Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Tomáš Krist, MAFRA

Student bleskově zachránil život učiteli, který při výuce zkolaboval

  • 39
Devatenáctiletý student berounského gymnázia dopoledne zachránil život svému profesorovi, který při výuce zkolaboval. Resuscitaci prováděl až do příjezdu záchranářů, ti muže poté převezli do nemocnice Na Homolce.

Událost se na berounském gymnáziu Joachima Barranda stala krátce před půl jedenáctou dopoledne. Celou záchranářskou akci organizoval a resuscitaci prováděl student maturitního ročníku Tomáš Brůžek.

„Stalo se to při hodině matematiky ve 4.A, kdy pan doktor zkolaboval. Děti to zvládly, zavolaly kantorku a Tomáš to celé řídil a dával srdeční masáž,“ řekl iDNES.cz ředitel ústavu Stanislav Lidinský.

Podle záchranářů byl muž v bezvědomí, student se při resuscitaci řídil pokyny operátorky.

„Záchranáři poté od něj pacienta převzali a pokračovali v oživovacích pokusech. Ty nakonec byly úspěšné. Lékař muže v rámci intenzivní péče zaintuboval a připojil k přístrojem řízené ventilaci. Poté byl transportován do nemocnice Na Homolce,“ řekla mluvčí středočeské záchranky Petra Effenbergerová.

Student nechtěl o svém činu příliš mluvit. „Vůbec to není tak, že jsem ho zachránil já, zachránili jsme ho všichni studenti,“ řekl iDNES.cz Brůžek.

Dodal, že svému kantorovi přispěchal na pomoc poté, co na chodbě o patro níž spatřil vyděšené studentky mířící do ředitelny.

„Vyběhl jsem nahoru. Viděl jsem, že se něco děje, tak jsem začal pomáhat,“ dodal. „Paní profesorka volala na záchranku, pak jsme pokračovali, i když naskočil tep,“ líčil.

Resuscitaci nedělal poprvé

Brůžek přiznal, že resuscitaci nedělal poprvé. Už podruhé využil zkušenosti z kurzu, který absolvoval v osmé třídě základní školy. Ještě ten rok při svém pobytu v Anglii zachránil muže, který zkolaboval. „Dnes jsem to dělal úplně stejně. Jen jsem využil zkušeností. Snažil jsem se jen, aby nevznikla žádná panika,“ řekl skromně.

Ani na okamžik prý nezapochyboval. „Není to o pochybnostech. Člověk si spíš říká, že může jen pomoci, že nesmí váhat,“ dodal maturant, který chce od příštího roku studovat medicínu.

Ředitel školy Lidinský je na svého studenta náležitě pyšný. „Kolegyně, která tam byla s ním, mi říkala, že by to nedokázala. Záchranáři tam pak pracovali osmdesát minut. Mám radost, že se z toho kolega vyhrabal,“ řekl Lidinský.

Brůžka charakterizuje jako velmi skromného studenta. „Je to velmi schopný a silný kluk. Je členem naší studentské rady, je výborný charakterově.“

Brůžka se chystá pochválit a také odměnit. „Kolegyně mi pak říkala, že ho nominuje na cenu Michala Velíška,“ uzavřel ředitel gymnázia.