Kdo jezdí pravidelně městskou hromadnou dopravou, může být častěji než kdy dřív svědkem nevhodného chování řidičů. V loňském roce se počet stížností na ně výrazně zvýšil.
NA CO SI CESTUJÍCÍ NEJČASTĚJI STĚŽUJÍ* řidiči kouří ve vozech * telefonují za jízdy * nezastaví v zastávce * chovají se vulgárně * nejezdí podle jízdních řádů * zavřou dveře těsně před dobíhajícím cestujícím |
"V poslední době jsem se značným znepokojením pozoroval narůstající počet stížností cestujících na řidiče naší společnosti," píše v časopise Dopravního podniku ředitel Martin Dvořák.
"Jen za první měsíce roku 2010 se ve srovnání se stejným obdobím roku 2009 jejich počet zvýšil více než dvojnásobně," připouští.
Hrubost a neurvalé chování řidičů je podle dopravního psychologa Pavla Kořána jen odrazem společnosti. "Společnost nám obecně hrubne. I řidiči aut jsou agresivní a neurvalí. Jestliže autobusům překážejí auta ve vyhrazených pruzích pro MHD, nemůžeme se divit, že si zanadávají. Jeho rozladění pak poznají i lidé ve voze," říká.
Hrubí a neomalení jsou i cestující
Zároveň podotýká, že podrážděnější jsou i cestující. "Leckdy reagují neadekvátně, třeba když řidič přijede o pár minut později," dodává Kořán. Špatnou vizitkou, kterou zaměstnanci dělají, se už dopravce zabývá. V prosinci začala vnitropodniková kampaň a chování řidičů je také tématem pravidelných školení.
"Připravujeme kampaň i pro cestující. Zahájena by měla být v únoru. Chceme jim přiblížit práci řidičů, aby lidé viděli, co vše tato profese obnáší," říká mluvčí společnosti Ilona Vysoudilová.
Řidiči a ještě častěji revizoři se totiž také potýkají s hrubostí cestujících. "Vůči těmto lidem se jednoznačně vymezujeme. Cestující, kteří pravidla nedodržují, nemají v MHD co dělat," říká dopravní ředitel podniku Petr Blažek.
Výjimkou nejsou dokonce ani fyzická napadení. "Evidujeme například 64 úrazů u revizorů. Zhruba v polovině případů zůstali na neschopence," upozorňuje na problémy i na opačné straně Vysoudilová.