Jeden z billboardů letošní kampaně před komunálními volbami. Zdeněk Tůma vsadil na metaforu.

Jeden z billboardů letošní kampaně před komunálními volbami. Zdeněk Tůma vsadil na metaforu. | foto: archiv MF DNES, MF DNES

Suchar, alfa samec, bojovník. Jak působí kandidáti na primátora Prahy

  • 25
Až na výjimky chybí předvolební kampani v Praze originalita a hravost. Samotní kandidáti na post primátora působí šedivě a nudně. Odborníci posoudili slogany na billboardech i samotné uchazeče. Tůma podle nich působí jako suchar, Svobodu označili za alfa samce.

"Méně chamtivosti," hlásá z plakátů kandidát na primátora Jiří Dienstbier ml. (ČSSD). "To ale může volič pochopit i tak, že trocha chamtivosti neuškodí," říká odborník na reklamu Pavel Brabec. Podobných nesmyslů našel i ve sloganech ostatních kandidátů víc.

"U lídrů je patrná neviditelnost, muži jsou zaměnitelní. Mají sice odpověď na vše, ale je to odpověď obecná. Vyhýbají se konkrétním věcem," myslí si politolog Jan Kubáček. "Jiří Dienstbier promarňuje své šance. Kampaně Markéty Reedové (VV) i exguvernéra České národní banky Zdeňka Tůmy (TOP 09) negradují. Oba potřebují najít nové téma," dodává Kubáček.

Naopak známý gynekolog Bohuslav Svoboda podle něj může dohnat náskok konkurence. Největší šanci stát se primátorem má Tůma, který působí suše, anebo Svoboda, o němž odborníci hovoří jako o alfa samci. Bude záležet především na tom, kdo první získá partnera do společné vlády. Rozhodnout pak může třeba ČSSD či Věci veřejné.

Co o sobě kandidáti prozrazují?

Politici někdy tělem, mimikou nebo sloganem prozradí víc, než chtěli a možná i zamýšleli. Jak je hodnotí odborníci a redakce MF DNES?

BOHUSLAV Svoboda (ods)

politika ............................................ 70 %
ekonomie ....................................... 30 %
vystupování ................................... 72 %
slogan "Život dětem, budoucnost
Praze" ............................................ 55 %
šance stát se primátorem ............... 51 %

Zmíněným alfa samcem může být lídr ODS Bohuslav Svoboda. Alespoň se tak tváří na billboardech. "Působí přísně. U primátů se tento výraz nazývá tichá hrozba a mívají ho alfa samci, kteří nechtějí opustit vůdčí postavení," podotkla Noemi Zárubová, specialistka na neverbální komunikaci z hudební fakulty Akademie múzických umění. V mluveném projevu je Svoboda lepší. "Když přijímal nominaci lídra, byl přesvědčivý a nabídl divákům dávku emocí."

Jeho slogan na plakátech je tradiční, ale nudný. Slibuje z nich: Život dětem, budoucnost Praze. "Copak by někdo připustil opak: Smrt dětem a Za Prahu hnusnější? Je to bez nápadu, prázdné," říká prezident Asociace českých reklamních agentur a marketingové komunikace Pavel Brabec.

JIŘÍ DIENSTBIER ML. (ČSSD)

politika ............................................ 60 %
ekonomie ....................................... 50 %
vystupování .................................... 80 %
slogan "Praha potřebuje více
slušnosti, méně chamtivosti" .......... 40 %
šance být primátorem ...................... 26 %

Jiří Dienstbier ml. nepůsobí jako většina sociálních demokratů, což může být výhodou. V kampani si ale vybral až komický slogan: Praha potřebuje více slušnosti, méně chamtivosti. "Nemůže si volič heslo přebrat i tak, že trocha chamtivosti nezaškodí? Je to kombinace nesmyslu a klišé," říká Brabec.

O co hůř dopadl slogan, o to víc se Noemi Zárubové líbí jeho vystupování. "Vzbuzuje pozitivní emoce, i na nepříjemné otázky reaguje s rozvahou. V televizi je přirozený. Jen, když se rozzlobí, působí málo rozhodně."

ZDENĚK TŮMA (TOP 09)

politika ............................................ 80 %
ekonomie ..................................... 100 %
vystupování ................................... 75 %
slogan "Prahu si beru na triko víc,
než si myslíte" ................................ 80 %
šance být primátorem ..................... 64 %

Zdeňka Tůmu, jedničku TOP 09, hodnotí odborníci dobře. S jedinou výhradou: že vypadá jako suchar. "Možná, že jeho suchý projev téměř bez emocí by veřejnost vnímala jako minus, kdyby jich současný primátor nenabízel přes míru," vysvětluje Zárubová. Vadí jí, že Tůma občas hovoří "v dlouhých větách, v nichž se volič ztrácí". Měl by ukázat emoce, ráznost a být konkrétnější.

Tůmovo heslo Prahu si beru na triko víc, než si myslíte podle Brabce vymyslela TOP 09 dobře: "Kreativní, optimistické a nekonfrontační. Zapůsobí na voliče širokého spektra."

MARKÉTA REEDOVÁ (VĚCI VEŘEJNÉ)

politika ............................................ 80 %
ekonomie ....................................... 50 %
vystupování ................................... 70 %
slogan
"Změníme Prahu" ........................... 40 %
šance být primátorkou .................... 25 %

Markéta Reedová z Věcí veřejných vypadá dobře na billboardech. V mluveném projevu je horší a její obličej vypadá konfliktně. "Je ale ostřílená, ambiciózní. Není ustrašená, nenechá si nic líbit a umí se pochválit. Její rétorika je pro mne často frázovitá," hodnotí Zárubová.

Reedová by se měla zamyslet nad sloganem: Změníme Prahu. "Nic neříkající nesmysl. Bez emoce, sterilní. Bémovské vládnutí není jen výčet afér, ale i spousta dobrých změn. Změny za každou cenu volič nechce," říká prezident asociace reklamních agentur.

JIŘÍ WITZANY (KOALICE SZ a SNK ED)

politika ............................................ 50 %
ekonomie ....................................... 90 %
vystupování .................................... 55 %
slogan "Změna, které můžete věřit.
Za tím si stojíme." ........................... 45 %
šance stát se primátorem ............... 3,5 %

Jiří Witzany (koalice SZ -SNK ED) také nedokáže v televizi úplně kontrolovat mimiku tváře. "Na druhou stranu je na něm vidět zaujetí, zkušenost s tématy a bojovnost," myslí si Zárubová. Měl by ale lépe formulovat řeč. V jeho dlouhých větách se často vyzná jen zasvěcený volič.

Witzany na plakátu slibuje změnu, které mohou lidé věřit. Stojí si za tím a chce být pojistkou proti aroganci a plýtvání. Slogan Brabec považuje za příliš složitý.

METODIKA HODNOCENÍ

Politiky posuzovali odborníci: politolog Jan Kubáček, vystupování hodnotila Noemi Zárubová, slogany rozebral prezident Asociace českých reklamních agentur Pavel Brabec. Šance stát se primátorem odhadl tým MF DNES.