Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Praha testuje chytré přechody, blikáním upozorní na blížící se tramvaj

  9:36aktualizováno  9:36
Na blížící se tramvaj upozorní v Praze chodce světelné pásy v přechodu, které začnou oranžově blikat ve chvíli, kdy se vůz blíží. Novinka, která stojí asi osm set tisíc korun, se zatím testuje na dvou přechodech v Praze 8.

K přechodu se blíží auto. Zastaví a chodec vykročí. Z druhé strany však přijíždí tramvaj, které musí dát přednost chodec. To si však lidé často neuvědomují a končí pod koly vozu.

„Bohužel se stále nedaří eliminovat situace, kdy dojde ke střetu tramvaje s chodcem, přičemž z drtivé většiny je chyba na straně chodce,“ vysvětlil pro iDNES.cz mluvčí magistrátu Vít Hofman.

Nejrizikovější situace nastává na přechodu, ke kterému přijíždí tramvaj i auta zároveň. Na některých místech je přímo před kolejemi umístěn nápis „POZOR TRAM“, nicméně podle magistrátu se kvůli údržbě a viditelnosti nejedná o ideální řešení.

Praha se proto rozhodla vyzkoušet novinku, díky které by k podobným situacím nemělo docházet. Dva „blikající“ přechody jsou zatím u Negrelliho viaduktu v Praze 8.

„Světelné pruhy mají nahradit tento nápis jako viditelné a trvanlivé řešení a mají upozornit chodce na blížící se tramvaj, před kterou nemá přednost,“ dodává Hofman.

Fotogalerie

Světelné pásy najdete v křižovatkách ulic Sokolovská a Prvního pluku a v křižovatce Zenklovy ulice s ulicí Na Korábě.

Zařízení je složité a technicky náročné. Ve vzdálenosti nejvíce dvě stě metrů před přechodem je v obou směrech umístěn infračervený snímač, který detekuje projíždějící tramvaj.

Světelné pásy se pak propojí s nejbližším sloupem, na který se umístí rozvaděč, a ten pak přijímá signály z infračerveného detektoru o blížící se tramvaji. Zařízení přitom musí vydržet náročné podmínky provozu, zimní údržby a strojního úklidu.

Současné vedení Prahy 8 ale od projektu dává ruce pryč. „Vzhledem k významným technickým problémům jsme projekt nepodpořili. Ve své gesci jej realizovala Technická správa komunikací,“ sdělil iDNES.cz radní městské části pro dopravu Karel Šašek.

Pilotní projekt se bude vyhodnocovat v dubnu 2016.

„V první fázi bude nezbytné posoudit efektivnost systému. Pokud bude prokázán přínos pro bezpečnost provozu na pozemních komunikacích, je Praha připravena vytipovat další lokality,“ dodal Hofman.

Jedno takové zařízení stojí zhruba osm set tisíc korun, záleží na konkrétní lokalitě.



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.