Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

O stavbě dálnice D3 u Jílového rozhodne i geologický průzkum

  18:07aktualizováno  18:07
Povede oblastí kolem Jílového u Prahy dálnice D3? O její stavbě zde rozhodne mimo jiného také geologický průzkum. Teprve na základě jeho výsledku se rozhodne, zda je trasa kvůli poddolovanému území vůbec bezpečná.

Rozestavěná dálnice D3 (ilustrační foto) | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Simona P. má chatu v zahrádkářské kolonii v Kamenných Vratech kousek od Jílového u Prahy.

"Nedávno zde firma vrtala sondy kvůli geologickému průzkumu. Jsem zvědavá na výsledek. Dálnici tady nechceme. Je tady krásná příroda, máme tu chaty," říká rázně Simona.

Její domek s pozemkem stojí pár metrů od plánované stavby. "Nikdo nám neřekl, kdy a jestli se budou vykupovat pozemky. Nevíme nic. Informace máme pouze z novin a televize," pokračuje.

Od osmdesátých let je v chatové oblasti stavební uzávěra. "Mluvilo se i o tunelu, který by vedl pod námi. Bydlet na tunelu je menší zlo, než kdyby nás zbourali. S tunelem bychom ale přišli o podzemní vodu. Tu čerpáme ze studny," dodává Simona.

Zatím začátku stavby u metropole brání dvě překážky. První je soudní spor a druhou dosud nedokončený geologický průzkum.

Kraj chce D3 přes Posázaví

Krajský soud v Praze před časem zrušil trasu dálnice kvůli nedostatečnému vyhodnocení nejrůznějších vlivů na takzvaný udržitelný rozvoj území. To je však součástí velkého balíku dokumentů, které jsou k povolení stavby nutné.

Před třemi týdny podal Středočeský kraj k Nejvyššímu správnímu soudu v Brně kasační stížnost proti tomuto rozhodnutí. Hejtmanství tím prosazuje stávající naplánovanou trasu přes Dolní Posázaví a Neveklovsko.

Autostráda, která spojí Prahu a Rakousko

  • O stavbě D3 se uvažovalo už v roce 1939.
  • Do plánů dálniční sítě se dostala v roce 1987. 
  • Ministerstvo životního prostředí schválilo západní variantu středočeské části dálnice D3 v únoru 2012. 
  • Letos byl na konci června otevřen pětadvacetikilometrový úsek mezi Táborem a Veselím nad Lužnicí. 
  • Celková délka tahu včetně navazující rychlostní silnice R3 mezi Prahou a hranicí s Rakouskem je 171 kilometrů.

"Je taky nutné zpracovat geotechnické průzkumy. Jejich závěry budeme mít k dispozici na začátku listopadu," uvádí mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Nina Ledvinová.

Právě geologické průzkumy jsou druhým problémem. Teprve geologové totiž jasně řeknou, jestli bude trasa dálnice i vzhledem k poddolovanému území bezpečná a jestli by se její stavba zbytečně neprodražila.

"Dovrtali jsme před čtrnácti dny," sdělil Filip Dudík z firmy GeoTecGS, která má geologický průzkum mezi Prahou a Jílovým u Prahy na starosti.

Nejproblematičtějším úsekem dálnice s ohledem na těžbu zlata je úsek mezi Jílovým a Hostěradicemi. Posudek z roku 1996 tuto stavbu nedoporučuje. Její autor František Polášek navrhuje zvolit jinou trasu D3 tak, aby se dálnice vyhnula územím s hornickou minulostí.

"Pokud posudky prokážou, že je navrhované území pro stavbu dálnice D3 nebezpečné, stavět se tam nebude," vzkázal před pár dny ministr dopravy Zdeněk Žák. Bez ohledu na výsledek kasačního řízení a geologických průzkumů je v tuto chvíli ukončena soutěž na zpracovatele dokumentace pro územní rozhodnutí.

Ještě 9,5 tuny zlata

Kdyby se začalo stavět podle plánů, vydatná ložiska zlata by se nepoškodila. V podzemí v okolí Jílového je ho stále ještě 9,5 tuny. Patří státu, ale takzvaná chráněná ložisková území spravuje občanské sdružení Montanika.

"Pokud by se na Jílovsku ve všech třech ložiscích - Radlík, Jílové I. a Bohuliby - mělo někdy v budoucnu zlato těžit, stavba dálnice to neovlivní," uvedl Vladimír Pravda z Montaniky. "Dálnice je naplánovaná přesně mezi dvěma ložisky tak, aby je minula," dodal.

Při budování D3 by stavbaři mimo ložiska zlata zcela jistě narazili na jiná bývalá důlní díla. V tom se shodují Pravda i posudky vypracované v minulosti. "V Česku nikdy nelze vyloučit, že je něco poddolované," upozornil Pravda.

I jeho kolega, geolog Montaniky Pavel Škácha, připustil, že nějaká ojedinělá středověká díla se mohou při stavbě D3 objevit. Oba odborníci si myslí, že se zde zlato v budoucnu těžit nebude. V Česku jsou podle nich daleko vydatnější ložiska.

Naleziště zlata u míst, kude je plánovaná trasa D3

Naleziště zlata u míst, kude je plánovaná trasa D3

Autor:






Hlavní zprávy

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.