Kvůli obecnímu dopravnímu podniku v Kněžmostu čelí starosta Adam Pospíšil...

Kvůli obecnímu dopravnímu podniku v Kněžmostu čelí starosta Adam Pospíšil trestnímu oznámení. | foto: www.knezmost.cz

Starosta Kněžmostu sám sobě proplácel zakázky, zjistil audit

  • 1
Starosta Kněžmostu na Mladoboleslavsku Adam Pospíšil čelí trestnímu oznámení. Jako jednatel obecního Dopravního podniku zadával bez tendru statisícové zakázky firmě, kterou spoluvlastní. Podle svých slov nikoho nepoškodil.

Obec vede starosta, obecní Dopravní podnik jednatel. Soukromá firma, která za obecní peníze opravuje obecní autobusy, má svého majitele. Na tom by nebylo nic divného, jenže v Kněžmostu všechny popsané funkce vykonává jediný člověk.

Kvůli tomu teď Adam Pospíšil čelí trestnímu oznámení. Podle auditu, který u nezávislé firmy zadalo zastupitelstvo obce, se starosta, jednatel obecní firmy a spolumajitel servisní společnosti Farid Comercia dopustil jasného střetu zájmů a porušil zákon o veřejných zakázkách.

Dopravní podnik v Kněžmostě

Dopravní podnik vznikl v malé obci na Mladoboleslavsku v roce 1996 za tehdejšího starosty Vítězslava Pospíšila kvůli komplikacím v hromadné dopravě v této lokalitě. Spojení bylo podle místních nedostatečné. Podnik vlastní dva autobusy a jeden náhradní. Město se v nedávné době snažilo najít nového provozovatele. Zájem byl mizivý – jedná se o velmi malou zakázku.

Dopravní podnik totiž opravu tří svých autobusů dojednával bez řádného tendru přímo u firmy Farid Comercia. Za minulý a předminulý rok jde o faktury za 1,1 milionu.

Podle auditu je podezřelé i to, že Dopravní podnik objednával opravy ústně, bez písemné objednávky, dokonce i bez zakázkového listu. Audit má MF DNES k dispozici.

Možný střet zájmů si uvědomuje i starosta. „Do konce roku chci z Dopravního podniku odstoupit, aby nedocházelo k obviněním z možného střetu zájmu. Od listopadu by tam měl být nový zaměstnanec. Ten by měl také provést výběrové řízení na dodavatele servisních služeb,“ řekl MF DNES Pospíšil. Jakékoli nařčení z netransparentnosti ale odmítá.

„Náš Dopravní podnik je ze své podstaty malý podnik. Většina dopravců má podstatně větší vozový park a vyplatí se jim mít své vlastní dílny. U nás je to nemožné, proto je pro servis od počátku využívána firma Farid Comercia, kde pracuji jako jednatel,“ vysvětluje Pospíšil.

Zároveň poukazuje na to, že obecní firma vzhledem k malému rozsahu zakázky nemusela řádné výběrové řízení zadat.

Automobilový odborník, který byl k forenznímu auditu přizván, upozorňuje také na nehospodárnost. Tvrdí, že k některým opravám docházelo nestandardně často a fakturováno bylo víc, než odpovídá obvyklým nákladům. I to však starosta striktně odmítá s tím, že nedělal nic v neprospěch obce.

Případem se teď bude zabývat policie. „Domníváme se, že starosta se mohl svým jednáním dopustit trestných činů zneužití pravomoci veřejného činitele a porušení povinností při správě cizího majetku,“ míní ředitel Transparency International David Ondráčka.

Vyšetřovatelé už mají potřebné dokumenty. „Bližší informace ale zatím nebudeme poskytovat,“ uvedl mladoboleslavský policejní mluvčí David Schön.

Na nesrovnalosti upozornila zastupitele místostarostka Jitka Bartošová. I ta byla dříve spolu s Pospíšilem jednatelkou zmíněného podniku.

„Viděla jsem zjevná pochybení, o kterých jsem do té doby neměla tušení, protože každý z jednatelů mohl za podnik jednat samostatně a bylo to především v gesci pana starosty,“ říká ale Bartošová, která je dnes v zastupitelstvu v opozici.

Kvůli tomu, že na podezření upozornila, dostala před letošními volbami postupně tři anonymní dopisy, v nichž jí někdo vulgárně nadával a vyhrožoval smrtí. I tím už se zabývá policie.

Dva platy za jednu práci

Audit navíc odhalil také to, že řada záležitostí šla mimo radu či zastupitelstvo, například platby vyplývající z dodatků ke smlouvám o provozování linkové dopravy, které za roky 2012 a 2013 činily 549 000 korun.

Další zjištění auditorů se týká zaměstnanců Dopravního podniku, kteří nad rámec své práce údajně fakturovali údržbářské práce obci za jednotlivé měsíce v letech 2012 a 2013.

„Zaměstnanec ústně nahlásil počet hodin a ty byly přefakturovány. Neexistuje přitom žádný dokument, který by definoval prováděné služby a jejich objem pro obec,“ píší auditoři.

Souhrnná částka podle nich překročila 286 000 korun a u jednoho ze zaměstnanců vyplacená částka činila více než padesát procent jeho mzdy.

„Pociťuji pochybení z celého procesu Dopravního podniku v tom, že po formální stránce mělo vše probíhat lépe, standardními metodami a cestami. Někdy to bylo dělané trochu horkou jehlou. Ale nikdy to neprobíhalo tak, že by někdo někoho poškozoval. V žádném případě to nebylo v neprospěch obce či Dopravního podniku,“ hájí se Pospíšil.