Za tři roky řidiči ve Středočeském kraji nahlásili přes dvanáct set děr na silnicích. V porovnání s ostatními kraji je to rekord. Podobně je na tom jen Praha, která jich má o sto méně. Za ní už následuje velká mezera.
Hejtman Miloš Petera chce proto zjistit, jestli krajští silničáři dodržují nařízení, která se týkají drobných oprav komunikací. „Nechám prověřit, jestli správa silnic plní nařízení, že se výmoly mají opravovat bezodkladně,“ uvedl. Část silnic se však nachází na území obcí, o které se starají radnice.
Čtyřicet oprav z 260
Kraj v anketě na webu Výmoly.cz dopadl stejně špatně jako minulý rok. Tehdy zase v hlavní kategorii Nejhorší díra získaly prvenství výmoly ve Smečně na Kladensku. A ani letos to není o mnoho lepší. Podle statistik se z 260 nahlášených děr opravilo jen čtyřicet.
Náměstek krajské správy silnic Tomáš Račák nyní vlastní čísla nemá, podle něj se ale běžně jednotlivé díry opravují do dvou dní. „Opravy se zadávají okamžitě po nahlášení,“ tvrdí.
Račák upozornil, že to může být jinak v případě, že se jedná o celý úsek. „V takovém případě se nevyplatí opravovat jednotlivé díry. Proto připravíme rekonstrukci celého úseku. Pak záleží na tom, jak rychle se projekt připraví a kdy budou peníze,“ konstatoval.
Na stavu silnic se podílí i to, že komunikací druhé a třetí třídy je ve středních Čechách nejvíc ze všech krajů. Měří přes osm tisíc kilometrů. Zároveň je kraj tranzitním regionem pro osobní i nákladní dopravu.
Nejhorší silnice ve Středočeském krajiVelká Dobrá Nymburk Kladno Zdroj: www.vymoly.cz/zebricky |
Opozice z ODS však už léta vedení kraje kritizuje za snížení rozpočtu na údržbu silnic v porovnání s érou Petra Bendla. Petera, který má dopravu na starosti, to odmítá. Přesto plánuje, že do rozpočtu letos přidá dalších čtvrt miliardy korun. „Uvažujeme o tom, že využijeme prostředky z úvěru či z odloženého financování oprav,“ slíbil hejtman.
Podle hejtmana už před dvěma roky kraj tímhle způsobem vydal na opravy miliardu korun navíc.
Jestli se situace v budoucnu výrazně zlepší, není jisté. Petera by chtěl další peníze na opravy získat hlavně z evropských fondů, které však budou mít od letoška nová pravidla.
„Bude možné financovat jen silnice druhé třídy a ke všemu to nebude platit pro ty, které jsou například v blízkosti dálnic,“ tvrdí. Petera proto bude usilovat o částečnou změnu podmínek.
S větším příjmem ze státního rozpočtu totiž nepočítá. A za pravdu mu dává i ministr dopravy Antonín Prachař. „Prioritou je dostavba páteřní silniční sítě. Jen v případě výrazných komplikací bychom uvažovali o přerozdělení peněz na kraje. Ale pečlivě bychom vybírali, jak jsou projekty připravené a jestli nehrozí, že o peníze přijdeme,“ uvedl ministr.
Loni na opravy silnic kraj poskytl přibližně osm set milionů korun. Letos je ve fondu zatím vyčleněno o sto milionů víc.
S přispěním Evropské unie a Státního fondu dopravní infrastruktury jsou navíc rozpracované projekty rekonstrukcí za jednu miliardu a čtyři sta milionů.