Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Středočeští zastupitelé o rušení autobusových spojů nejednali

  12:47aktualizováno  22:47
Středočeské zastupitelstvo, které mělo jednat o rušení autobusových spojů, se po hodinové diskusi rozešlo. Zástupci ČSSD a KSČM totiž neschválili program jednání, které svolala opoziční ODS. Občanští demokraté ani Starostové a nezávislí totiž s plánem kraje na omezení autobusové dopravy nesouhlasí.

Jak to s autobusovými spoji ve středních Čechách nakonec dopadne, není zatím vůbec jisté. Ilustrační foto | foto: Markéta Bušková, MF DNES

Hnutí Starostové a nezávislí vyzvalo hejtmana středočeského kraje Davida Ratha, aby nerušil autobusové spoje a místo nich zrušil bezplatné žákovské jízdné.

Opoziční zastupitelé, mezi kterými jsou i zástupci některých středočeských měst a obcí, požadovali, aby se škrty v dopravě alespoň odložily. "Chceme oddálit termín, nechat prostor pro diskusi," uvedl poslanec a zastupitel Luděk Jeništa (STAN). Podle něj města mají stejně jako kraj méně peněz a služby pro své obyvatele neruší ani neomezují.

Navržený program nepodpořila vládnoucí ČSSD ani zastupitelé KSČM. Desítky lidí, které se jednání účastnily, pak na zastupitele pokřikovaly "hanba" a pískaly.

Ve čtvrtek přijaly společné stanovisko i obce ze severní části okresu Praha-západ. Navrhují, aby kraj nekrátil dotace na financování dopravní obslužnosti, protože tím by nemusel redukovat spoje.

True

Podle starostů chce kraj snížit svou spoluúčast na placení dopravy o 24 procent, přitom Praha svůj příspěvek naopak navýšila. Pokud se spoje zruší, doprava bude podle nich v okolí hlavního města kolabovat, protože lidé budou jezdit do práce automobily.

Opozice tvrdí, že Rath nemluví pravdu. "Daňové příjmy kraje, ze kterých je hrazena základní dopravní obslužnost v autobusové dopravě, se meziročně v podstatě nesnížily," uvedl starosta Kralup nad Vltavou Petr Holeček (STAN).

"Situace je nepochopitelná i z toho důvodu, že se představitelé kraje vymlouvají na vládní škrty. Ale podle jasně podložených informací z ministerstva dopravy a financí jsou příspěvky státu krajům na dopravní obslužnost stejné jako loni," uvedl starosta Roztok Jan Jakob.

"Rušení spojů není nutné", říká krajská zastupitelka Věra Kovářová a dodává: "Zvýšením jízdného v průměru o 25% dojde i ke zvýšení tržeb". V rámci Pražské integrované dopravy se počítá se snížením úhrad Středočeským krajem cca ve výši 30 mil. Kč. Nárůst tržeb se odhaduje cca o 55 mil. Kč.

"Zvýšené tržby a výše dotace z rozpočtů obcí pokryjí chybějící finanční prostředky a k rušení autobusových spojů není tedy důvod," zdůrazňuje Kovářová. Podle Kovářové není možné, aby současně došlo ke zvýšení jízdného a zároveň ke snížení komfortu pro cestující, tedy ke snížení počtu spojů.

K protestnímu dopisu, který poslali hejtmanovi Davidu Rathovi začátkem ledna, se připojilo dvanáct dalších starostů například z Velkých Přílep, Okoře, Turska či Hostouně. Starostové se dnes mají dozvědět, zda kraj vzal v potaz jejich námitky.

Ve středních Čechách by se mělo škrtnout dvacet procent spojů. V některých regionech jde až o polovinu místních autobusových linek. Rušit by se mělo ve dvou vlnách - v únoru a březnu.

Autoři: ,




 


Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
PŘEHLED: Kandidátky do voleb 2017 v Praze

Podívejte se na kandidáty pro volby do Poslanecké sněmovny, které se uskuteční 20. a 21. října 2017. Postupně budeme přinášet aktualizované volební kandidátky...  celý článek

Emauzy. Na klášter a kostel dopadly tři ničivé zápalné pumy, každá o váze 227...
Zmizelá krása Česka. Když záhuba stavebních skvostů bolí

Když v srpnu 1881 vyhořelo Národní divadlo, matka malířky Zdenky Braunerové napsala Antonínu Chittussimu: „Plakala jsem jako dítě. V Čechách bylo v té chvíli...  celý článek

Nádražní budova koněspřežky z roku 1830. Lesní správa Lány budovu nechala...
Koněspřežka se „hadila“ z Prahy do křivoklátských lesů. Tam došly peníze

Staré nádražní budovy, v lesích ukryté mostky a náspy. Jen to zbylo z úzkorozchodné koněspřežní dráhy, která v 19. století vedla z Prahy do Lán a dál do...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.