Simona P. má chatu v zahrádkářské kolonii v Kamenných Vratech kousek od Jílového u Prahy.
"Nedávno zde firma vrtala sondy kvůli geologickému průzkumu. Jsem zvědavá na výsledek. Dálnici tady nechceme. Je tady krásná příroda, máme tu chaty," říká rázně Simona.
Její domek s pozemkem stojí pár metrů od plánované stavby. "Nikdo nám neřekl, kdy a jestli se budou vykupovat pozemky. Nevíme nic. Informace máme pouze z novin a televize," pokračuje.
Od osmdesátých let je v chatové oblasti stavební uzávěra. "Mluvilo se i o tunelu, který by vedl pod námi. Bydlet na tunelu je menší zlo, než kdyby nás zbourali. S tunelem bychom ale přišli o podzemní vodu. Tu čerpáme ze studny," dodává Simona.
Zatím začátku stavby u metropole brání dvě překážky. První je soudní spor a druhou dosud nedokončený geologický průzkum.
Kraj chce D3 přes Posázaví
Krajský soud v Praze před časem zrušil trasu dálnice kvůli nedostatečnému vyhodnocení nejrůznějších vlivů na takzvaný udržitelný rozvoj území. To je však součástí velkého balíku dokumentů, které jsou k povolení stavby nutné.
Před třemi týdny podal Středočeský kraj k Nejvyššímu správnímu soudu v Brně kasační stížnost proti tomuto rozhodnutí. Hejtmanství tím prosazuje stávající naplánovanou trasu přes Dolní Posázaví a Neveklovsko.
Autostráda, která spojí Prahu a Rakousko
|
"Je taky nutné zpracovat geotechnické průzkumy. Jejich závěry budeme mít k dispozici na začátku listopadu," uvádí mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Nina Ledvinová.
Právě geologické průzkumy jsou druhým problémem. Teprve geologové totiž jasně řeknou, jestli bude trasa dálnice i vzhledem k poddolovanému území bezpečná a jestli by se její stavba zbytečně neprodražila.
"Dovrtali jsme před čtrnácti dny," sdělil Filip Dudík z firmy GeoTecGS, která má geologický průzkum mezi Prahou a Jílovým u Prahy na starosti.
Nejproblematičtějším úsekem dálnice s ohledem na těžbu zlata je úsek mezi Jílovým a Hostěradicemi. Posudek z roku 1996 tuto stavbu nedoporučuje. Její autor František Polášek navrhuje zvolit jinou trasu D3 tak, aby se dálnice vyhnula územím s hornickou minulostí.
"Pokud posudky prokážou, že je navrhované území pro stavbu dálnice D3 nebezpečné, stavět se tam nebude," vzkázal před pár dny ministr dopravy Zdeněk Žák. Bez ohledu na výsledek kasačního řízení a geologických průzkumů je v tuto chvíli ukončena soutěž na zpracovatele dokumentace pro územní rozhodnutí.
Ještě 9,5 tuny zlata
Kdyby se začalo stavět podle plánů, vydatná ložiska zlata by se nepoškodila. V podzemí v okolí Jílového je ho stále ještě 9,5 tuny. Patří státu, ale takzvaná chráněná ložisková území spravuje občanské sdružení Montanika.
"Pokud by se na Jílovsku ve všech třech ložiscích - Radlík, Jílové I. a Bohuliby - mělo někdy v budoucnu zlato těžit, stavba dálnice to neovlivní," uvedl Vladimír Pravda z Montaniky. "Dálnice je naplánovaná přesně mezi dvěma ložisky tak, aby je minula," dodal.
Při budování D3 by stavbaři mimo ložiska zlata zcela jistě narazili na jiná bývalá důlní díla. V tom se shodují Pravda i posudky vypracované v minulosti. "V Česku nikdy nelze vyloučit, že je něco poddolované," upozornil Pravda.
I jeho kolega, geolog Montaniky Pavel Škácha, připustil, že nějaká ojedinělá středověká díla se mohou při stavbě D3 objevit. Oba odborníci si myslí, že se zde zlato v budoucnu těžit nebude. V Česku jsou podle nich daleko vydatnější ložiska.