Na předzahrádkách pěstují zeleninu, v létě odpočívají a relaxují. O domácí pohodu by však starousedlíky i nově přistěhovalé mohly připravit plány developerské společnosti Avestus.
Ta se dožaduje zřízení nové zastávky hromadné dopravy v ulici Do Koutů, kde staví bytový komplex nazvaný Modřanský Háj (jak ulice vypadá, se podívejte zde). Chce k němu dovést autobusovou linku číslo 139. Dle představ developera by měla projíždět ulicí Revoluce a odtud se stočit doleva k novostavbám.
Podle kritiků záměru ale zdejší ulice nejsou pro průjezd kloubových autobusů vhodné - jsou příliš úzké a neopravené.
„Na zahradě v létě odpočíváme, pěstujeme ovoce. Kdyby nám kouřily autobusy pod nosem, úplně přijdeme o klid i pocit soukromí,“ zlobí se jeden z místních Vladimír Vávra. A není sám. Bouří se dokonce i někteří lidé z novostaveb.
„Raději těch sedm minut cesty k zastávce, než čichat výpary a poslouchat vrčení autobusů,“ kvituje jeden z čerstvě přistěhovalých. I on podepsal petici, kterou dotčení obyvatelé s několika desítkami podpisů předložili radnici Prahy 12.
Zastávku zaplatíme, slibuje developer
Podle organizátora městské hromadné dopravy, organizace Ropid, zatím není zcela jasné, kolik autobusů denně by až k novostavbám zajíždělo. Zastavovat by měly u smyčky na konci ulice, kde momentálně ještě žádné bytovky nejsou.
„Je v plánu pásmový provoz, takže by tam nejezdil každý spoj, ale třeba jen jednou za půl hodiny. Celé je to však podmíněno tím, že ulice bude rekonstruovaná pro průjezd autobusů, zároveň se do budoucna počítá s vybudováním zázemí pro řidiče u obratiště,“ sdělil mluvčí Ropidu Filip Drápal.
V budoucnu by se bytová zástavba v ulici Do Koutů měla rozrůst až lesu, do té doby je podle něj nezbytné lokalitu pro pravidelný provoz autobusů přizpůsobit.
„Plány jsou nedílně spojeny s požadavky okolí a rostoucí populací. V současnosti máme čtyři plně obsazené bytové domy, další dva jsou ve výstavbě a v průběhu letošního roku plánujeme zahájit výstavbu dalších budov,“ uvedl pro iDNES.cz Roger Dunlop, ředitel společnosti Avestus Real Estate.
Co vadí místním
|
Výlohy spojené s úpravou hromadné dopravy v Komořanech podle Drápala nepředstavují problém. Počítalo se s nimi prý od začátku výstavby.
Nyní obyvatelé nových domů musí k zastávce ujít půl kilometru. Na novou zastávku by to měli zhruba o dvě stě metrů blíž.
„Už jsme obdrželi souhlas pražského Dopravního podniku a dosáhli jsme vzájemné dohody, že uhradíme veškeré náklady související s výstavbou nové zastávky,“ doplnil Dunlop. Nové spojení podle něj bude sloužit nejen občanům, ale taky zaměstnancům přilehlých výrobních a administrativních budov.
Radnice chce vést autobusy přes bývalé strojírny
Prodloužení trasy autobusové linky ale hlavně musí posvětit radnice Prahy 12, která není nynější podobě návrhu příliš nakloněná. Podle ní není developer ochoten silnici u vilových domů upravit, i když sliboval, že to udělá. Slibovaná stavba kanalizace se zatím taky nepohnula.
„Silnice není na takovou zátěž stavěná. Není možné, aby autobus jel takto hustou zástavbou. Za současné situace navrženou trasu nepodporujeme. Hledáme řešení, jak autobus dovést do místa jinou cestou,“ uvedla starostka městské části Daniela Rázková.
Variantou podle ní je odklonit autobusy na trasu vedoucí přes pozemky bývalých Modřanských strojíren.
„Ve čtvrtek jsem jednala s jednou z majitelek pozemků. Takové řešení bychom viděli jako optimální, majitele vil by to neobtěžovalo. Vše je ale vázané na výkup pozemků. Jednáme s jednotlivými majiteli, nechci to zakřiknout, ale zatím to vypadá docela nadějně,“ doplnila starostka.
Na pondělní 17. hodinu svolala do místního kina veřejnou diskusi, kde občané mohou o problému debatovat s představiteli Ropidu i developerské firmy.