Nýtový most v Brandýse nad Labem těsně před demolicí, v pozadí provizorní

Nýtový most v Brandýse nad Labem těsně před demolicí, v pozadí provizorní dřevěná lávka pro pěší, kterou podemlelo rozvodněné Labe. | foto: Radek Cihla, MAFRA

Středočeský kraj některé mosty neopraví, ale postaví místo nich nové

  • 1
Středočeský kraj plánuje opravu zhruba dvaceti mostů a mostků. Některé z nich jsou ale v natolik havarijním stavu, že je raději zbourá a nahradí zcela novými. Jsou mezi nimi jak mosty na silnicích nejnižších tříd, tak například i dlouho očekávaný most v Brandýse nad Labem.

Opravy už probíhají na mostě v Nelahozevsi na Mělnicku či v Benátkách nad Jizerou. Nyní se začal řešit i most v Libici nad řekou Cidlinou na Nymbursku. Je starý sto let a mnoho by toho už nepřežil. Je ve velice špatném stavu, a tak je případná rekonstrukce nemyslitelná. Kraj proto na jeho místě postaví nový.

Mosty v kraji

Staví nebo opravují se

Bolina, Zdislavice
14,7 mil. Kč

Libice n. Cidlinou
67,1 mil. Kč

Benátky n. Jizerou
60,8 mil. Kč

u Bohostic 15,8 mil. Kč

Borovnice 7,6 mil. Kč

Louňovice 8,9 mil. Kč

Nelahozeves 31,5 mil. Kč

před Voznicí 9,8 mil. Kč

Zadní Třebáň 8,6 mil. Kč

Zahájení v roce 2012

Čestín 62,1 mil. Kč

Úvaly 51,1 mil. Kč

Čerčany 36,3 mil. Kč

Zdroj: Středočeský kraj

Pozn.: Jde o výběr, u plánovaných akcí

jde o předpokládané výdaje

"Spolu s mostem se opraví i část silnice a doplní ho i cyklostezka. Díky opravám by se tu měl snížit hluk," uvedla mluvčí kraje Berill Mascheková. Stavba vyjde na 67,1 milionu korun, z toho téměř šedesát milionů půjde z evropské dotace.

Podobně jsou na tom dva mosty na Benešovsku, které jsou mezi obcemi Bolina a Zdislavice. I tady se postaví úplně nové.

Ty staré, které se klenou přes Malkovský a Štěpánský potok, jsou už v tak zoufalém stavu, že by rekonstrukce nepomohla. "Diagnostický průzkum zjistil nízkou pevnost betonových opěr, ocelové nosníky i výztuž korodují. Je nutné mosty demolovat," podotkla Mascheková.

O prázdninách po novém mostě

Na zlepšení situace na mostech se začalo pracovat na konci roku 2009. "Tehdy byly z Evropské unie k dispozici asi dvě miliardy, dnes máme téměř vše vyčerpáno. Opravit by potřebovaly další desítky mostů," upozornil náměstek hejtmana Robin Povšík.

V létě by měla skončit stavba mostů v Brandýse nad Labem. Už od jara 2009 sem byl zakázaný vjezd, spojení se Starou Boleslaví tak pro řidiče představuje peklo. Objížďka je dlouhá deset kilometrů, a kvůli uzavřenému soumostí vede dokonce přes rychlostní silnici R10.

"Vše jde podle plánu. Předpokládám, že se termín dokončení prací dodrží," věří Povšík. S demolicí mostů se začalo loni v dubnu.

Termíny zahájení stavby se neustále posunovaly. Někteří obyvatelé totiž chtěli jeden z mostů vyhlásit kulturní památkou. To se jim nakonec nepodařilo prosadit. Na místě mostu z roku 1878 bude nový, betonový most. Náklady jsou kolem 200 milionů korun (více zde).