Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Trávu mezi kolejemi vedra vysušila na troud, Praha na zalévání nestačí

  16:08aktualizováno  16:08
Travnaté koberce položené mezi kolejemi měly nejen zkrášlit okolí, ale snížit hluk a lapat prach. Jenže na místech bez automatické závlahy jsou nyní seschlé drny a kropení není v možnostech města. Podle odborníka na údržbu trávníků nemá koberec bez zalévání šanci přežít.

Travnatý koberec v ulici Na Petřinách zavlažuje jen déšť. Místo zeleně je trávník vysušený (27.6.2017) | foto: iDNES.cz

Stejné trávníky, ale dva různé způsoby údržby. Zatímco na Petřinách na Praze 6 jsou kvůli horkým červnovým dnům uschlé drny, protože trávu nikdo nezalévá, na Letné je instalovaná automatická závlaha, která viditelně trávníkům svědčí.

Fotogalerie

Závlahu v naprosté většině obstarává pražský dopravní podnik (DPP). Ten ale kropení nechává na přírodě.

Zavlažování provádí buď sama příroda, nebo příroda spolu s umělou závlahou, jako na Letné. Petřiny se, stejně jako jiné uměle nezavlažované travnaté plochy ve městě, opět zazelenají po vydatnějších deštích,“ ubezpečuje mluvčí DPP Aneta Řehková.

Závlaha je na přírodě

Podle mluvčí zatím žádný z trávníků neuschnul zcela. S takovým postupem ale nesouhlasí odborník na údržbu trávníků Aleš Bula.

Kde jsou travnaté koberce

Travnaté plochy v kolejišti jsou na těchto ulicích nebo v částech ulic. Tučně vyznačené jsou místa, kde DPP tratě zalévá automatickou závlahou:

Evropská, Jugoslavských partyzánů, Střešovická, Na Petřinách, Bělohorská, Makovského, Jelení, Keplerova, Milady Horákové, Sokolovská, Českomoravská, Poděbradská, Černokostelecká, Průběžná, V Olšinách, Vršovická, na trati na Barrandov.

„Jak to mohou nechat na přírodě, když trávník není spojený s žádným terénem. Leží na geotextilii, která je přímo na štěrku,“ řekl iDNES.cz trávníkář Bula.

Podle něj v letních vedrech koberec bez závlahy nevydrží ani dva týdny a zůstane v něm jen okolo 10 procent trávy.

„Travnatý koberec se dělá až 14 měsíců na poli. Každý den ho zalévají, a pak ho vezmou a hodí na štěrk mezi koleje, kde nemá šanci přežít ani jedno vegetační období,“ dodal Bula s tím, že takový pokus nemá žádný smysl.

Trávník má podle Buly smysl jen v případě, že je zavlažován automatickou závlahou, která ale znamená další náklady navíc. Závlaha je například na tramvajových tratích na Hradčanské a na Letné, kde byla instalována v rámci rekonstrukce ulice Milady Horákové, kterou hlavní město realizovalo v návaznosti na dokončení výstavby tunelu Blanka.

Trávník může nahradit skalka

Údržbu trávníků financují konkrétní městské části a náklady se pohybují okolo 90 korun za metr čtvereční. Za vodné za minulý rok DPP městským částem přeúčtovalo okolo milionu a půl korun.

Pokud by se zalévalo na všech tratích, částka by se vyšplhala ještě výše. Jenže město, ani jeho části, na takovou údržbu nestačí.

„Městská část Praha 6 se stará o více než 230 hektarů zeleně. Ve stávajících klimatických podmínkách není v reálných ani ekonomických silách provádět zavlažování trávy,“ uvedl mluvčí Prahy 6 David Polák.

Na některých místech by tak travnaté koberce mohly vystřídat extenzivní suchomilné traviny, které by žádnou údržbu nepotřebovaly.

Tramvajové tratě s travními koberci vyžadují velmi náročnou údržbu v podobě intenzivního zavlažování a sečení, které však není ve stávajících možnostech města zařídit,“ řekl Marek Vácha, mluvčí z Institutu plánování a rozvoje (IPR), který koncepci povrchů tramvajových tratí přichystal.

Travnaté pásy na kolejích začal dopravní podnik budovat už v roce 1995 okolo Pražského hradu. Narozdíl od betonu tráva snižuje hluk projíždějících tramvají, snižuje prašnost a teplotu v okolí.





 


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Kruhové divadlo Spirála na pražském Výstavišti.
Opravu vytopeného Divadla Spirála odklepli zastupitelé, může tam hrát cirkus

Divadlo Spirála na pražském Výstavišti projde kompletní rekonstrukcí. Uzavřené je přitom od doby, kdy ho zatopily katastrofální povodně v roce 2002. Opravy by...  celý článek

Nástupiště stanice pražského metra (ilustrační snímek)
Vstup do metra na Andělu se uzavře o měsíc později, než se plánovalo

Vstup do metra B na Andělu v Praze 5 se místo srpna uzavře až v polovině září. Domluvil se na tom dopravní podnik s radnicí Prahy 5, která o uzavírce do...  celý článek

U Vltavy se od Čechova mostu na nábřeží Edvarda Beneše směrem k Holešovicím...
Vodní dopravu v Praze čeká revoluce. Otevřelo se moderní kotviště

Na nábřeží Edvarda Beneše vzniklo pět set metrů dlouhé molo. Levý břeh Vltavy tak nebude ochuzený o náplavky. Moderní kotviště umožní přepravu velkých nákladů...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.