Ilustrační snímek

Ilustrační snímek

Lidí sražených vlakem ve středních Čechách přibývá, riskují senioři i žáci

  • 6
Ve středních Čechách je oproti loňskému roku o čtyři oběti více, celkem po srážce s vlakem zemřelo 32 lidí. Nestoupají přitom jen počty mrtvých, ale také i množství sražených chodců. Ploty, které by měly lidi chránit, jsou prostříhané, nebo zničené.

Starší muž s igelitovou taškou jde přes koleje. Po chvíli se na stejném místě objevuje slečna se sluchátky i seniorka. Přecházení mimo vyznačená místa je přitom hazard se životem. Pro policisty, kteří v Benešově v pátek pořádali spolu s Českými dráhami, radnicí a správou železnic bezpečnostní akci, to však byl úplně obvyklý obrázek.

Jeden ze seniorů dokonce neváhal kleknout na kolena, aby dokázal vylézt na peron. Starší chodci si přecházením kolejí na benešovském nádraží zkracují cestu do oblasti Konopiště do tamních firem a studenti zase do školy.

Na kolejích přitom lidé umírají více než dřív. Tři týdny před koncem roku mají srážky vlaků s lidmi ve středních Čechách o čtyři oběti víc než za celý loňský rok. Nepřibývají přitom jen počty mrtvých, ale i celkové množství srážek chodců s vlakem. „Zatímco loni došlo ve středních Čechách ke 38 kolizím, letos se jich stalo již 45,“ uvedl mluvčí Drážní inspekce Filip Drápal. Jedenáct lidí střet s mnohatunovým kolosem přežilo s vážným zraněním, dva lidé měli lehká poranění a 32 jich zemřelo.

Vyšší rychlost, vyšší riziko

Nebezpečí v Benešově od tohoto týdne ještě vzrostlo kvůli výraznému nárůstu počtu projíždějících vlaků podle nového jízdního řádu. „Přecházení po kolejích je dlouhodobým nešvarem, obáváme se proto zvýšeného nebezpečí srážek osob s drážními vozidly,“ říká mluvčí Benešova Martina Vachtlová.

Páteční akce byla preventivní, neopatrní chodci odešli s domluvou a informačním letákem. Podle Vachtlové se tyto akce budou opakovat. Přistiženým hrozí na místě také pokuta dva tisíce korun. „Ve správním řízení hrozí pokuta ve výši až deset tisíc korun,“ dodává Filip Drápal z Drážní inspekce.

Riziko se v Benešově zvyšuje také kvůli zavedení vysokorychlostních expresů, které začaly zdejším nádražím několikrát denně bez zastavení a velmi rychle projíždět. „Kvůli optimálnímu využití kapacity dopravní cesty je žádoucí, aby vlaky využívaly plnou traťovou rychlost. Na koridoru je to 160 kilometrů za hodinu. Je běžné, že vysokou rychlostí vlaky projíždějí i přes stanice,“ upozornil mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Marek Iliaš.

Varuje přitom chodce před pocitem, že i před takto rychle jedoucím vlakem stihnou přeběhnout. „Každý by si měl rozmyslet, jestli mu tři minuty ušetřeného času stojí za to, že už nikdy neuvidí svoji rodinu,“ říká Iliaš. Podle něho dráhy nemohou pro zabezpečení nádraží už o moc víc dělat. I když jsou mnohdy zabezpečené pomocí plotů, lidé si do nich prostříhají otvor nebo je úplně zdemolují, jen aby mohli koleje dál bez překážek přebíhat.

Při každé nové stavbě nebo větší modernizaci je standardem stavba bezpečného podchodu. Ten je také v Benešově. Je už ale starší a lidé ho příliš nevyužívají, protože vede jen pod částí nádraží k nástupišti. Pokud by se lidé chtěli dostat až úplně na druhou stranu nádraží, museli by stejně část kolejí přejít.

„Dřívější vedení města zaspalo a nepřipojilo se k naší tehdejší investici. Podchod tehdy mohl být rovnou prodloužen až na druhou stranu a přebíhání kolejí by odpadlo,“ říká Iliaš. Současné vedení města situaci přehodnotilo a chce podchod dokončit, to už ovšem bude muset zvládnout bez finanční pomoci SŽDC. „Z našeho hlediska je zásadní dobudovat podchod od třetího nástupiště a odtud udělat výchozí cesty do Konopiště,“ říká místostarosta Benešova Jiří Švadlena. Jednání jsou podle něj na počátku. Příprava však rozhodně nebude snadná ani krátká, stavba si vyžádá přípravu projektu, řadu povolení, posouzení vlivu na životní prostřední a také tendr na dodavatele prací.

Podchod přitom skutečně může situaci zlepšit. Čerstvou pozitivní zkušenost s ním mají třeba v Českém Brodě, kde podobnou stavbu otevřeli loni. „Od té doby problémy s chodci na kolejích prakticky nemáme,“ říká starosta Jakub Nekolný.