Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Spor mezi koalicí a opozicí v Praze 8 roste, jde o miliony z kasy

  20:00aktualizováno  20:00
Současné vedení Prahy 8 si objednalo audit hospodaření bývalé garnitury. Podle radního pro majetek panovala jistá podezření o hospodaření bývalého vedení městské části. Z obecní kasy prý nekontrolovaně odtékaly miliony. Spor koalice a opozice v Praze 8 tak nabírá na obrátkách.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto:  Tomáš Krist, MAFRA

Nehospodárnost, podezřelé a předražené zakázky. Tak podle současného vedení Prahy 8, tedy ČSSD, ANO, SZ, hospodařila v minulosti městská část. Vyplývá to z kontroly několika desítek zakázek a kontroly nakládání s majetkem, kterou si objednalo.

Například firma současné zastupitelky za ODS podle auditů předražila více než dvoumilionovou zakázku od městské části o 900 tisíc korun. Opozice složená z ODS a TOP 09, tedy stran, které dříve radnici vedly, zjištění odmítá.

Materiál, o kterém koalice poprvé informovala na posledním zastupitelstvu a který je obsahuje, považuje na paskvil.

„Panovala tu jistá podezření o hospodaření bývalého vedení městské části, která byla podpořená podněty občanů. Proto jsme si nechali zpracovat tento materiál,“ popisuje genezi dokumentu radní pro majetek Radomír Nepil (ANO). Podle jeho slov vznikal v průběhu ledna a února a odhalil „závažná pochybení“ v hospodaření městské části.

Například podle něj docházelo k častému dělení zakázek tak, aby nemuselo být vypsáno otevřené výběrové řízení dle zákona. Zakázky se týkaly především oprav bytového fondu, které v posledních pěti letech dosáhly částky 430 milionů korun.

Většina zakázek, konkrétně 90 procent, přitom byla vypsána napřímo do hranice 500 tisíc korun, což byl schvalovací limit šéfa odboru majetku.

„Převážná většina zrevidovaných dílčích zakázek se vyznačuje následujícími rysy: pravidelně byly oslovovány s žádostí o předložení dílčích cenových nabídek do 500 tisíc korun firmy, které již s městskou částí dříve spolupracovaly (nelze vyloučit vzájemnou spřízněnost),“ píše se například v materiálu.

Dále následuje seznam firem, které zakázky vyhrávaly nejčastěji.

„Panovala tu podezření o hospodaření bývalého vedení.“

Opozice zjištění považuje za nekorektní a účelové. Informace o výsledcích kontroly poprvé zazněla na zastupitelstvu, které se zároveň zabývalo přešlapem nového vedení, jež nechalo nadvakrát vytisknout stejné číslo radničního časopisu Osmička.

V první verzi totiž chyběl komentář místostarosty Matěje Fichtnera za ANO. V této věci padlo trestní oznámení na místostarostku Alenu Borhyovou také z ANO, která dala k přetištění pokyn. A hnutí ANO zase podalo trestní oznámení na již bývalého šéfredaktora měsíčníku.

„Je poměrně fascinující troufalost ze strany současného vedení tuto snůšku nesmyslů a nepodložených tvrzení nazývat audit... Sám bych jej označil maximálně za kvalifikovaný pohled z okna,“ reagoval například zastupitel ODS a bývalý místostarosta Ondřej Gros.

V domě se mělo vymalovat. Město platilo projekt za sto tisíc

I přes veškeré výtky jsou některá zjištění minimálně k zamyšlení. Materiál například rozebírá zakázku, kterou v loňském roce získala firma Aqua Sun nynější zastupitelky ODS Ivany Mikulenkové.

Ta měla na základě smlouvy o dílo vymalovat společné prostory v domě v ulici Taussigova za cenu 2,128 milionu korun. Podle dokumentu byly práce předražené o 900 tisíc korun. A to i díky tomu, že si firma naúčtovala 95 tisíc korun za zpracování projektové dokumentace či 53 tisíc za takzvanou koordinaci bezpečnosti práce.

V obou případech údajně nadbytečně. „Zpracovaná projektová dokumentace za 95 tisíc korun nebyla nutná, navíc sloužila de facto pouze k výběru dodavatele a nesplňuje rysy obvyklé projektové dokumentace,“ píše se v materiálu.

„Uvedená zakázka obsahovala 1,5 kilometru klempířských prací. Jenom linkrustace (omyvatelný nátěr) byla prováděna na dalších bezmála čtyřech tisících metrech čtverečních, dále byly součástí zakázky opravy štukováním, a to za plného provozu,“ hájí se zastupitelka, podezření z předražení zakázky odmítá.

Nicméně právě její firma Aqua Sun patřila mezi nejvytíženější, co se radničních zakázek týče. Od roku 2008 jich získala 121, v celkové hodnotě více než 39 milionů korun.

Za pozornost rovněž stojí, že společnosti Aqua Sun byla krátce po volbách, ještě před ustavujícím zastupitelstvem, prodloužena nájemní smlouva na restauraci v Kulturním domě Krakov, a to na deset let dopředu za sníženou cenu 525 korun za metr čtvereční. Původně si prostory firma pronajímala za 1 300 korun za metr.

„O snížení nájmu a prodloužení jsme žádali opakovaně již v období posledních tří let. Naše žádost byla odůvodňována především havarijním stavem budovy. Výsledná cena pronájmu je obdobná jako v jiných restauračních zařízeních podobného typu v Praze 8,“ říká zastupitelka.

Nutno dodat, že to nebyla jediná firma, která měla dodávat předražené služby. Předražená měla být třeba zakázka na dodávku oken, údajně o 45 procent, či na opravu střechy o 30 procent.

Radnice řekla „A“, teď musí přijít „B“, říká zastupitel

Podle opozičního zastupitele a bývalého novináře Tomáše Němečka (kandidoval za Osmička sobě) je pravděpodobné, že se vládnoucí koalice zveřejněním materiálu skutečně snažila umenšit aféru s dvojím vytištěním radničního měsíčníku, nicméně obsažené informace považuje minimálně za zajímavé.

„Chtěli (koalice) říci zastupitelům, že za éry ODS a TOP 09 šlo o řádově vyšší částky. A já s tím souhlasím. To je jistě pravda. Třeba zmiňovaná zakázka pro společnost Aqua Sun, to jsou zajímavé věci a chtěl bych vědět, jak bude městská část postupovat dál. Aby nezůstalo jen u toho, že se slavně udělá audit, a tím to celé skončí,“ říká Tomáš Němeček, který podle svých slov požádal o podrobnější informace.

Podle radního Nepila si teď městská část nechává zjištěná pochybení právně posoudit. „Chceme vědět, jestli budeme postupovat v občanskoprávní, či trestněprávní rovině,“ uvedl.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.