Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Penta je blíž letišti Vodochody. Přírodě nevadí, rozhodlo ministerstvo

  16:14aktualizováno  16:14
Ministerstvo životního prostředí souhlasí s rozšířením letiště ve Vodochodech. Stanovilo však 124 podmínek, které jsou nezbytné pro zachování životního prostředí a ochranu místních obyvatel před hlukem. Ty musí splnit společnost Penta, která chce vybudovat na severním okraji Prahy konkurenci Letiště Václava Havla.

Nové Letiště ve Vodochodech. | foto: Letiště Vodochody.

Mezi podstatnými připomínkami uvedlo ministerstvo zejména ty, které chrání zdraví obyvatel, omezují počet startů a přistání letadel a celkovou velikost strojů, které budou moci na vodochodském letišti přistávat.

Za rok tak může letiště Vodochody odbavit 35 tisíc startů a přistání, což je zhruba čtvrtina odbavených strojů na Letišti Václava Havla v pražské Ruzyni.

Fotogalerie

Další podmínkou je zákaz startů a přistání letadel mezi desátou hodinou večerní a šestou ranní, do půlnoci budou moci denně přistát maximálně čtyři zpožděná letadla.

Dalším zásadním požadavkem ministerstva je dostavba chystaného přivaděče na dálnici D8.

"Ministerstvo věnovalo tomuto procesu EIA zvláštní pozornost a v jeho průběhu činilo nadstandardní kroky vůči veřejnosti, za které lze považovat například zajištění a zveřejnění kompletního znění studie agentury Eurocontrol a poskytnutí přepisu veřejného projednání," uvedl mluvčí ministerstva Matyáš Vitík. Ministerstvo muselo vypořádat zhruba šest tisíc připomínek.

Podmínky, které si ministerstvo dalo, podle Vitíka vylučují a minimalizují vliv na životní prostředí a veřejné zdraví.

Proti stavbě letiště je i Středočeský kraj

Rozšíření letiště Vodochody

O modernizaci letiště a rozšíření provozu ve Vodochodech se uvažuje už několik let, samospráva v okolních obcích je ale vesměs proti. Letiště, ležící severně od Prahy, chce v budoucnu odbavovat ročně 3,5 milionu cestujících především nízkonákladových aerolinií, nepravidelných a privátních letů. Letiště má konkurovat zejména pražské Ruzyni, kde se počet cestujících pohybuje kolem 12 milionů ročně. Letiště Vodochody patří do skupiny Aero, kterou ovládá společnost Penta.

Letiště Vodochody

Investoři přesto nemají dosud vyhráno: musí získat územní rozhodnutí a stavební povolení.

"Je to určitě velmi podstatný dokument, který jsme potřebovali získat," uvedl šéf vodochodského letiště Martin Kačur. Penta chce na okraji Prahy postavit terminál hlavně pro nízkonákladové letecké společnosti. O souhlasné stanovisko Penta usiluje od roku 2009.

S rozšířením letiště zásadně nesouhlasí okolní obce, proti stavbě je i Středočeský kraj. Přesto hejtman Josef Řihák konstatoval, že musí rozhodnutí ministerstva respektovat.

"Středočeský kraj vydal nesouhlasné stanovisko k návrhu na rozšíření letiště Vodochody, neboť podle našeho názoru je studie EIA chybná. Nepočítá se synergickými vlivy stavby, nezohledňuje, že negativní vlivy, jako například hluk, prašnost, velká dopravní zátěž a další, se sčítají. Domníváme se, že nebyly vypořádány všechny připomínky," řekl Řihák.

Hejtman připomněl, že proti studii EIA se postavilo především Sdružení Stop letišti Vodochody, které sdružuje celkem 18 obcí a měst z okresů Praha-východ a Mělník, jenž sousedí s letištěm ve Vodochodech. "Domnívám se, že ministerstvo by nemělo jít proti zájmům svých občanů. I když jsem se zatím důkladně se stanoviskem ministerstva neseznámil, mám obavu, že stavba letiště negativně ovlivní okolí," dodal Řihák.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.