Prostory sousedící se silnicí v ulici Generála Šišky, kudy má také vést tramvajová trať. | foto: Dokumentace k oznámení EIA

Do Libuše pojede sto tramvají denně. Na novém úseku zastaví čtyřikrát

  • 62
Dva kilometry nových kolejí položí stavbaři do tří let na jihu metropole. Po novém úseku, který propojí Modřany a Libuš, každý den prosviští asi stovka tramvajových souprav. U stanice chystané trasy metra D trať zakončí smyčka, v úseku vyrostou čtyři nové zastávky.

Modřanský vodojem, Observatoř Libuš, Sídliště Libuš, Libuš - metro. Tak by se v budoucnu mohly jmenovat zastávky na novém úseku tramvajové trati, která protne katastr Modřan, Kamýku a Libuše.

„Nynější dopravní obslužnost tam není dobrá. Mezi místy, které má propojit nový úsek tratě, jezdí jediný autobus. Přitom mezi nimi leží velké sídliště, tato zástavba je nepokrytá,“ přiblížila starostka Prahy 12 Daniela Rázková.

O tramvajovou trať vedoucí až na Libuš - propojující Modřanské sídliště a sídliště na Kamýku - usiluje radnice dvanácté městské části už několik let.

„A vzhledem ke stavebnímu boomu je to o to potřebnější. V lokalitě se dokončuje obrovský rezidenční komplex, v němž odhadem přibude kolem pěti tisíc obyvatel,“ upozornila starostka na soubor devíti bytovek firmy Central Group.

Území se rozvíjí i směrem do Komořan a další stavební záměry mají developeři u Cholupic a Točné, kde však zatím není kanalizace, a tak se tam radnice podle svých slov snaží rozvoj krotit.

Pražský dopravní podnik podal na konci května oznámení o záměru stavby tratě do databáze EIA. Podle předložených dokumentů zpracovaných právě pro účely řízení o vlivu na životní prostředí, by se mělo stavět v letech 2018 až 2019.

„Při bezproblémovém průběhu přípravy stavby je možnost zprovoznění tratě do Libuše v roce 2019 reálná. Na základě zkušeností z aktuálního průběhu přípravy jiných dopravních staveb lze za možný problematický okruh považovat výkupy pozemků,“ řekla iDNES.cz mluvčí dopravního podniku Aneta Řehková.

Sto souprav přes den, patnáct přes noc

Nový úsek tratě má z velké části kopírovat ulici Generála Šišky. „V první etapě bude tramvajová trať ukončena dočasně v Novodvorské ulici úvratí, teprve po dokončení stavby stanice metra u ní bude ve druhé etapě dokončena i koncová smyčka,“ píše se v dokumentaci.

Tramvaj na Dědinu má „zelené razítko“. Stavba se ale upraví, kvůli místním

První etapa stavby potrvá dle propočtů 14 měsíců, během ní vzniknou i zastávky - kromě té koncové, kterou postaví až se smyčkou. Ve finále v zastávkách každý den zastaví asi stovka souprav, přes noc pak patnáct spojů.

„V úvodní etapě bude na tramvajové trati s nasazením obousměrných vozidel provozována jedna linka, po zprovoznění metra a dostavbě tramvajové tratě budou do konečné zastávky Libuš - metro vedeny dvě tramvajové linky,“ doplnila Řehková.

Kdy pětiletá výstavba metra D za více než 50 miliard korun začne, však zatím není jasné. Podle původních předpokladů se mělo začít v roce 2017, start zřejmě zbrzdí potíže při vykupování pozemků (více čtěte zde).

U nejbližších bytů v Novodvorské se po zprovoznění tramvajové trati výhledově počítá s překročením hygienických hlukových limitů. Podle údajů však jde o jediné takové místo a jako celek se hluk v dotčené oblasti výrazně nezhorší.

Jak jsou daleko plány na výstavbu dalších úseků?

  • Sídliště Barrandov – Holyně – Slivenec

Je nejpřipravenější tramvajovou tratí. Bylo vydáno pravomocné územní rozhodnutí, pro vlastní trať je zažádáno o vydání stavebního povolení, řeší se majetkoprávní vztahy.

  • Divoká Šárka – Dědinská

Dodělává se návrh aktualizované dokumentace pro územní řízení, zohledňující požadavky z procesu EIA, která projde projednáním, zpracovávány jsou rovněž podklady pro žádost o verifikační stanovisko EIA.

  • Nádraží Podbaba – Suchdol

Probíhá proces včlenění záměru do územně plánovací dokumentace, což je základní výchozí podmínka pro přípravu a realizaci jakékoliv tramvajové tratě. Čeká se na změnu územního plánu.

Ve fázi pořizování změn územního plánu se nachází i několik dalších nových tramvajových tratí.

Zdroj: DPP

„Hlavním zdrojem hluku v posuzovaných lokalitách je silniční doprava. Posuzovaný záměr výstavby tramvajové tratě výrazně nezhorší hlukovou situaci u okolní obytné zástavby,“ stojí dále v oznámení záměru.

Jiná možnost, kudy trať vést, není.

„V březnu jsme se k dokumentaci vyjadřovali a obor výstavby neměl žádné výhrady. Jen jsme upozornili na nutnost citlivého přístupu, protože okolí stavby je chráněná přírodní památka Modřanská rokle,“ podotkla Rázková.

Stavba taky nebude nic levného. „Probíhá zpracování návrhu dokumentace pro územní řízení, propočet nákladů dosud nebyl dokončen. Ve dříve zpracovávaných podkladech se náklady orientačně pohybovaly do 430 milionů včetně smyčky,“ doplnila mluvčí dopravního podniku.

Pro srovnání - za necelých čtyři sta metrů nové tramvajové tratě do Podbaby zaplatil dopravní podnik v minulosti zhruba 280 milionů korun.

S novým úsekem vzrostou i náklady na provoz celé tramvajové sítě, v roce 2015 stála dle propočtu kilometrová jízda jedné tramvaje 67 korun.

Mezi konečnou tramvají Levského (modrá) a ulicí Novodvorskou momentálně jezdí jediný autobusový spoj. V budoucnu bude konec nového úseku tramvajové trati v Libuši přímo u stanice plánované trasy metra D (červená).

Mezi konečnou tramvají Levského (modrá) a ulicí Novodvorskou momentálně jezdí jediný autobusový spoj. V budoucnu bude konec nového úseku tramvajové trati v Libuši přímo u stanice plánované trasy metra D (červená).

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz