Vizualizace navrhovaných stanic metra D

Vizualizace navrhovaných stanic metra D | foto: Metroprojekt

Výstavba metra D se asi odloží, dopravci se nedaří vykoupit pozemky

  • 93
Z osmi set pozemků se Dopravnímu podniku zatím podařilo vykoupit jen deset. Město přitom chce, aby měl pražský dopravce v září 2016 nakoupeny všechny pozemky. Podle magistrátu by zpožděný výkup ale neměl stavbu ohrozit. Možná zažádají o stavební povolení bez pozemků.

Miliardu korun. Tolik stojí necelých 800 pozemků, které potřebuje nutně dopravní podnik vykoupit, aby mohl začít budovat novou trasu metra D z Písnice na Pankrác a následně dál do centra metropole. V září letošního roku se pražskému dopravci podařilo získat vůbec první. Jednalo se přibližně o sedm metrů čtverečních velkou parcelu v Kunraticích.

Ani od té doby si dopravní podnik příliš nepolepšil. „Nyní je vykoupeno zhruba deset pozemků,“ informoval náměstek primátorky a radní pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD).

Podle zdroje MF DNES, který je s problematikou výkupů obeznámen, může právě nákup pozemků celou stavbu oddálit. „Výkup může při komplikacích trvat i několik let,“ řekl MF DNES s tím, že u některých pozemků je velmi obtížné vůbec zjistit, kdo je jejich majitelem.

To potvrzuje i Dolínek. „Na některých pozemcích jsou budovy, které nemají určené vlastnictví. Podle nového občanského zákoníku se vlastnictví musí určovat soudně, což je velmi komplikovaná záležitost,“ vysvětluje radní pro dopravu.

Stavební povolení bez pozemků

Některé parcely sice mají jasného majitele, přesto se je však dopravnímu podniku nedaří odkoupit. „Některé vlastníky je těžké dohledávat, protože například žijí v cizině. A komplikací je více. U jednoho pozemku jsme třeba již měli připravenou kupní smlouvu a majitelka náhle zemřela. Celá věc šla následně do dědického řízení,“ popisuje ředitel dopravního podniku Jaroslav Ďuriš.

Ten dostal od města úkol vykoupit všechny pozemky nutné pro stavbu nové trasy metra do září roku 2016. Že se to pražskému dopravci podaří, je velmi nepravděpodobné. Magistrát však s případným zpožděním počítá. Navíc má plán, díky kterému by zpožděný výkup pozemků teoreticky nemusel stavbu podzemní dráhy oddálit.

Modrá linka metra

  • Výstavba nové trasy metra z Písnice až do stanice Náměstí Míru vyjde zhruba na 50 miliard korun.
  • Dopravní stavbu však bude pražský dopravce budovat po etapách. První povede z Písnice na Pankrác.
  • Práce potrvají po zahájení samotné stavby přibližně pět let.
  • Trasa linky D bude na mapách pravděpodobně zobrazena jako modrá.
  • Bude nejmodernější. Obejde se dokonce i bez řidiče.

„Prověřujeme, zda bychom mohli zažádat o stavební povolení, aniž bychom měli všechny pozemky vykoupeny. To by mohlo být vydáno s podmínkou, že vejde v účinnost ve chvíli, kdy bude vykoupeno vše,“ vysvětluje Dolínek.

Výkup některých parcel by totiž mohl být doslova během na dlouhou trať. To je příklad lokality mezi stanicemi Nádraží Krč a Nemocnice Krč. Tam totiž některé pozemky, které spadaly do restituce majetku po prvorepublikovém velkostatkáři Juliu Bečvářovi, zaplombovali policisté. Dokud Útvar pro boj s organizovaným zločinem neuzavře vyšetřování, majitel nemůže dopravnímu podniku parcely prodat.

Komplikace nastaly také v sousedství Thomayerovy nemocnice. Majitele některých pozemků tam soudně napadli změny územního plánu potřebné pro výstavby nové linky metra. Soud jednu z těchto změn v srpnu zrušil. Praha se proti rozhodnutí brání kasační stížností.

Výkup pozemků není jediným úkolem, aby se mohlo „déčko“ začít budovat. Magistrát nyní pracuje na přípravě projektové dokumentace a na potřebných povoleních.

Podle původních předpokladů by se mohlo metro do Písnice začít budovat již v roce 2017. Podle informací MF DNES však město s tímto termínem spíše nepočítá. Kdy by mohly práce fakticky odstartovat, je tak nejasné.