Kraj bude rušit autobusové linky, ilustrační foto

Kraj bude rušit autobusové linky, ilustrační foto | foto: Markéta Bušková, MF DNES

Středočeši šetří, zdraží jízdné a zruší autobusy tam, kde lze cestovat vlakem

  • 11
Na zajištění autobusových spojů v příštím roce dostane Středočeský kraj o 150 milionů korun méně, a proto musí sáhnout k úsporným opatřením. Kromě zdražení jízdného se budou rušit i autobusové linky tam, kde lidé mohou využít vlaky. Pokud budou obcím tyto spoje chybět, mohou si je zaplatit samy.

Zdražování jízdenek v autobusech sice zřejmě nebude tak drastické, jak se ještě před několika dny předpokládalo, dá se však čekat razantní rušení spojů. Krajští úředníci už několik týdnů prověřují tisíce spojů a zjišťují, nakolik jsou vytížené.

změny v dopravě

Od konce ledna nebo začátkem února se budou rušit některé autobusové spoje a bude se zdražovat jízdné.

Kraj bude mít o miliardu korun menší státní dotace, na autobusovou dopravu o 150 milionů korun méně.

Rušit se mají málo vytížené spoje a ty, kde ze stejné cílové stanice jede ve stejný čas vlak i autobus.

"Hledáme ty, které je nelogické dotovat," vzkázal hejtman David Rath přes mluvčí Berill Maschekovou.

"V žádném případě nechceme, aby se rušení spojů dotklo školních autobusů, tedy ranních a odpoledních, kterými žáci cestují do školy a ze školy," upozornil. Těch je asi čtvrtina.

Rath se také opět sešel se středočeskými dopravci. Na zajištění autobusové dopravy totiž kraji pro příští rok chybí 150 milionů.

Právě Rath přišel nedávno s tím, že jízdné by se proto mohlo od příštího roku mohlo zdražit až o tři koruny na kilometr.

Co se týče rušení spojů, mluvilo se o dvaceti procentech. Hejtman nyní zmírňuje a snaží se s dopravci najít kompromis.

Na vlakovou zastávku třeba dva kilometry

"Trojnásobné zdražení jízdného je pro nás nepřijatelné. Nejspíš dojde ke kombinaci zdražení a rušení některých spojů. Rušení o 20 procent je ale příliš," říká nyní Rath.

Ke změnám by mělo dojít koncem ledna nebo v únoru. Nového jízdního řádu, který začne platit 12. prosince, se to nedotkne. "Čekám ostré protesty veřejnosti, ale lidé si musí uvědomit, že máme vládu škrtů, my jsme vůči vládě v opozici a vlastní zdroje nemáme, abychom mohli výpadky vykrývat," podotkl Rath.

Jedním z návrhů krajského úřadu je zrušit ty autobusové spoje, které může ve stejnou dobu nahradit vlak. Tedy vlak jedoucí paralelně s autobusem.

Ale ani to není jednoduché. Například ve Voticích na Benešovsku je vlakové nádraží vzdálené od města zhruba dva kilometry. V Hořovicích je železniční stanice jen na jednom konci města. Ale tady zřídili kyvadlovou dopravu, aby lidé z druhého konce mohli jezdit vlakem.

Obce si mohou linku financovat samy

"Nebo Neumětely na Berounsku, ty mají zastávku kilometr daleko v polích. Leckde to půjde, ale muselo by se to řešit individuálně," poznamenal František Neterda, ředitel berounského Probo Busu a předseda asociace sdružující středočeské dopravce.

Až bude schválený nový tarif a seznam zrušených linek, kraj obešle s informací starosty dotčených měst a obcí. Když s tím nebudou souhlasit, mají jen jedinou možnost - zaplatit si linku sami.

V některých městech to tak už funguje, například na Berounsku nebo Benešovsku existuje sdružení obcí, které platí některé spoje. Kraj také zaručuje, že pokud by někde opravdu zrušený spoj potřebovali, lze to upravit při dalším jízdním řádu na jaře.

Nové tarify i seznam rušených spojů by měli v pondělí projednat radní a ve středu odhlasovat zastupitelé.

,