Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Stavba tunelu Blanka vyjde každého Pražana skoro na 30 tisíc

  15:27aktualizováno  15:27
Dělníci vyvezli z tunelu Blanka poslední kubík vykopané zeminy. Občanské sdružení Auto*Mat zároveň spustilo na svém webu počítadlo nazvané Blankometr. Na něm Pražané uvidí, o kolik se tunel prodražil a zpozdila jeho výstavba. Stavba Blanky měla skončit v listopadu, datum se ale posunulo do roku 2014.

Tunel Blanka - v pozadí je vidět pojízdné bednění pro betonáž sekundární obezdívky. | foto: Jan Kužník, Technet.cz

Blanku potom bude město zřejmě splácet až do roku 2016. "Každý Pražan ode dneška do té doby na Blanku připlatí ještě devět tisíc korun. Tunel spolyká každý den navíc 11 milionů a na celé volební období tak paralyzuje rozpočet hlavního města," uvedlo ve svém prohlášení sdružení Auto*Mat.

Podle výpočtu Auto*Matu navíc vyšel dosud tunel Blanka každého Pražana na dvacet tisíc korun. Za každý měsíc prodloužení výstavby zaplatí lidé včetně dětí a seniorů měsíčně 269 korun navíc a každou vteřinu tak podle sdružení pohltí Blanka 125 korun.

Vybudování tunelu Blanka mělo stát původně necelých 27 miliard korun. Nakonec se ale ukázalo, že se o dalších necelých deset miliard prodraží. Magistrát to přiznal začátkem února letošního roku (více čtěte zde).

Primátor Bohuslav Svoboda se nechtěl k prodražení vyjadřovat. Nechal si ale vypracovat analýzu, kdo za prodražení Blanky může. Dostal ji už kompletně hotovou, zatím její obsah ale tají. "Výsledky zveřejníme v polovině září, do té doby se k tomu vyjadřovat nebudu," uvedl při odvážení posledního kubíku zeminy z tunelu Svoboda.

Již dříve ale naznačil, že o zvýšení ceny vědělo již minulé vedení hlavního města v čele s exprimátorem Pavlem Bémem. Ten tvrzení označil za nesmyslné.

Prodražení a zpoždění není ale jediné, co sdružení vadí. Tunel Blanka má podle města pomoci dopravě v centru. "Jenže tímhle tempem budeme na okruh čekat ještě dvacet let a do té doby se ve městě udusíme. Je na čase změnit dopravní politiku," říká Vratislav Filler z Auto*Matu.

Město chce druhou Blanku, pod Libní

Kromě Blanky by se ale mohl v Praze objevit časem ještě další tunel. Ten by město nechalo vykopat pod Libní a Strašnicemi a tvořil by tak Městský okruh na východně Prahy. Odhadovaná cena by byla dvacet miliard korun.

Letos by k novému tunelu mohl být hotov posudek vlivů na životní prostředí EIA. "Se stavbou počítáme nejdříve v roce 2015," řekl ředitel magistrátního odboru městského investora Jiří Zlatohlávek.

Členové sdružení Auto*Mat jsou přesvědčeni, že "druhá" Blanka pražské dopravě nepomůže a opět  se městu prodraží. Navíc jim vadí, že město chce pod zemí kutat podle třicet let starého projektu.

"Životní prostředí v Praze by mnohem více zlepšilo zavedení mýta nebo nízkoemisní zóny než další tunel. Navíc bychom ušetřili desítky miliard, které by se daly použít na stavbu metra nebo nových linek tramvají," uvedl Vratislav Filler.

Autor:




 


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Krávy na pastvě zabil výboj proudu ze sloupu vysokého napětí.
Elektrický výboj zabil krávy na pastvě, mohla ho vyvolat poštolka

Celkem tři telata z jedné farmy na Benešovsku uhynula po zásahu elektrickým proudem. Pásla se v tu chvíli na louce pod stožárem elektrického vedení. Podle...  celý článek

Otevření zrekonstruované stanice pražského metra B Jinonice. (23. srpna 2017)
VIDEO: Výluka po sedmi měsících končí, v metru Jinonice opět staví vlaky

Ve stanici metra B Jinonice od středy opět staví vlakové soupravy. Pražský dopravní podnik (DPP) dokončil kompletní rekonstrukci stanice, kam zatékala voda....  celý článek

V železniční výhybně Praha-Vyšehrad vyjel posunovaný vlak proti osobnímu vlaku...
Vlaky v Praze nestačí náporu cestujících, nové tratě mohou vést pod zemí

Tunely metra a komplex Blanka v budoucnosti zřejmě v Praze doplní tunel pro vlaky. Ty už nestíhají nápor cestujících a rozšíření tratí brání historická...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.