Most v Brandýse nad Labem je už zbouraný. Na jeho místě vyroste nový betonový most.

Most v Brandýse nad Labem je už zbouraný. Na jeho místě vyroste nový betonový most. | foto: Radek Cihla, MAFRA

Středočeské mosty jsou v zoufalém stavu, na opravy chybí peníze

  • 3
Více než polovina mostů ve středních Čechách potřebuje opravit. Nejhorší je situace na mostech, přes které vedou silnice nejnižších tříd patřící kraji. Ten je sice opravuje, ale jde to pomalu. Náklady na rekonstrukci mostů jsou totiž daleko vyšší než na opravy běžných silnic.

Kdyby řidiči viděli, v jakém stavu jsou některé středočeské mosty, možná by se přes ně báli jezdit. Více než polovina z nich potřebuje nutně rekonstrukci, některé jsou dokonce zralé na zbourání. Už teď je na nich kvůli bezpečnosti snížená rychlost.

V kraji je dohromady přes 2 400 mostů různých velikostí, nejvíc jich spravuje Středočeský kraj. Na starosti jich má přes 1 800 a téměř 70 procent by se mělo zrekonstruovat.

"Postupně se snažíme je opravovat. Letos jsme vyhlásili soutěž na obnovu deseti mostů. Problém je v tom, že náklady na most jsou větší než na silnice. Opravit klasický most stojí dvacet třicet milionů korun, nový povrch běžné silnice jde 'jen' do statisíců či jednotek milionů," uvedl náměstek hejtmana pro dopravu Robin Povšík.

První na řadě jsou "sedmičky"

V současné době se opravuje například most v Mnichově Hradišti na Mladoboleslavsku, náklady činí kolem 60 milionů korun.

"Paradoxně nám ale pomohla ekonomická krize, protože se nám daří vysoutěžit stavby levněji. Oprava tohoto mostu by jinak stála až o třicet milionů víc," poznamenal Povšík s tím, že dostávají evropské dotace, které pokrývají 85 procent nákladů.

"Pravda je, že na to, aby byly všechny silnice včetně mostů opravené, bychom potřebovali pět až šest miliard korun," upozornil náměstek.

Nejdříve se opravují mosty, které jsou v havarijním stavu. Existuje totiž stupnice, kdy "sedmičky" jsou ty nejhorší. Těch je v kraji sedmnáct. "Je to oproti celkovému počtu mostů minimum. Rozhodně nemáme tak ohrožené mosty, že by spadly. Problém by ale mohl nastat třeba při povodních," míní Povšík.

Opravit nechává kraj ty mosty, které jsou od pátého stupně výš. Podle Zdeňka Černého z Ředitelství silnic a dálnic by se ale měly rekonstruovat mosty už od stupně čtvrtého. "Jsou sice v uspokojivém stavu, ale není to žádná velká kvalita. Ostatní mosty za nimi jsou už špatné až havarijní," řekl Černý.

Mosty na dálnicích se opravují nejhůř

ŘSD spravuje dálnice a silnice prvních tříd. Těch je ve středních Čechách špatných dvacet až třicet procent. Ze všech dálnic je na tom nejhůře D1. "Je nejstarší. Jsou tu mosty, které byly postavené ještě za války," poznamenal Černý.

Peněz je podle Zdeňka Černého málo a navíc oprava mostů na dálnicích je složitější, protože překlenují hluboká údolí či řeky. "Na opravy mostů se dává méně než polovina prostředků, než by bylo potřeba," míní Černý.

Jenže když se most přesouvá po stupnici dozadu, pro řidiče to znamená komplikace. "Může se stát, že správce mostu na něm sníží rychlost a nakonec ho může i uzavřít. Lidé pak musí jezdit po objížďkách," vysvětlil Černý.

To je příklad mostu v Kutné Hoře, který už několik let chátrá. Přitom je jedinou spojnicí mezi městem a Malínem a je výpadovkou na Pardubice. Peníze na jeho rekonstrukci ŘSD nemělo, a tak na něm nejprve snížilo rychlost, letos už zakázalo vjezd kamionům a autobusům.

Teď Ředitelství silnic a dálnic oznámilo, že příští rok už se opravovat bude. "Mosty jsou zničené především na spodní straně, což řidiči ani nevidí. Je běžné, že na opravu čekají některé mosty šest až osm let," podotkl Černý.