Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pražské radnice se přou: pustit na nový most auta, nebo jen tramvaje

  17:24aktualizováno  17:24
Budou po novém mostě přes Vltavu mezi pražským Zlíchovem a Dvorci jezdit jen tramvaje, nebo také auta? O to se přou radnice Prahy 2 a 4. Nový most bude stát asi miliardu a postaven by měl být do sedmi let.

Nový most by mohl být osmnáctým mostem přes Vltavu v Praze. Na snímku Hlávkův most | foto: Martin ŠtěrbaMF DNES

Bude stát zhruba miliardu korun a propojí Zlíchov na smíchovské straně s Dvorci na Podolském nábřeží. Řeč je o plánovaném mostě, který už nyní rozděluje radnice městských částí. Jejich požadavky na stavbu jsou totiž protichůdné.

Že by zkrátil cestování tramvají - třeba z Modřan na Smíchov - nikdo nezpochybňuje. Jenže městské části se teď přou o to, zda se po mostě mají v budoucnu projíždět i auta.

Nuselská radnice požaduje, aby přes něj auta nesměla. Vinohradská radnice je opačného názoru.

"Most je navržen pro veřejnou dopravu, kde se počítá s tramvajovým pásem, jízdními pruhy pro autobusy, s prostorem pro cyklisty a pěší. Přemostění by však mělo být postaveno jako klasický městský most, aby eventuálně jednou mohl být používán i automobily, pokud takové rozhodnutí padne," řekla k současným plánům magistrátu jeho mluvčí Tereza Králová.

V návrhu na změnu územního plánu, který se nyní řeší, je most nakreslený tak, že by na smíchovské straně ústil do Nádražní ulice a na podolské straně naproti plaveckému stadionu v Podolí, tedy kousek za areálem Žlutých lázní.

Plánovaný most mezi Zlíchovem a Dvorci by měl pomoci vylepšit tramvajovou

Plánovaný most mezi Zlíchovem a Dvorci by měl pomoci vylepšit tramvajovou dopravu v Praze.

Praha 4: Odmítáme automobilový provoz

V současném územním plánu je vyústění přemostění umístěno o něco níže - tedy v úrovni Jeremenkovy ulice. To se Praze 4 také nelíbilo, obává se množství dalších aut v jejích čtvrtích.

"Praha 4 zásadně nesouhlasí s provozem aut na plánovaném mostě, protože nechce na své území přivést další vozidla," uvedl mluvčí Prahy 4 Jiří Bigas s tím, že starosta Pavel Caldr už předal své stanovisko magistrátu.

"Podle původního návrhu měl most sloužit pouze tramvajím, cyklistům a chodcům. Tuto variantu i nadále podporujeme a požadujeme. Variantu, která by přivedla intenzivní automobilový provoz do převážně vilových čtvrtí Prahy 4, rozhodně odmítáme a budeme se proti ní bránit všemi dostupnými prostředky," dodal starosta Caldr.

Praha 2: Mosty mají být nadčasové

Starostka Prahy 2 Jana Černochová s tím však nesouhlasí. "My naopak chceme, aby tam auta jezdila. Když se stavějí mosty, měly by být nadčasové. Může vzniknout nárok na to, aby tam jednou auta jezdila. Přijde mi logické stavět ho i pro auta," řekla Černochová.

Magistrát považuje Dvorecký most za klíčový. Jenže na něj nemá tolik peněz, proto chce o ně žádat Evropskou unii. Pokud vyhoví, most by se mohl stavět mezi lety 2014 a 2020.

"Tramvajová trať Zlíchov - Dvorce, a tedy i výstavba nového Dvoreckého mostu, je jednou z nejvyšších priorit rozvoje tramvajových tratí. To potvrdila i rada města, když most zařadila mezi klíčové stavby, na něž chce získat peníze z fondu EU pro období 2014-20," podotkla mluvčí magistrátu.

Most je významný proto, že by v první řadě vylepšil tramvajové spojení. Dopravní plánovači už navrhli i novou linku, která by spojovala Modřany a Smíchov. A už existuje i plán, jak osekat autobusovou dopravu. Jakmile by se most postavil, mohla by se zkrátit například linka 253. Jezdila by jen mezi nádražím Braník a zastávkou Na Beránku. Navíc by se zřejmě zrušil úsek linky 118 mezi Dvorci a Smíchovským nádražím.

Měly by přes plánovaný nový most přes Vltavu jezdit pouze tramvaje, nebo také auta?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 5. května 2013. Anketa je uzavřena.

Tramaje i auta 304
Pouze tramvaje 179






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.