Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Trasou středočeské D3 může kromě geologů pohnout i kraj

  17:35aktualizováno  17:35
Povede dálnice D3 přes Středočeský kraj jinou trasou? Není to vyloučené. Záleží na postoji krajského úřadu, který si bude pořizovat aktualizaci takzvaných Zásad územního rozvoje. O změnách trasy se přitom mluví už sedmnáct let v souvislosti s oblastí u Jílového u Prahy, kde se dřív těžilo zlato.

Dálnice D3 (ilustrační foto) | foto: Lukáš Marek, MF DNES

Přestože ještě neproběhl soud, který má potvrdit, či zamítnout schválení plánované trasy budoucí dálnice D3 ve Středočeském kraji, objevily se už úvahy o její možné změně. Záležet bude na postoji krajského úřadu.

"Středočeský kraj bude pořizovat aktualizaci takzvaných Zásad územního rozvoje na návrh Ředitelství silnic a dálnic," uvedla krajská mluvčí Nicole Mertinová. "Je předčasné hovořit o vedení koridoru dálnice. Může, ale také nemusí dojít k jeho změnám," dodala.

Dálnice D3 v číslech

  • O stavbě D3 se uvažovalo už v roce 1939, do plánů dálniční sítě se dostala v roce 1987. 
  • Ministerstvo životního prostředí schválilo západní variantu středočeské části dálnice D3 v únoru 2012, stavět by se mělo začít podle posledních prognóz v roce 2019. 
  • Letos byl na konci června otevřen pětadvacetikilometrový úsek mezi Táborem a Veselím nad Lužnicí. * Celková délka tahu na rakouské hranice včetně navazující rychlostní silnice R3 je 171 kilometrů.

Krajský soud plán na stavbu dálnice středem Posázaví zastavil letos v srpnu, protože podle něj investor nedostatečně vyhodnotil vliv nárůstu dopravy na životní prostředí.

Středočeský kraj sice podal proti rozsudku stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu a nyní čeká, jestli bude moci příprava stavby pokračovat. Kdy však padne rozsudek, zatím není jasné, a tak kraj příští rok začne podle všeho pracovat na změnách příprav stavby dálnice.

Pokud by soud vydal zamítavé stanovisko, je podle mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martiny Vápeníkové jen na kraji, jak se k němu postaví. Nicméně středočeský náměstek pro dopravu Miloš Petera (ČSSD) doufá, že soud dopadne dobře a trasa se měnit nebude.

"Počkáme na výsledek soudu. Každopádně bych dal před změnou trasy přednost dialogu s obcemi, které mají výhrady," řekl.

Na krajský soud se obrátily Ješetice, Václavice a Tisem.

Přísně tajný průzkum

Jenže úřad by nakonec nemusel řešit jen drobné úpravy trasy. Nestabilní podloží kolem Jílového u Prahy, kde se dříve těžilo zlato, totiž může způsobit značné problémy. Ředitelství silnic a dálnic kvůli tomu nechalo na třech místech provést geotechnické průzkumy, ale jejich výsledek odmítá sdělit.

"Jedná se o prvotní prozkoumání stavu podloží. V současnosti nebudeme zveřejňovat výsledky průzkumu, alespoň do doby rozhodnutí soudu," komentovala Vápeníková důvody, proč závěry nezveřejní.

Podle zjištění MF DNES průzkum prováděly tři společnosti. Pracovníci dvou z nich, Geotecu GS a AZ Consult, ve svých úsecích problémy v podzemí neobjevili. Třetí firma, Pragoprojekt, která zkoumala prostřední a pravděpodobně nejproblematičtější část, na dotazy ani po urgencích neodpověděla.

Přitom podle studie pořízené v roce 1996 je trasa kolem Jílového nebezpečná.

Její autor František Polášek tvrdí, že by se mohla komunikace dokonce propadnout. Zabezpečení stavby by se pak podle něj neúměrně prodražilo.

O výskytu bývalých šachet nepochybují ani zástupci občanského sdružení Montanika, které spravuje chráněné ložiskové území u Jílového. "V Česku nikdy nelze vyloučit, že je něco poddolované," konstatoval v srpnu člen sdružení Vladimír Pravda.

Dokud ŘSD neodhalí výsledky průzkumů, nebude stále zřejmé, jestli půjde dálnici územím vůbec vést.

Stavět se můžou dvě varianty

Ministerstvo životního prostředí přitom už v únoru 2012 vydalo kladné stanovisko hned ke dvěma variantám dálnice, k takzvané západní a východní trase.

Krajský úřad se rozhodl zvolit západní variantu, která vede z Jesenice přes Jílové směrem na Neveklov a Mezno. Východní variantu navrhli projektanti z Říčan u Prahy přibližně po trase současné silnice E55 ve směru na Benešov a Tábor.

Podle zástupců kraje byla západní varianta ohleduplnější k životnímu prostředí a také lépe propojitelná s ostatní dopravní sítí. Na potvrzení svých dojmů si budou muset rozhodně ještě počkat.

Autoři:




 


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Volné prostranství u hotelu InterContinental v Pařížské ulici v Praze 1.
Lidé odmítají zástavbu volného prostranství v Pařížské ulici. Chtějí zeleň

Náměstíčko u pražského hotelu InterContinental, jedna z mála volných ploch v této části centra, se má proměnit ve stavební pozemek. Z rozhodnutí Institutu...  celý článek

Otevření prodloužené trasy C metra
Do Letňan pojede v sobotu večer MHD častěji, kvůli show Robbieho Williamse

Pražský dopravní podnik posílí v sobotu odpoledne dopravu v okolí Letiště Letňany, kde večer vystoupí britský zpěvák Robbie Williams. Častější jízdy metra a...  celý článek

Na Jarmark OnaDnes.cz dorazily stovky lidí. (19. května 2012, Praha)
Praha spouští ekologický „blešák“, lidem nabídne opotřebované věci

Co s věcmi, které už nepotřebujeme? Praha hledá místo, kde by otevřela takzvané Re-Use centrum. V něm chce shromažďovat odložené věci, které jsou funkční a...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.