Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Středočeské školy upouštějí od Scio testů, které lze koupit a biflovat

  • 1
Některá středočeská gymnázia ustupují od Scio testů, které nahrazují klasické přijímací zkoušky. Ředitelům škol často vadí, že firma testy prodává, a děti si je tak mohou nacvičit. Scio s tím nesouhlasí.

"Hlavní výhrada proti Scio testům spočívá v tom, že si uchazeči o studium nadrilují cvičné verze testů," vysvětluje ředitel Dvořákova gymnázia a Střední odborné školy ekonomické v Kralupech nad Vltavou Andrej Plecháček, jehož škola letos poprvé po deseti letech Scio testy u přijímaček nepoužije.

Plecháček naráží na fakt, že rodiče mohou nakoupit u společnosti Scio dětem sérii zkušebních testů. Jejich ceny se pohybují v řádech stovek až tisíců korun.

Podle některých ředitelů mají děti možnost se ve vyplňování testů vycvičit, v nevýhodě jsou pak naopak děti, jejichž rodiče do testů neinvestují.

Od Scio testů kvůli těmto důvodům ustupuje podle slov ředitelky Mileny Minaříkové také kladenské gymnázium a uvažuje o tom rovněž ředitel Gymnázia Nymburk Jiří Kuhn, šéf Asociace gymnázií. Ten chce rozhodnout do září.

Scio: Nadaný žák dril nepotřebuje

Tvůrce testů, společnost Scio, s výhradami nesouhlasí. Argumenty ředitelů prý jejich analýzy nepotvrdily.  Žádné drilování podle pracovníka Scia Jiřího Zelendy není potřeba, pokud má ovšem žák potřebné znalosti či schopnosti. Zvláště test obecných předpokladů prý natrénovat nejde.

"Test naopak stírá rozdíly mezi dětmi, jejichž rodiče si mohou dovolit zaplatit doučování a těmi, jejichž rodiče si to dovolit nemohou," zdůrazňuje Zelenda, podle kterého je nejlepší přípravou, pokud dítě čte, přemýšlí o svém okolí, píše texty, diskutuje s rodiči, hraje logické hry nebo formuje vlastní názory.

Skoro všechny školy mají k testům výhrady, používají je ale třeba proto, že výrobce garantuje srovnatelnou náročnost přijímaček v prvním a druhém kole. Školy chválí také bezchybnost testů.

"Nikdy v nich nebyly chyby, jsou rychlé a během několika hodin máme výsledky. Dají se také srovnávat s ostatními školami," vypočítává třeba ředitel kutnohorského gymnázia Vladislav Slavíček výhody, kvůli kterým je s testy spokojený.

Proti testům ale hovoří třeba fakt, že jsou vyhodnocovány mechanicky. Není nijak zohledněna situace, když třeba žák při matematickém příkladu udělá pouze numerickou chybu, ale postup zvolil správný.