Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: AP

Středočeši přecházejí u benzinek na biolíh, snaží se tak ušetřit

  • 6
Řidiči, jejichž auto jezdí na benzin, začali ve středních Čechách častěji než dřív tankovat do svých aut biolíh. Palivo E85 je totiž podstatně levnější než benzin. Jeho jediným výrobcem je lihovar z Dobrovic u Mladé Boleslavi. Odborníci ale varují, že biolíh není vhodný pro všechny vozy.

"Doba biolihu nyní přichází," říká tiskový mluvčí Tereos TTD Jakub Hradiský. "Ropná ložiska nejsou nevyčerpatelná. Nevyhnutelně se tak blíží doba, kdy lidstvo bude stát před otázkou, jak současná fosilní paliva nahradit. Jednu z možností nabízejí právě paliva z obnovitelných přírodních zdrojů," pokračuje mluvčí.

Biolíh (E85)

* Skládá se z 85 % etanolu a z 15 % Naturalu 95

* Průměrná cena PHM (Natural 95 + nafta) za měsíc duben 2011 – 34,60 Kč/litr

* Cena E85 se pohybuje okolo 25 Kč/l (přesné údaje nejsou k dispozici)

Prodej tohoto paliva poslední dobou opravdu stoupá a lihovar tak na vysokých cenách pohonných hmot vydělává. Skutečným důvodem, proč se může biopalivům dařit, ale není jen ekologie. Litr bioetanolu E85 je také skoro o deset korun levnější než ostatní paliva. A pumpaři potvrzují, že na to řidiči slyší.

"Ano, v poslední době šel prodej nahoru," říká majitel čerpací stanice Byšice František Pakanzl. "Prodává se víc a není se čemu divit při současných cenách běžných paliv," dodává prodavačka z benzinové pumpy v Kralupech nad Vltavou Věra Větrovská. Vzrůstající poptávku po ekopalivu potvrdil i dobrovický lihovar.

Odborníci však varují. Ne všechny automobily jsou pro jízdu na E85 vhodné. "Někomu pojede auto výborně, jinému trochu hůř," říká expert na paliva Martin Vaculík. Starším vozům zpravidla neuškodí, v novějších se ale zase tolik neušetří. Roste totiž spotřeba. Biolíh má nižší výhřevnost než benzin. Řidiči si tuto skutečnost často neuvědomují.

Biolíh raději jen do upravených vozů

"Tankují to do všeho. Obvykle si to ředí 1:1 s naturalem, já to dělám taky tak a jezdí to normálně. Jen v zimě to občas hůř startuje," dodává Větrovská.

Stanice na biolíh ve středních Čechách

* K-Oil Kralupy nad Vltavou
* KM Prona Mladá Boleslav
* Kontakt Plazy u Ml. Boleslavi
* PNEU Černý – Šafránek Poděbrady
* Radius Kly
* Radius Líbeznice
* TCP Byšice
* VS Petrol Davle
* Zena Dobrovice

Kromě špatného startu může biolíh některým vozům i uškodit. "Dlouhodobý provoz na E85 bez konverze může z důvodu příliš chudé směsi způsobit propalování ventilů i další škody na motoru," tvrdí Jakub Glogar z firmy Europecon, která se zabývá přestavbou motorů na spalování biolihu.

I on na vysokých cenách benzinu vydělává. "Zájem o přestavbu vzrostl několikanásobně. Stojí okolo deseti tisíc korun a investice se vrátí při každodenním ježdění v řádech měsíců," říká Glogar.

Na trhu jsou dostupné také vozy, které jsou na biolíh uzpůsobené už z výroby. Zájem o ně je ale zatím malý. "Všechny naše vozy lze koupit i s úpravou pro spalování E85, a to za stejnou cenu. Přesto je zájem zatím minimální," potvrzuje Business Consultant firmy Saab Marek Šafařík.

Řidiče totiž zatím odrazuje nízký počet čerpacích stanic, kde lze E85 natankovat. V republice jich je 118, ve Středočeském kraji ani ne dvacet. Výrobce nicméně slibuje další rozrůstání.