Takto by mohl vypadat nový design pražských tramvají. Inspirace Tatrou T3 je...

Takto by mohl vypadat nový design pražských tramvají. Inspirace Tatrou T3 je nepopiratelná. | foto: UMPRUM

Studenti navrhovali tramvaj pro Prahu, inspirovali se u legendární T3

  • 34
Pražská tramvaj T3, která jezdí ulicemi od 60. let, byla inspirací studentům průmyslového designu. Ve svých návrzích upravili také interiér vozů, jelikož dosavadní uspořádání sedaček v nových tramvajích nepovažují za praktické.

Praze sluší starý typ tramvají. Alespoň podle studentů Ateliéru průmyslového designu Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze, kteří v rámci semestrální práce ukázali své představy, jak by měla vypadat moderní pražská tramvaj.

„Lze říci, že všichni studenti našli zalíbení ve staré tramvaji T3 z šedesátých let, která dle jejich slov do Prahy patří. Stávající nové, byť nízkopodlažní tramvaje se jim nelíbí exteriérem a shledali i interiér jako horší, ačkoli je řešila známá designérská studia,“ hodnotí celkový přístup vysokoškoláků asistent ateliéru Vlastimil Bartas.

Tramvaje typu Tatra T3 jsou vůbec nejstarším typem tramvají, které v Praze stále jezdí. Podle ředitele dopravního podniku Jaroslava Ďuriše se jedná dokonce o jeden ze symbolů hlavního města. A svezení „té trojkou“ se za poslední dekády stalo pro zahraniční návštěvníky doslova turistickou atrakcí. Přesto během následujících tří let valná většina těchto kultovních tramvají zmizí z ulic Prahy.

Vytlačí je totiž moderní vozy typu Škoda 15T ForCity. Podle vedení metropole by však mohly i v budoucnu staré tramvaje T3 na některých linkách jezdit.

„V některých zahraničních městech se naschvál nechávají na některých linkách jezdit starší typy tramvají. Dovedu si představit, že by například takto mohly jezdit klasické tramvaje T3 na lince číslo 22, která jezdí centrem města,“ řekl již dříve MF DNES náměstek primátorky a radní pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD).

T3 inspiruje profesionály

Tramvajemi z 60. let se kromě studentů průmyslového designu nechávají inspirovat i profesionální návrháři dopravních prostředků. Příkladem je nejnovější pražská tramvaj typu EVO1, která v posledních měsících vznikala v opravnách dopravního podniku v Hostivaři.

Jednočlánková nízkopodlažní tramvaj přezdívaná Evička nedávno vyrazila na pražské koleje. Dlouho po nich však s největší pravděpodobností jezdit nebude. Na výrobě se sice podílí pražský dopravce, vozy jsou však určeny především na export.

Pražské tramvaje

Tatra T3 je nejstarší typ pražských tramvají. Vyrábět se začaly už v 60. letech.

Tatra T3 – Nejstarší typ tramvají. Vyrábět se začaly v 60. letech.

Škoda 14T – Tyto tramvaje dopravní podnik začal pořizovat v roce 2006. Kvůli poruchovosti jezdí jen čtyři soupravy.

Škoda 15T ForCity – Dopravní podnik nakoupil v roce 2005 250 těchto tramvají. Vloni představil jejich upravený model typu Alfa.

Tatra T6A5 – Tento typ tramvají se v Praze začal objevovat v 90. letech. DPP je ale stahuje. Tatra KT8D5R – už v Praze takřka nejezdí.

Studenti UMPRUM se kromě vnější podoby tramvají zabývali také interiérem. Ten aktuálně ve velké míře řeší také dopravní podnik. A to u již zmíněných nejnovějších tramvají typu Škoda 15T ForCity.

V roce 2008 totiž dopravce nechal rozhodnout samotné cestující, jaké sedačky chtějí. Ti si jako materiál vybrali dřevo. Později se ukázalo, že takové sedačky nejsou vyhovující. Při zatáčce či brzdění totiž cestující ze sedaček jednoduše sklouznou. Do nově dodaných souprav tak společnost Škoda Transportation na žádost Prahy dodává plastové sedačky, které připomínají sezení z tramvají typu T3.

K tomu, že dřevo není vhodný materiál pro sezení v MHD, dospěli i mladí designéři. Na rozdíl od veřejnosti, která před osmi lety sedadla vybírala především podle vkusu, studenti UMPRUM měli k dispozici ergonomickou laboratoř. Díky ní mohli jednoduše zjistit, jaké posezení bude skutečně pohodlné a zároveň bezpečné.

Že studenti v mnoha ohledech nesouhlasí se stávajícím provedením nejnovějších tramvají, ukázal nejen jiný vzhled exteriéru a jiný druh sedaček, ale například také jejich uspořádání. To se také zásadně liší od toho, které mohou cestující v tramvajích využít třeba na cestě do práce nyní. Studenti mimo jiné dbali i na to, aby měli dostatek místa a pohodlí i ti, kteří musí ve vozech stát.