Jak to s autobusovými spoji ve středních Čechách nakonec dopadne, není zatím vůbec jisté. Ilustrační foto

Jak to s autobusovými spoji ve středních Čechách nakonec dopadne, není zatím vůbec jisté. Ilustrační foto | foto: Markéta Bušková, MF DNES

Středočeští zastupitelé o rušení autobusových spojů nejednali

  • 21
Středočeské zastupitelstvo, které mělo jednat o rušení autobusových spojů, se po hodinové diskusi rozešlo. Zástupci ČSSD a KSČM totiž neschválili program jednání, které svolala opoziční ODS. Občanští demokraté ani Starostové a nezávislí totiž s plánem kraje na omezení autobusové dopravy nesouhlasí.

Hnutí Starostové a nezávislí vyzvalo hejtmana středočeského kraje Davida Ratha, aby nerušil autobusové spoje a místo nich zrušil bezplatné žákovské jízdné.

Opoziční zastupitelé, mezi kterými jsou i zástupci některých středočeských měst a obcí, požadovali, aby se škrty v dopravě alespoň odložily. "Chceme oddálit termín, nechat prostor pro diskusi," uvedl poslanec a zastupitel Luděk Jeništa (STAN). Podle něj města mají stejně jako kraj méně peněz a služby pro své obyvatele neruší ani neomezují.

Navržený program nepodpořila vládnoucí ČSSD ani zastupitelé KSČM. Desítky lidí, které se jednání účastnily, pak na zastupitele pokřikovaly "hanba" a pískaly.

Ve čtvrtek přijaly společné stanovisko i obce ze severní části okresu Praha-západ. Navrhují, aby kraj nekrátil dotace na financování dopravní obslužnosti, protože tím by nemusel redukovat spoje.

Rath lže, příjmy kraje se nezměnily, tvrdí starostové

Podle starostů chce kraj snížit svou spoluúčast na placení dopravy o 24 procent, přitom Praha svůj příspěvek naopak navýšila. Pokud se spoje zruší, doprava bude podle nich v okolí hlavního města kolabovat, protože lidé budou jezdit do práce automobily.

Opozice tvrdí, že Rath nemluví pravdu. "Daňové příjmy kraje, ze kterých je hrazena základní dopravní obslužnost v autobusové dopravě, se meziročně v podstatě nesnížily," uvedl starosta Kralup nad Vltavou Petr Holeček (STAN).

"Situace je nepochopitelná i z toho důvodu, že se představitelé kraje vymlouvají na vládní škrty. Ale podle jasně podložených informací z ministerstva dopravy a financí jsou příspěvky státu krajům na dopravní obslužnost stejné jako loni," uvedl starosta Roztok Jan Jakob.

"Rušení spojů není nutné", říká krajská zastupitelka Věra Kovářová a dodává: "Zvýšením jízdného v průměru o 25% dojde i ke zvýšení tržeb". V rámci Pražské integrované dopravy se počítá se snížením úhrad Středočeským krajem cca ve výši 30 mil. Kč. Nárůst tržeb se odhaduje cca o 55 mil. Kč.

"Zvýšené tržby a výše dotace z rozpočtů obcí pokryjí chybějící finanční prostředky a k rušení autobusových spojů není tedy důvod," zdůrazňuje Kovářová. Podle Kovářové není možné, aby současně došlo ke zvýšení jízdného a zároveň ke snížení komfortu pro cestující, tedy ke snížení počtu spojů.

K protestnímu dopisu, který poslali hejtmanovi Davidu Rathovi začátkem ledna, se připojilo dvanáct dalších starostů například z Velkých Přílep, Okoře, Turska či Hostouně. Starostové se dnes mají dozvědět, zda kraj vzal v potaz jejich námitky.

Ve středních Čechách by se mělo škrtnout dvacet procent spojů. V některých regionech jde až o polovinu místních autobusových linek. Rušit by se mělo ve dvou vlnách - v únoru a březnu.

,