy. Potíže byly právě s povinnou biosložkou, kterou tam museli prodejci přidávat,“ odmítá pochybení ředitel Džuvarovský. „Proto jsme od letoška začali tankovat čistou naftu od státní společnosti, se kterou jsme si vyjednali i nižší cenu,“ říká Džuvarovský.

Ke zlepšení stavu vozů to však nestačí. „Pořád je to nouzový režim. I technik Tedomu říká, že jediným řešením by byla generální oprava motorů, tedy vyčistit střiky, hlavu motoru, palivovou soustavu i nádrž, pak to zase bude jezdit. To jsou ale statisícové částky za opravu jednoho autobusu, které podnik nedá, nebo na to nemá,“ dodávají řidiči.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.