Stavba prodlouženého úseku metra A.

Stavba prodlouženého úseku metra A. | foto: Michal Šula, MAFRA

Dostavbu metra do Motola ohrožuje spor Dopravního podniku s dozorem

  • 4
Dostavbu nového úseku pražského metra na trase A z Dejvické do Motola může zkomplikovat chybějící stavební dozor. Dopravní podnik totiž znovu prověřuje firmu, která ho má na starosti. Podle právní analýzy udělala několik chyb. Společnost, která je pro dostavbu metra klíčová, však výtky zcela odmítá.

Dopravní podnik vede spor se stavebním dozorem zhruba rok a půl před plánovaným dokončením stavby. Přou se o to, zda Inženýring dopravních staveb plní dohled správně.

Právní prověrka, kterou si dopravce nechal zpracovat, tvrdí, že na straně firmy je několik pochybení a že Dopravní podnik může vymáhat pokutu nejméně ve výši jedenácti milionů korun.

Jednou ze čtyř výtek je, že firma nemá na stavbě dostatečný počet pracovníků, a dozor tak není stoprocentní.

"Jedná se o zcela evidentně nepravdivé tvrzení," reagoval šéf Inženýringu dopravních staveb Bohumil Kvasnička v dopise zaslaném Dopravnímu podniku v březnu, kde přesně uvedl, kolik pracovníků na stavbu dohlíží.

A odmítl i ostatní výtky. "Pochybení řešíme ve spolupráci s Inženýringem dopravních staveb. Firma nás informovala, že dřívější pochybení byla již odstraněna. Požádali jsme je, aby to doložili," řekl šéf Dopravního podniku Milan Křístek.

"Zpracováváme odpověď a předáme Dopravnímu podniku podklady, kde pochybnosti vyvrátíme," reagoval mluvčí společnosti Jozef Brázdil.

Dopravce vyhodnocuje možnosti dalšího postupu

Podle Křístka podnik nezvažuje vypovězení smlouvy s dozorem. "Nicméně dozorčí rada nás požádala, abychom prověřili možnosti a podmínky ukončení smlouvy a zhodnotili možnosti dalšího postupu," řekl Křístek.

Inženýring dopravních staveb je pro dostavbu trasy A klíčovou firmou, bez dozoru nemůže stavba metra pokračovat.

"Snažíme se s nimi otevřeně a věcně komunikovat a případné dopady minimalizovat s cílem neohrozit výstavbu," ujistil šéf DP.

Napětí mezi Inženýringem dopravních staveb a Dopravním podnikem vzbuzuje obavy i mezi politiky. Pokud by střet sílil a strany sporu by nebyly schopné se dohodnout, mohlo by to ohrozit průběh stavby.

To se městským politikům nehodí. Příští rok jsou volby. S výstavbou tunelu Blanka jsou takové problémy, že není jisté, zda se volebním lákadlem může stát, a tak se naděje politiků upínají právě k metru A.

Trasa z Dejvické do Motola má však být otevřena až po volbách, v listopadu 2014. Podle informací MF DNES politici proto tlačí na otevření metra už v září.

Podle politiků je situace kolem stavebního dozoru vážná

Oslovení členové dozorčí rady považují situaci se stavebním dozorem za vážnou. "Obsah právního stanoviska je poměrně závažný a orgány společnosti situaci řeší," řekl místopředseda dozorčí rady David Vodrážka.

"Stavební dozor je nesmírně důležitý, ale já pevně věřím, že vše bude probíhat tak, jak má," dodal náměstek primátora pro dopravu Josef Nosek.

Dopravní podnik už práci stavebního dozoru metra A prověřoval. Bylo to ještě za vedení Martina Dvořáka. "Byla tam pochybení a možnost sankcí. Pohybovaly se v řádech desítek milionů korun," řekl Dvořák. Pak prý věc řešili právníci. Bylo to v průběhu roku 2011, přičemž Dvořák v prosinci v čele Dopravního podniku skončil.

Není to však poprvé, co je společnost Inženýring dopravních staveb kritizována. Bylo tomu tak i v případě tunelu Blanka, kde také dělá dozor. Když se před dvěma lety ukázalo, že tunel bude stát o deset miliard víc, primátor Bohuslav Svoboda prohlásil, že na Blance selhala kontrola. Část měl na starosti právě Inženýring dopravních staveb.

"Z naší strany kontrola v žádném případě neselhala," reagoval tehdy v rozhovoru pro MF DNES právník firmy Marek Nespala.