Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Střížkov patří k nejkrásnějším stanicím metra. Přitom je to ale holubník

  14:37aktualizováno  14:37
Sotva stanici metra Střížkov uklidí, už je zase pokrytá trusem. Všechna opatření jsou na holuby krátká. Cestující tak musí denně přeskakovat po celé ploše jejich výkaly.

Stanice metra Střížkov | foto: Patrik Kotas - atelier designu a architektury

Střížkov

Stavba začala 24. května 2004, pro cestující byla stanice otevřena 8. května 2008.

  • Střížkov je stanicí hloubenou. Ačkoliv je nástupiště 13 metrů pod povrchem, budova stoupá vysoko nad úroveň terénu.
  • Tvoří ji velká oceloskleněná konstrukce, svým půdorysem připomínající kapku vody či velrybu. Na dvou masivních obloucích, které vedou v ose stanice, je pak celá konstrukce zavěšena.
  • Součástí je také podchod pod Vysočanskou ulicí. Nástupiště jsou boční, pomocí tří mostů umístěných ve dvou úrovních mohou cestující přecházet z jednoho nástupiště na druhé. Celá stanice je bezbariérová, jednotlivé lávky a­ nástupiště jsou propojeny výtahy.
  • Architektonické řešení stanice obsahuje také různé můstky či fontány.

„Celá stanice Střížkov je vlastně překladištěm nemocí a infekcí, které si domů nosíme na botách,“ stěžuje si čtenář deníku Metro Mirek Vitásek.

Podle mluvčího dopravního podniku Jiřího Štábla zde s holuby bojují od zahájení provozu v roce 2008. Bez úspěchu. „Holubi tu vždy budou mít navrch,“ krčí rameny Štábl, podle něhož je vzhledem ke spoustě konstrukcí v klenbě stanice fakticky neochranitelná.

Holubům v nezabrání ani bodliny, ani elektronické plašiče, které je měly odpuzovat od prostoru dveří. „Jejich funkčnost je vzhledem k ­výsledku silně diskutabilní. Nenašel se totiž nikdo, kdo by potvrdil jejich účinnost,“ dodává Štábl.

Stanici podle něj souží také další neduhy, které jsou spojeny s jejím designem. „Ve slunečných dnech zde strojvedoucí oslňují odrazy od skleněných ploch,“ komentuje řešení stanice Štábl.

Podle architekta Patrika Kotase, který stanici metra Střížkov navrhl, není na vině samotný projekt, ale jeho špatná správa. „Vždycky mě zamrzí, když má někdo něco na starost a distancuje se při prvním problému,“ kroutí hlavou Kotas.

„Přitom se dopravní podnik se Střížkovem chlubí na každém druhém letáku,“ dodává architekt. Stanice má podle něj mnoho výhod, které by dopravnímu podniku měly ušetřit dostatek financí a umožnit najít kvalitní řešení. „Už jen to, co ušetří za elektřinu, která je zde potřeba jen večer,“ dodává Kotas.

Jediným účinným opatřením se v tomto případě jeví odchyt nebo jiný způsob redukce přemnožené holubí populace. K jeho objednání se však nemá ani dopravní podnik, ani městská část. „Každý majitel pozemku a nemovitosti si musí svou nemovitost hlídat. Eventuálně i odchytávat holuby,“ říká Dagmar Brabcová z odboru pro životní prostředí Prahy 9.

Autor: Metro.cz


Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.