Kraj ve svém rozpočtu na opravu silnic peníze nemá. Ilustrační snímek

Kraj ve svém rozpočtu na opravu silnic peníze nemá. Ilustrační snímek | foto: Radek Cihla, MAFRA

Kraj nemá kvůli Rathovi peníze na opravu silnic, spoléhá na dotace

  • 5
Středočeský kraj nemá ve svém rozpočtu peníze na opravu krajských silnic. Splácí totiž miliardu za opravy, které zadalo vedení kraje ještě za Ratha a jež proběhly v předchozích dvou letech. Kvůli šetření spoléhá u těch aktuálních hlavně na dotace. A méně peněz posílá i do běžné roční údržby.

"My máme pro letošek nastavený rozpočet u oprav silnic hlavně na projekty, u kterých má kraj spoluúčast," uvedl sociálnědemokratický náměstek pro dopravu Miloš Petera.

Když už se letos někde opravovalo za krajské peníze, šlo zejména o menší projekty v rámci údržby. I přesto si kraj musel připravit půl miliardy korun. Současné krajské vedení totiž splácí opravy zadané exhejtmanem Davidem Rathem. Ten nasmlouval opravy tři sta kilometrů silnic na roky 2011 a 2012, přičemž se s firmami dohodl, že zaplaceno dostanou až letos a příští rok. Celkem dvakrát po půlmiliardě.

"Tahle investice je ovšem v kraji rozhodně vidět. V každém okrese se nám díky tomu podařilo něco opravit," hájí projekt Petera. Jenže právě tyto odložené faktury znamenají, že větší opravy, které by se platily jen z krajských peněz, musí nyní počkat.

Na kompletní obnovu všech poškozených úseků silnici by podle odhadů hejtmanství bylo potřeba 20 miliard. Jen pro představu, to je částka, která se do silnic ze všech zdrojů investovala od roku 2002. I náměstkovi Peterovi je tak jasné, že tyto peníze najednou nikdy nedostane.

Na údržbu jde necelá miliarda, potřeba je trojnásobek

Na základní údržbu komunikací by tak ve středních Čechách bylo potřeba zhruba tři až čtyři miliardy ročně. Ještě loni šlo na údržbu přes miliardu korun, letos silničáři museli vystačit jen s částkou 808 milionů. To je dosud nejméně od vzniku krajů.

"Musíme zkrátka hospodařit v rámci toho, na co jsou v rozpočtu peníze. Bez pomoci evropských či jiných fondů se správa krajských silnic zvládat nedá," tvrdí Petera.

I v příštích letech se tak počítá s tím, že se budou silnice zachraňovat hlavně z dotací. Proto kraj žádá třeba i o peníze na odhlučnění silnic. Do budoucna by pak hejtmanství rádo jednalo o změnách v podmínkách v rozpočtovém určení daní. Chce, aby se v něm zohlednil počet kilometrů silnic, o které se jednotlivá hejtmanství starají.

"U nás to je skoro devět tisíc kilometrů, navíc jsme velkým tranzitním územím a ještě tvoříme i dopravní zásobárnu pro Prahu," podotýká Petera. Je to tak další krajský požadavek na novou vládu, o jejímž vzniku se teď po parlamentních volbách vedou jednání.

Podle Martina Höflera z Dopravní fakulty Českého vysokého učení technického se stav středočeských cest bez peněz od samotného kraje výrazně nezlepší. "Pokud kraj nemá na tuto kapitolu peníze, zajišťuje jen běžnou údržbu, tedy to, aby silnice byly sjízdné. Uživatelský komfort pro řidiče se však nezlepšuje, tedy aspoň ne v horizontu měsíců," říká Höfler.

U projektů financovaných z fondů totiž platí, že potřebují delší čas na zpracování i na samotný průběh - musí totiž dojít k územnímu nebo stavebnímu řízení. "Tady se dá říci, že kraj postupuje dobře, když si takové projekty připravuje do zásoby, přestože na ně nemá ještě dotace," dodává Höfler.

Za poslední dva roky totiž kraj pro čerpání evropských dotací připravil 25 projektů za 1,4 miliardy korun. A dalších sedm projektů je rozpracovaných. Přitom z regionálního operačního programu dostal na dopravu v posledních dvou letech zhruba miliardu korun.