Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pražský zákaz přesune kamiony k nám, tvrdí středočeské obce. Plánují svůj

  13:35aktualizováno  13:35
Po Praze se chystá zákaz vjezdu pro kamiony i v některých středočeských obcích. Obávají toho, že pokud začne platit zákaz vjezdu kamionům v Praze, začnou jezdit po silnicích skrz obce. Dopravcům tak hrozí, že do hlavního města vůbec nedojedou.

Podle dopravců by v nejkrajnějším případě museli řidiči překládat zboží do menších dodávek. To by však dopravě neprospělo | foto: Yan Renelt, MAFRA

Nákladním vozům delším než dvanáct metrů plánuje náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD) zakázat vjezd do metropole od Nového roku (více zde). Chce tím upozornit na problémy, kterými Praha trpí kvůli nedokončené východní části Pražského okruhu s označením 511.

Souvislosti

Kamionová doprava není jediným problémem, který momentálně Praha řeší se Středočeským krajem. Ve středu by v Praze 5 a 6 měly začít platit nové parkovací zóny a vedení Středočeského kraje se obává, že na ně doplatí nejvíce Středočeši, kteří do Prahy dojíždějí za prací. „V době, kdy nejsou v Praze záchytná parkoviště, považujeme takové rozhodnutí za nezodpovědné,“ uvedl hejtman Středočeského kraje Miloš Petera (ČSSD), který se proto obrátil na vedení Prahy s tím, aby zavedení zón odložilo. Petera, kterého v říjnu čekají krajské volby, se sejde se svým stranickým předsedou, premiérem Bohuslavem Sobotkou, a tématem hovoru mají být mimo jiné i modré zóny. Sobotka by se tak mohl v rámci stranické linie přimluvit u náměstka pražské primátorky Petra Dolínka (ČSSD), aby Peterova žádost nespadla pod stůl. Úspěšné jednání by mu tak mohlo přihrát volební body. To se ale nestalo, naopak Praha se takovému požadavku podivila.

Jak se však zdá, omezení nepocítí dopravci jen v Praze. Zákazy vjezdu kamionům totiž v reakci na hlavní město chystají i některé středočeské obce. Ty se totiž obávají, že pokud začne pražský zákaz platit, budou všechny kamiony projíždět přes ně.

„Už teď nám velká nákladní auta jezdí kolem základní školy. Pokud by jich sem mělo směřovat ještě víc, ohrozilo by to bezpečnost v obci,“ uvádí starosta Říčan Vladimír Kořen (Sdružení nezávislých kandidátů Klidné město). Právě Říčany jsou pro kamiony mířící do Prahy strategickým uzlem. Vlastním zákazem se tak chtějí vyhnout ulicím plným nákladních aut.

Zdejší vedení počítá například s variantou zakázat vjezd kamionů na silnici číslo 101, která spojuje dálnice D1 a D11 a přes Říčany i další obce prochází. Právě po ní by podle Kořena v případě pražského omezení většina kamionů jezdila.

Další možností, kterou Říčany chystají, je vyhláška zakazující průjezd kamionů obcí, případně vyhlášení nízkoemisní zóny, která by spedičním firmám průjezd prodražila a ztížila. „Nic takového bychom však chystat nemuseli, kdyby vláda dokázala postavit Pražský okruh,“ konstatuje starosta Kořen.

Středočeským obcím i Praze totiž vadí, že vláda okruh vyřadila ze seznamu projektů, které mají prioritně získat ve zrychleném řízení stanovisko EIA. To posuzuje vliv staveb na životní prostředí a pro zahájení stavby je nezbytné. K Říčanům se proto zřejmě přidají i další obce, kterých se výstavba okruhu týká. „Zákaz vjezdu kamionů budeme řešit obecně závaznou vyhláškou. Není možné, aby krok, který se chystá udělat Praha, odnesly další obce,“ říká například starosta Českého Brodu Jakub Nekolný (ODS) a stejný postup volí i v Úvalech.

„Odříznete sklady“

Podle náměstka Dolínka jsou kroky středočeských obcí v souladu s postupem Prahy. „Plně chápu vedení Středočeského kraje, které chce chránit své občany stejně jako já Pražany,“ říká.

Dopravci ale upozorňují, že není možné, aby se problém kamionové dopravy řešil jeho vytěsňováním za Prahu. „Pokud by nakonec došlo k takto krajní variantě, nedovedu si představit, jak by problém řešily například logistické sklady na okraji Prahy, které jsou na kamionové dopravě závislé,“ říká mluvčí sdružení automobilových dopravců ČESMAD Martin Felix. Podle něj dopravci sice souhlasí s tím, že kamionová doprava do Prahy nepatří, ale dokud nebudou mít jinou možnost v podobě okruhu, vjezd do metropole pro ně zůstane nutností.

Důsledky zákazu, ke kterému se chtějí připojit i středočeské obce, hodnotí negativně také odborníci na dopravu. „Situace by v takovém případě byla katastrofální. Myslím si proto, že k tomu nakonec nedojde. Spíše to chápu jako tlak na vládu, aby dostavbu východní části Pražského okruhu konečně nějak vyřešila,“ míní dopravní expert z ČVUT František Lehovec.

Kvůli hrozícímu odložení stavby 511 už před měsícem Dolínek přislíbil schůzku s ministry životního prostředí a dopravy. Ta se ale zatím neuskutečnila. „Pevně věřím, že se sejdeme co nejdříve, abychom mohli na ministry znovu apelovat, aby nám pomohli tuto neúnosnou situaci vyřešit,“ říká náměstek s tím, že ani přesná podoba chystaného zákazu kamionů na území Prahy zatím stále jasná není. „Podobu projednáváme s odbornou firmou a Středočeským krajem. Pokud vše stihneme po legislativní i technické stránce, je lednový termín reálný,“ dodává Dolínek.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.