Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Praha testuje chytré přechody, blikáním upozorní na blížící se tramvaj

  9:36aktualizováno  9:36
Na blížící se tramvaj upozorní v Praze chodce světelné pásy v přechodu, které začnou oranžově blikat ve chvíli, kdy se vůz blíží. Novinka, která stojí asi osm set tisíc korun, se zatím testuje na dvou přechodech v Praze 8.

K přechodu se blíží auto. Zastaví a chodec vykročí. Z druhé strany však přijíždí tramvaj, které musí dát přednost chodec. To si však lidé často neuvědomují a končí pod koly vozu.

„Bohužel se stále nedaří eliminovat situace, kdy dojde ke střetu tramvaje s chodcem, přičemž z drtivé většiny je chyba na straně chodce,“ vysvětlil pro iDNES.cz mluvčí magistrátu Vít Hofman.

Nejrizikovější situace nastává na přechodu, ke kterému přijíždí tramvaj i auta zároveň. Na některých místech je přímo před kolejemi umístěn nápis „POZOR TRAM“, nicméně podle magistrátu se kvůli údržbě a viditelnosti nejedná o ideální řešení.

Praha se proto rozhodla vyzkoušet novinku, díky které by k podobným situacím nemělo docházet. Dva „blikající“ přechody jsou zatím u Negrelliho viaduktu v Praze 8.

„Světelné pruhy mají nahradit tento nápis jako viditelné a trvanlivé řešení a mají upozornit chodce na blížící se tramvaj, před kterou nemá přednost,“ dodává Hofman.

Fotogalerie

Světelné pásy najdete v křižovatkách ulic Sokolovská a Prvního pluku a v křižovatce Zenklovy ulice s ulicí Na Korábě.

Zařízení je složité a technicky náročné. Ve vzdálenosti nejvíce dvě stě metrů před přechodem je v obou směrech umístěn infračervený snímač, který detekuje projíždějící tramvaj.

Světelné pásy se pak propojí s nejbližším sloupem, na který se umístí rozvaděč, a ten pak přijímá signály z infračerveného detektoru o blížící se tramvaji. Zařízení přitom musí vydržet náročné podmínky provozu, zimní údržby a strojního úklidu.

Současné vedení Prahy 8 ale od projektu dává ruce pryč. „Vzhledem k významným technickým problémům jsme projekt nepodpořili. Ve své gesci jej realizovala Technická správa komunikací,“ sdělil iDNES.cz radní městské části pro dopravu Karel Šašek.

Pilotní projekt se bude vyhodnocovat v dubnu 2016.

„V první fázi bude nezbytné posoudit efektivnost systému. Pokud bude prokázán přínos pro bezpečnost provozu na pozemních komunikacích, je Praha připravena vytipovat další lokality,“ dodal Hofman.

Jedno takové zařízení stojí zhruba osm set tisíc korun, záleží na konkrétní lokalitě.





 


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Manželé Havlovi a Ondřej Kobza otevírají na týden veřejnosti částečně...
VIDEO: Střechu Lucerny zakryla dřevěná podlaha, připomíná palubu parníků

Nový výhled na Prahu po sedm dní nabídne terasa Paláce Lucerna, kterou má pronajatou kavárník Ondřej Kobza. Během rekonstrukce se proměnila celá střecha,...  celý článek

V pátek ráno se na 49. kilometru dálnice D1 srazilo osobní auto s kamionem...
Havárie autobusu uzavřela dálnici D1 u Prahy, lehce se zranilo 14 lidí

Nehoda uzavřela na 49. kilometru u Prahy dálnici D1 ve směru na Brno. Srazil se tu náklaďák s autem a autobusem. Čtrnáct cestujících bylo zraněných, dva...  celý článek

Otevření prodloužené trasy C metra
Do Letňan pojede v sobotu večer MHD častěji, kvůli show Robbieho Williamse

Pražský dopravní podnik posílí v sobotu odpoledne dopravu v okolí Letiště Letňany, kde večer vystoupí britský zpěvák Robbie Williams. Častější jízdy metra a...  celý článek

Rozhovor s Vítězslavem Ivičičem: Nikdo nechce číst, že je buran
Rozhovor s Vítězslavem Ivičičem: Nikdo nechce číst, že je buran

Člověk, který vybočuje nejen svým osobitým stylem, ale také svými kritickými názory.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.