Skála u Vraného nad Vltavou je nebezpečná pro auta i cyklisty jedoucí po silnici. Drolí se hlavně v blízkosti přehradní hráze. | foto: Radek Cihla, MAFRA

Štěchovické skále hrozí sesuv, kraj ji za 28 milionů nechá zabezpečit

  • 11
Nebezpečný skalní masiv, pod kterým projíždějí řidiči mezi Vraným nad Vltavou a Štěchovicemi v okrese Praha-západ, se podle čerstvého posudku dostal do havarijního stavu. Středočeský kraj proto musí na svah poslat firmu, která skálu zabezpečí proti sesuvu. Stát ho to bude 28 milionů korun.

Skála se drolí už léta. Silnice, která pod ní vede, musela být už několikrát kvůli padajícímu kamení uzavřena (více čtěte zde). Nyní se však stav skalního masivu prudce zhoršil.

Zásah, který zde provedla odborná firma před více než rokem a jenž delší dobu blokoval silnici II/102, nestačil (podrobnosti najdete zde). "Situace se tam stávala nebezpečnou, proto jsme si nechali vypracovat nový znalecký posudek," popsal ředitel krajské správy silnic Zdeněk Dvořák.

Skála je podle něj v havarijním stavu a padající kameny ohrožují okolí. Kraj se proto rozhodl jednat. Oslovil sedm firem, které by byly schopné provést náročné zabezpečení masivu. Výsledky soutěže bude znát do několika týdnů.

Zajištění celého svahu vyjde na stamiliony

"Půjde ale pouze o zabezpečení nejkritičtějších míst," zdůraznil náměstek středočeské hejtmanky pro dopravu Robin Povšík, podle kterého dostala zakázka limit osmadvacet milionů korun.

"Zajištění masivu v celé jeho velikosti by stálo několik stovek milionů, na což kraj nemá peníze. Čekáme, zda nám vyjdou zdroje z Evropské unie," uvedl Povšík. "Pokud tomu tak bude, můžeme s kompletní sanací začít na konci příštího roku," dodal.

Drolení zvětralých skal ovlivňují podle geologa z Muzea Českého krasu Štěpána Raka změny teplot ve dne a v noci. "Podobný nestabilní skalní masiv je například v pražské Šárce, kde nedávno spadly na turistickou stezku zvětralé horniny," řekl Rak.

Štěchovická skála je podle geologa pravděpodobně sopečného původu. "Sopečné skály jsou rovněž velmi nestabilní. V takovýchto případech je možnost buď svah takříkajíc shodit dolů, anebo prošroubovat skálu naskrz a zabezpečit ji sítí či betonovými výztužemi," popsal Rak. Svah odstřelit a sutinu odvézt je podle něj jednodušší i finančně méně náročné.

Kraj počítá i s uzavírkami silnice

Vzhledem k varování soudních znalců by měly práce začít už v září a proběhnout do konce roku. Zahrnovat budou i náročné postupy. "Nejprve se musí vyčistit svah od stromů a keřů, které tam rostou," uvedl ředitel specializované firmy, který si z důvodu účasti jeho firmy na konkurzu nepřál být jmenován.

Skála u Vraného nad Vltavou je nebezpečná pro auta i cyklisty jedoucí po...

"Geotechnici pak musí svah prohlédnout, zjistit, co je zdravá skála a co musí pryč. Pak se nestabilní hornina 'sundá' dolů," popsal expert. "Následně se pak na masiv nainstalují ochranné ploty, na některá místa vysokozátěžové pletivo, podobné tomu na skalách u tratí či silnic. Má vysokou pevnost a životnost," upřesnil.

Nakonec technici nainstalují vysokozátěžovou dynamickou bariéru. "Jde o speciální ploty z kulatého pletiva. V případě štěchovické skály by byla vysoká asi čtyři metry, na délku by měřila zhruba šedesát metrů," doplnil odborník. Na ocelový materiál zábran je podle něj záruka až padesát let.

Kraj doufá, že si podzimní práce na silnici II/102 vyžádají pouze minimum dopravních uzavírek. "Budeme se snažit, aby šlo skutečně jen o krátké časové úseky," říká mluvčí kraje Milan Smutný. "Pouze v případě odstraňování většího bloku bychom museli připravit větší objížďku přes Jílové," dodal.