Řídící věž letiště ve Vodochodech, které by se v roce 2016 mohlo po modernizaci...

Řídící věž letiště ve Vodochodech, které by se v roce 2016 mohlo po modernizaci stát mezinárodním | foto: František Vlček, MAFRA

Prospěje rozšíření letiště? V Odoleně Vodě mají rozdílné názory

  • 16
Případné rozšíření letiště ve Vodochodech rozděluje představitele i obyvatele nedaleké Odoleny Vody. Ti se nemohou shodnout, zda obci prospěje stavba, nebo ji poškodí. Všichni zatím čekají na konečné stanovisko ministra.

Ve většině obcí v sousedství letiště Vodochody se nedávno radovali. Komise totiž doporučila ministrovi životního prostředí, aby potvrdil, že souhlas se vznikem mezinárodního terminálu neplatí. Pouze v Odoleně Vodě, která s letištěm těsně sousedí, to bylo jinak.

Vedení města nemá krátce před volbami na stavbu jednotný názor. Na jedné straně stojí starostka, na druhé zbývající členové rady, kteří projekt víceméně podporují.

Postoj k projektu společnosti Penta se tak stane tématem i u volebních uren. „Stejně tak se neshodnou obyvatelé. Já osobně si myslím, že se jednou letiště rozšíří, a je proto dobré vyjednat co nejlepší podmínky,“ říká radní Marek Bajer, který už ale znovu kandidovat nebude.

Do minulých voleb byl členem sdružení Naše město, stejně jako starostka Dita Výborová. Ta jde do voleb s novým uskupením Společně, kde převažuje názor, že projekt by pro město výhodný nebyl.

„Obávám se, že nedodrží sliby u zákazu nočního provozu a že budou překračovat počet letů. Stejně tak si nemyslím, že by tam našlo práci dostatek místních. Navíc by se výrazně zkomplikovala doprava, jak kvůli parkování, tak projíždějícím autům,“ říká Výborová.

ODS: Práci místní ocení, problémy s dopravou nebudou

Penta tvrdí, že při otevření terminálu za tři miliardy korun by vzniklo až pět set pracovních míst. Provoz chtěla omezit jen na dobu mezi šestou hodinou ranní a desátou večerní a slibuje dodržení všech zákonných předpisů.

Na nová pracovní místa a možný rozvoj města slyší v Odoleně Vodě hlavně představitelé ODS, která má v současné radě většinu.

Místostarosta Karel Phillip uvedl, že pokud firma splní všechny podmínky a získá potřebná povolení, není důvod jí v plánu bránit.

„Z našeho pohledu bude letiště přínosem. Věřím, že hodně lidí by raději pracovalo tady, než dojíždělo do Prahy. Zaměstnanci navíc budou využívat místní restaurace a další služby, kterým se teď příliš nedaří,“ oponuje starostce.

Phillip se s Výborovou neshodne ani v tom, jaký vliv bude mít na dopravu ve městě. „Spolu s letištěm by měl vzniknout nájezd na dálnici, který by zlepšil spojení s Prahou. Že by tudy projížděla auta, nehrozí a parkování můžeme regulovat,“ dodává.

S křižovatkou na dálnici D8 ale v dohledné době město počítat nemůže. Plány totiž v červenci zrušil kvůli nedostatkům krajský soud. Náprava bude kvůli tomu trvat několik let, protože kraj musí nejprve pozměnit své územní zásady.

Penta navíc pozastavila přípravu celého projektu a čeká, jak ministr definitivně rozhodne. Původně chtěla už letos v létě žádat o územní rozhodnutí.

I tak odpůrci letiště ještě nemají vyhráno. Ministr sice na doporučení svých podřízených nejspíš dá, ale Penta už avizovala, že se v takovém případě bude bránit. 

Podle svého mluvčího Martina Danka bude zvažovat žalobu k Nejvyššímu správnímu soudu. V případě neúspěchu prý ani pak neuvažuje o tom, že by projekt zcela vzdala. Bude však muset přepracovat studii EIA. Příprava té stávající trvala pět let.