Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Most nad železnicí v Poděbradech možná nebude, kraj na něj nemá peníze

  14:36aktualizováno  14:36
Poděbrady se s největší pravděpodobností zatím nového mostu nad železniční tratí nedočkají. Vedení Středočeského kraje totiž zvažuje, zda jeho stavbu neodloží. Záležet bude podle kraje na dubnové dohodě s Českými drahami.
Podle obyvatel Poděbrad jsou "šraňky" neustále dole a ve městě stojí kolony aut. (Ilustrační snímek)

Podle obyvatel Poděbrad jsou "šraňky" neustále dole a ve městě stojí kolony aut. (Ilustrační snímek) | foto: Michal ŠulaMF DNES

Nové vedení kraje přehodnocovalo, zda jsou sliby bývalého hejtmana Davida Ratha "čisté". A nakonec je na svém posledním zasedání schválilo, přestože to opoziční zastupitelé z ODS kritizovali. A ukazuje se, že na všechny projekty peníze nebudou.

Jedním z nich je stavba poděbradského mostu, který měl vzniknout nad železniční tratí. Poděbrady ho však nutně potřebují. Železnice rozděluje město a komplikuje život také řidičům. Na trati z Prahy do Hradce Králové projede denně 200 vlaků a závory jsou neustále stažené.

"Je to pro nás velmi důležitá věc, za závorami bydlí nejen šest tisíc našich obyvatel, ale je to spojnice do dalších obcí. Stojící auta vypouštějí do okolí škodliviny. Pokud se stavba mostu odloží, obávám se, že se neudělá už nikdy," poznamenal starosta Poděbrad Ladislav Langr.

Před pár dny se sešel s hejtmanem Josefem Řihákem. "Řekl mi, že mají problém se závazky, které jim předalo minulé vedení, a že je přehodnocují. V tuto chvíli na to peníze nejsou, ale máme vyčkat do dubna," řekl Langr.

V dubnu totiž mají České dráhy přijít s projektem na opravu několika středočeských nádraží. Kraj má na to vyčleněno 380 milionů korun. Pokud dráhy připravené nebudou a z projektu sejde, možná by se peníze přesunuly do Poděbrad.

Problém Poděbrad - termínované vklady

Poděbrady však už do přípravy projektu, vykupování pozemků či úhrady za přeložky vysokého napětí vložily téměř deset milionů korun.

"Upozornil jsem kraj, že bychom peníze od kraje požadovali, pokud se most stavět nebude. Máme podepsanou smlouvu o spolupráci. Náměstek hejtmana Miloš Petera potvrdil, že to vědí a postavili by se k tomu čelem," uvedl Langr s tím, že dalších 10 milionů korun má město v rozpočtu na spoluúčast na stavbě.

Problém je navíc v tom, že Poděbrady už mají podepsané termínované krátkodobé smlouvy například s energetickou společností či s Českými drahami, a ty jsou jen na dva roky. Pokud se stavba odsune, termíny uplynou a vše by se muselo domlouvat znovu.

Hejtman Josef Řihák se chce do Poděbrad co nejdřív rozjet, aby situaci viděl na vlastní oči. "Těch akcí je plánovaných a připravených víc. Myslím si, že by bylo lepší opravit například deset rozbitých silnic než postavit jeden most," podotkl.

Kraj má balíček evropských dotací z Regionálního operačního programu ve výši 500 milionů korun. "Musíme se rozhodnout, jestli dáme přednost více akcím po deseti milionech, nebo jedné akci za stovky milionů. Potřeba je toho hodně. Třeba Příbram nemá obchvat, mosty jsou ve špatném stavu," uvedl Řihák.

Zastupitelé už v prosinci sice odsouhlasili letošní rozpočet, neschválili však ještě zásobník projektů. "Některé věci jsou prioritní. Chci hodně zateplovat krajské budovy, školy, domovy pro seniory. Tím ušetřím náklady," vysvětlil Řihák.

Chtěl by projekty předložit na březnovém zasedání zastupitelstva. Krajští zastupitelé už schválili dostavby domova v Uhlířských Janovicích, přípravu na vybudování Památníku národního odboje v Panenských Břežanech za 54 milionů korun. Naopak neodsouhlasili opravu buštěhradského zámku.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.