Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Amazon postavil už půl haly, dětem v Dobrovízi přivezl učitelku z Texasu

  19:19aktualizováno  19:19
Na staveništi u monstrózního skladu firmy Amazon v Dobrovízi každý den pracuje 360 dělníků. Kontroverzní stavba je za polovinou a společnost už začala nabírat manažery, které pošle vyškolit do USA. Zaměstnance chce z regionu svážet autobusy.

Hala, která je stejně velká jako 13 fotbalových hřišť, má být hotová do léta. Zatím ještě část areálu připomíná rozorané pole nebo lom. Skelet haly už však je hotový, Na stavbě pracuje 360 dělníků. | foto:  Petr Topič, MAFRA

„V září tu nebylo vůbec nic, jen holá hlína a stan,“ ukazuje zástupce internetového obchodu Amazon Karel Taschner na velké staveniště za Dobrovízí. Za pár měsíců odtud bude americká společnost vyřizovat objednávky pro velkou část Evropy.

Z dálky už vypadá velký kolos se žlutým pruhem po obvodu jako téměř hotový. V části haly jsou práce skoro u konce, nainstalovaná je i klimatizace. O pár set metrů dál však stojí jen obvodová konstrukce, na podlaze je stále hlína a kamení.

Fotogalerie

„Na jedné straně se naváží a na druhé kope. Časově za sebou máme už určitě polovinu,“ popisuje Jan Hradecký z firmy Panattoni, která projekt připravila.

Opuštění dělníci

Sklady budou mít rozlohu třinácti fotbalových hřišť a v Česku půjde o největší samostatně stojící budovu určenou ke komerčnímu pronájmu. Jen cesta kolem budovy vydá na 1,5 kilometru dlouhou procházku.

Teď na stavbě denně pracuje okolo 360 dělníků, i tak ale v porovnání s rozlehlostí areálu vypadají docela opuštěně. „Tady bude jídelna se samostatnou kuchyní, hned vedle zastřešená terasa,“ popisuje Taschner. V budoucnu budou tyto prostory sloužit až třem tisícům pracovníků.

Amazon v Dobrovízi

Obří sklad zde Amazon plánoval otevřít už loni v říjnu. Proti výstavbě se zvedla vlna odporu, výrazně ji zkomplikovaly protesty místních, kteří si kladli řadu podmínek. Amazon tak musel své plány přehodnotit. Do jednání se dokonce zapojil i ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek. Obci se nakonec povedlo vyjednat od firmy benefity, firma například vybuduje obchvat obce za 65 milionů korun. Amazon také přislíbil 800 tisíc korun na zlepšení lékařské péče v obci nebo nějaký charitativní projekt. Obecní čistírna odpadních vod projde modernizací, každý rok by pak do pokladny měl přistát milion korun. Celkem příspěvky zahrnují investice za 100 milionů korun. „Tím, že Amazon s námi nekomunikoval, zbytečně ztratil rok. Už mohlo být dávno všechno vyřešeno. Teď už je všechno v pořádku, momentálně nemáme žádnou výhradu,“ uvedl loni v září, kdy stavba konečně začala, Martin Dostalík ze sdružení Občané pro Dobrovíz.

Amazon je největším a jedním z nejstarších internetových obchodů na světě. Zaměstnává po celém světě 97 tisíc lidí.

„Logistické centrum u Dobrovíze bude patřit k nejmodernějším, které Amazon kdy měl,“ pochvaluje si regionální ředitel firmy Erwin Brunner. Místní však ještě před pár měsíci tak nadšení nebyli.

„Ulici U Tratě u návratového centra neustále blokovaly kamiony, Amazon už ale problém vyřešil a je to v pořádku,“ říká Martin Dostalík, který loni vedl protestní kampaň proti výstavbě haly.

Lidé se obávali například zvýšené dopravní zátěže kolem průmyslové zóny a vymohli si mimo jiné obchvat, úpravy čističky odpadních vod, nové chodníky i dopravní značení. Domy v okolí už také od staveniště odděluje protihluková stěna.

„Ve smlouvě bylo uvedeno, že když bude hluk stále nadlimitní, musí investor stěnu ještě zvýšit. A to už se také jednou stalo,“ dodává Dostalík.

Firma také zajistila místní základní škole rodilou mluvčí z Texasu pro výuku angličtiny. Ve vedlejší škole v Hostouni zase žáci mohou využívat desítky elektronických čteček, které jim Amazon věnoval.

„Vztahy s investory teď máme perfektní, vycházejí nám ve všem vstříc,“ potvrzuje Dostalík.

Zaměstnance budou svážet autobusy

Pracovní místa v budoucím logistickém centru ještě nejsou obsazená. „Právě jsme spustili nábor na vedoucí manažerské pozice, přijatí pojedou na školení do USA a pak může začít nábor dalších zaměstnanců,“ vysvětluje Brunner.

Při výběrových řízeních často firma využívá nové postupy. „V Polsku, kde jsme loni otevřeli tři nová logistická centra, uchazeči na internetu vyplnili dotazník, aby měli představu, co přesně práce obnáší, pak následoval telefonický pohovor, nakonec podstoupili už jen zdravotní prohlídku,“ popisuje Brunner.

Vzhledem ke špatné dopravní obslužnosti firma najme pro svoz stovek pracovníků z celého regionu autobusové dopravce. „V našem návratovém centru máme i zaměstnance z Mostu, zajišťujeme jim dopravu a není s tím problém,“ doplňuje Brunner.

Autoři:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.