V autobusech označených žlutými cedulemi jezdí od včerejška někteří školáci v kraji zdarma.

V autobusech označených žlutými cedulemi jezdí od včerejška někteří školáci v kraji zdarma. | foto: Markéta Bušková, MF DNES

Starostové středočeských obcí se bouří proti rušení autobusových spojů

  • 69
Starostové ze středočeských obcí a měst protestují proti návrhům kraje zrušit od 1. února některé autobusové spoje. Proti rušení sepisují hromadné nesouhlasné dopisy. Kraj tvrdí, že nedostane od státu dost peněz, aby síť linek mohla zůstat stejná.

Starostové dostali během týdne z odboru dopravy Středočeského kraje dopisy obsahující seznam autobusů, které kraj hodlá zrušit. Podle nich se na něm objevily i linky, které vozí lidi do zaměstnání a děti do škol. Přitom kraj sliboval, že těchto spojů se škrty nedotknou.

Starostové si to proto nechtějí nechat líbit a svolávají schůzky. Například v pátek proběhla schůzka ve Velvarech a v Líbeznici, na jednání sem přijelo dvanáct starostů. Ti poslali otevřený dopis přímo hejtmanu Davidu Rathovi.

Na některých linkách se totiž počítá se zrušením většiny spojů. Třeba na lince Mělník – Libiš - Praha by mělo zbýt ze čtyřiceti dvou pouhých devět spojů.

"Spoustu obyvatel od nás jezdí do Prahy, zrušit se mají i ranní spoje. Sám jsem tímto autobusem jezdil a nikdy jsem nejel sám, naopak v šedesáti procentech jsem stál," řekl starosta Líbeznic Martin Kupka.

Škrty spojů jsou pro starosty nepřijatelné

Schůzky se plánují i v Benešově, ve Slaném či na Kutnohorsku. Jsou svolané narychlo, protože kraj chce odpověď do středy. To je podle starostů šibeniční termín. "Je to řešení bez analýzy, studie, bez času, které zasáhne desetitisíce lidí," upozornil starosta Slaného Ivo Rubík.

Kraj nemohl podle náměstka hejtmana Robina Povšíka dělat nic jiného, než spoje seškrtat. "Rozumím rozhořčení starostů, jsme připraveni s nimi jednat, ale v kapitole doprava je přímo na zajištění veřejné dopravy o 180 milionů méně a my nemůžeme udělat nic jiného," řekl Povšík.

Pokud prý kraj někde zrušil důležitý spoj, který lidem zkomplikuje cestu do práce či do školy, autobus se na svou trasu vrátí. "Garantuji, že tam, kde bychom udělali chybu a spoj by se zásadně dotkl obyvatel, že by nemohli jezdit do práce a do školy, tak to přehodnotíme. Termín je opravdu krátký, ale nás tlačí rozpočet," dodal Povšík.