Strážníci po dlouhých letech dostali nová auta. Tendr na částečnou obnovu vozového parku vyhrála značka Hyundai

Strážníci po dlouhých letech dostali nová auta. Tendr na částečnou obnovu vozového parku vyhrála značka Hyundai | foto: Tomáš Cetkovský, iDNES.cz

Strážníci utnou zakázku na servis aut. Nedrobte tendry, říkají odboráři

  • 3
Městská policie se chystá ukončit kritizovanou smlouvu na opravy služebních vozidel s autoservisem Jíša. Tato firma jedenáct let poskytovala předražené opravy vozidel. Podle kritiků by městská policie měla počkat na celkovou obnovu vozového parku.

Jedenáct let. Tak dlouho zajišťoval opravy aut městské policie autoservis Jíša. Smlouva z roku 2005 je přitom často označována jako kontroverzní. Třeba kvůli tomu, že servis jednoho vozu vycházel v průměru na 80 tisíc korun ročně. V přepočtu na pořizovací náklady jednoho auta tak mohli místo drahých oprav strážníci jezdit každé tři roky v novém voze.

Smlouva navíc stála i místo a několik let svobody bývalého ředitele městské policie Vladimíra Kotrouše, který chtěl za její zachování po majiteli servisu Josefu Jíšovi úplatek ve výši pěti procent z každé čtvrtletní faktury.

Až nyní městská policie spěje k tomu, že tento mnohaletý kontrakt ukončí. Vypsala totiž výběrové řízení na nový autoservis. „Není možné uzavírat takové smlouvy na dobu neurčitou (jako s autoservisem Jíša). Je potřeba ty zakázky v čtyřletých cyklech znovu přesoutěžit,“ říká současný ředitel městské policie Eduard Šuster s tím, že nová zakázka by měla být výhodnější i cenově.

V současnosti běží lhůta pro podávání nabídek, která by měla vypršet v polovině července. Hodnota vysoutěženého tendru má být maximálně 66 milionů korun na čtyři roky nebo do vyčerpání částky.

„Nejdříve vyměňte auta“

Zakázka je rozdělena do tří částí, a to podle značek vozů, které městská policie používá. Servis pro auta značky Hyundai by měl stát maximálně 11 milionů korun, opravy koncernových vozidel Škoda a Volkswagen by měly vyjít na 42 milionů a servis pro všechny ostatní značky, kterých mají strážníci asi deset, se má vejít do 13 milionů korun. Podle některých kritiků vypsaného výběrového řízení je chyba, že městská policie vybírá nový autoservis nyní, aniž dokončí obměnu vozového parku.

Čím jezdí pražští strážníci

  • V současné době má pražská městská policie ve svém vozovém parku celkem 240 vozidel.
  • Většinu z nich tvoří koncernová auta Škoda a Volkswagen, kterých je zhruba 140. Dalších čtyřicet vozů jsou nová auta typu Hyundai i30 s automatickou převodovkou, která strážníci dostali na počátku letošního roku.
  • Zbytek vozového parku se skládá z automobilů různých značek. Odchytová služba třeba jezdí ve speciálních vozech značky Ford. Vozy stejného výrobce používají i strážníci, kteří vozí podnapilé na záchytku.
  • Po velkých zakázkách v letošním roce chce vedení městské policie vozový park obnovovat postupně. Měnit se má zhruba 30 vozidel ročně. Tento interval má zabránit tomu, aby strážníci jezdili v autech starších sedmi let.

„Městská policie má v plánu kupovat spoustu dalších aut a přitom neví, o kterou půjde značku. Je tedy nesmysl v takové situaci vybírat autoservis,“ myslí si Richard Krbek, prezident Svobodných Odborů Samosprávy, jedné z pěti odborových organizací městské policie.

Vedení městské policie mělo podle něj vysoutěžit všechny zakázky týkající se vozového parku v jednom velkém balíku, tudíž by opravy aut měl zajistit i jejich dodavatel, který by v tendru zvítězil. Podle ředitele Šustera ale fakt, že u části vozového parku ještě není známa značka, nepředstavuje žádnou komplikaci. A to právě kvůli tomu, že je zakázka rozdělena na tři samostatné části.

„Letos nám přibude ještě dvaadvacet nových speciálních vozů, u kterých už značku známe. Zhruba šest desítek dalších aut pak chceme ještě do konce tohoto roku vysoutěžit. A ať půjde o jakoukoliv značku, pokaždé se ty vozy vejdou do jedné ze tří kategorií,“ vysvětluje Šuster a dodává, že pokud budou nová auta spadat do kategorie s nejmenšími finančními prostředky, stačí podle něj třeba za rok a půl zakázku přesoutěžit. Tím by se prostředky přerozdělily s ohledem na počet aut, která má daný autoservis v daném období opravovat.

Diskutabilní je však podle Krbka i avizovaná finanční výhodnost budoucí zakázky. Odborářům například vadí, že městská policie tendry drobí na malé části a soutěží zvlášť automobily, servis nebo třeba vybavení vozů. „To je podle nás prostě nehospodárné,“ tvrdí Krbek a dodává, že například státní policie vypisuje podobné zakázky dohromady a obnova vozového parku v jejím případě trvá kratší dobu.

Nový servis bude asi až v lednu

I to ředitel Šuster odmítá. „Policie ČR je jako orgán státu v úplně jiné zadavatelské pozici než městská policie. My musíme parametry zakázek zadávat odlišně, jinak bychom diskriminovali některé uchazeče,“ vysvětluje.

Podle něj jsou navíc nákupy jednotlivých součástí vozového parku v současnosti levnější než tomu bylo dříve. „Například za montáž majáku se v minulosti platilo 16 500 korun za kus, nyní vychází stejná práce na 9 500 korun,“ říká Šuster.

Pokud se zakázku na servis vozů městské policie podaří vysoutěžit, mohla by nově vybraná firma zajišťovat opravy již od listopadu letošního roku. Reálnější variantou je ale 1. leden 2017. Do té doby bude vozy strážníků opravovat stále autoservis Jíša.