Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Buďte viditelní, vzkazuje Besip. Letos už pod koly zemřelo osm chodců

  19:50aktualizováno  19:50
Na pražských silnicích zemřelo od ledna do září osm chodců, tragické statistiky ale stále rostou. Lidé jsou často nesoustředění, nebo nejsou vidět. Besip i policie proto doporučuje používání reflexních prvků i ve městě.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Šero, podzimní plískanice, déšť, mlhy. Podobné počasí lze vzhledem k roční době očekávat v následujících dnech stále častěji. A právě takové počasí se také negativně podepisuje na dopravních nehodách. Listopad a prosinec jsou totiž dlouhodobě měsíci s nejvyšším počtem sražených chodců na silnicích.

A většinou za to může špatná viditelnost způsobená počasím. V Praze přitom za prvních devět měsíců letošního roku řidiči srazili už 427 chodců, v osmi případech měla srážka dokonce smrtelné následky.

A tragické statistiky stále rostou. Na počátku října například nepřežila srážku s nákladním automobilem starší žena, která přecházela po přechodu v Újezdu nad Lesy.

„Praha je z hlediska dopravních nehod velmi specifický region. Největším problémem v souvislosti se srážkami automobilů a chodců je určitě to, že lidé často zcela náhle vstupují do vozovky na přechodu i mimo něj, a navíc bývají do poslední chvíle schovaní mezi zaparkovanými auty. Řidič pak v podstatě není schopen vozidlo včas zastavit,“ říká ředitel dopravní policie Tomáš Lerch.

Jeho slova potvrzuje také šéf Besipu Martin Farář. „Často nehody způsobí lidé, kteří jsou nesoustředění, věnují se mobilnímu telefonu nebo poslouchají hudbu,“ uvádí Farář.

Reflexní pásek pomůže i v mlze

Kromě toho, že se lidé nečekaně vrhají před jedoucí vozidla, má vliv na nehody automobilů a chodců také špatná viditelnost. Ačkoliv v Praze pro chodce neplatí povinnost nosit za snížené viditelnosti reflexní prvky, doporučuje Besip i policie jejich používání i ve městě.

„Je to vhodné především v okrajových částech Prahy, kde silnice někdy nebývají osvětlené,“ konstatuje Farář.

Dopravní nehody v Praze

  • Od ledna do září 2016 došlo v Praze k 16 733 dopravním nehodám, čímž se metropole řadí na první místo v mezikrajském srovnání podle počtu nehod. V celém Česku zaznamenali policisté zatím celkem 72 650 nehod.
  • Co se týče následků nehod, je na tom Praha naopak nejlépe. Od ledna do září letos na pražských silnicích zahynulo 15 osob, 145 lidí utrpělo těžká zranění, 1 508 bylo zraněno lehce.
  • Ve 427 případech byl za prvních devět měsíců letošního roku účastníkem nehody chodec. Osm případů bylo smrtelných.
  • Za celý loňský rok eviduje policie celkem 653 dopravních nehod s chodcem. I v tomto ohledu patří hlavnímu městu první místo.
  • Usmrcených chodců bylo loni 15. Chodci se navíc v roce 2015 podíleli na všech usmrcených osobách při dopravních nehodách z šedesáti procent.
    Zdroj: Policie ČR, Besip

Besip jen za letošní rok rozdal pět set tisíc reflexních prvků po celé republice. Lidé je ale často nosí nesprávně a jejich efekt tak přijde vniveč. „Chodec by měl nosit reflexní prvky ideálně na spodní části těla. Vozidlo totiž svítí směrem dolů a první, co má řidič šanci ve tmě vidět, jsou nohy,“ vysvětluje Farář.

Pomůcky, které odrážejí světlo a zvyšují viditelnost, však nepatří jen do naprosté tmy. Pomáhají také při svítání, za soumraku nebo v deštivých dnech.

„Z vlastní zkušenosti mohu říct, že když člověk projíždí třeba ráno Prahou za deště, je velmi snadné chodce oblečeného do tmavých barev přehlédnout,“ říká Lerch.

Za špatné viditelnosti hraje roli také zrak řidičů. Policisté a pracovníci Besipu přitom při nedávných kontrolách zjistili, že téměř polovina řidičů měla problémy se zrakem a přitom neměla brýle ani kontaktní čočky.

Nehod v Praze přibylo

Od ledna do září letošního roku eviduje policie v metropoli 16 733 dopravních nehod, při kterých zahynulo patnáct osob a 145 lidí utrpělo vážná zranění.

Dlouhodobě přitom příčinám pražských nehod vévodí nesprávný druh jízdy, nedodržení bezpečné vzdálenosti a nevěnování se řízení. Oproti stejnému období v loňském roce navíc nehod ještě přibylo. Loni v hlavním městě řidiči bourali v 15 491 případech.

Policisté upozorňují, že s blížící se zimou se podmínky na silnicích ještě zhorší. „Od letošního roku mají navíc řidiči povinnost očistit vozidlo od ledu a sněhu a také očistit všechna okna, kterými musí být bez problémů vidět,“ připomíná za dopravní policii Lerch.

Co se týče závažnosti následků dopravních nehod, vede v této nepříznivé statistice Středočeský kraj, a to především proto, že jím prochází většina hlavních dopravních tepen. Za prvních devět měsíců letošního roku zemřelo na středočeských silnicích osmdesát osob a 350 lidí bylo těžce zraněno.

Vzhledem k tomu, že dnešním dnem začínají v pražských školách podzimní prázdniny, na které navazuje státní svátek a také Dušičky, dá se očekávat, že na středočeské silnice vyrazí také mnoho řidičů z Prahy. Policisté proto apelují na zvýšenou opatrnost a ohleduplnost na silnicích.





Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.