Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Taxi pro seniory v Nymburku nemá kdo provozovat, služba skomírá i jinde

  9:35aktualizováno  9:35
Nymburk chtěl zavést službu taxi pro seniory, opakovaně se proto pokusil sehnat provozovatele této služby. Nikdo se ale nepřihlásil, a to i přes nabídku dotace vyšší než deset korun za ujetý kilometr. Jinde služba bez dotací skomírá.

Ilustrační snímek | foto: Adolf Horsinka, MAFRA

Má problém s chůzí a také čím dál hůř vidí. Důchodkyně Hana Hrdinová, která se letos přestěhovala na Nymbursko, se proto už v létě těšila na novou službu, která by jí umožnila dopravu k lékaři a na úřady.

„Moc mě zklamalo, že z toho nakonec nic nebude,“ říká. V létě totiž město Nymburk ohlásilo, že hledá provozovatele takzvaného senior taxi, které mělo za dotované ceny umožnit pohodlnou přepravu seniorů po městě. Ze záměru ale sešlo, o jeho provozování se nikdo nehlásí.

Zájem mezi klienty by přitom byl zjevně značný. „Nedělali jsme si na to sice žádnou konkrétní anketu, ale podle šetření sociálního odboru a terénních pracovníků, kteří jsou v pravidelném kontaktu se seniory, by tuto službu uvítali,“ řekl MF DNES starosta Nymburka Pavel Fojtík.

„Je ale samozřejmě otázkou, jak by to bylo využíváno potom ve skutečnosti,“ dodává Fojtík. Už teď totiž mohou senioři využívat v Nymburce poměrně kvalitní spojení městskou autobusovou dopravou, kde jízdenka vyjde na 10 korun.

Město přesto chtělo službu zřídit, respektive najít provozovatele, kterému by dotovalo ujeté kilometry. Provozovatel měl dostávat dotaci vyšší než deset korun za ujetý kilometr a zhruba 15 korun by si hradili sami senioři. Jenže úředníci narazili.

Ani podzim nepomohl

„Už v létě jsme vypsali výběrové řízení, ale nepřihlásil se vůbec nikdo. Říkali jsme si, že je to možná tím letním obdobím, a zkusili jsme to znovu nyní na podzim. Dopadlo to stejně, proto jsme byli nuceni výběrové řízení zrušit,“ říká Fojtík.

Domnívá se, že nezájem může být způsoben velikostí města, kde se potenciální zájemci mohou obávat, že by platících klientů nebyl dostatek na uživení. Seniorské taxi přitom funguje také v sousedních co do počtu obyvatel menších Poděbradech nebo v Kolíně.

Jak funguje senior taxi

Senior taxi umožňuje přepravu starším lidem, kteří mohou mít problém dopravit se od domu až na stanovená místa. Například na vyšetření k lékaři, do lékárny nebo vyřídit si záležitosti na úřady. Do vozu jim navíc řidiči obvykle pomohou včetně vyložení nebo naložení zavazadel. Například v Poděbradech mohou penzisté měsíčně využít osm jízd, každá stojí 15 Kč. Novinku zavedli i v Rakovníku, kde cestující hradí 20 Kč za jízdu.

Poděbrady jsou ale výjimečné tím, že jde o lázeňské město, kam míří za odpočinkem mnoho seniorů každý měsíc, kteří podobné služby rádi využívají a jsou ochotní za ně platit. Navíc město provozovatele podporuje. Cena za přepravu je tam stanovena na 15 korun za jednu jízdu. Senioři mohou měsíčně za takto výhodnou cenu využít osm jízd.

Lidé si tuto službu nemohou vynachválit. „Mám maminku v Poděbradech, kde to funguje, jsme z toho úplně nadšení. Za sebe mohu říci, že by senioři v Nymburce takové taxi určitě také rádi využili,“ řekla MF DNES Hana Nehybová z Farní charity Nymburk.

Jezdí kvůli lidem

Větší potenciál má doprava pro seniory hlavně ve velkých městech, jenže ani tam není jistota, jak dlouho vydrží.

„Bohužel musím říci, že na uživení to není. Dělám to hlavně proto, že jsem těsně před důchodem a mám tuto práci pro ostatní lidi opravdu rád,“ řekl MF DNES provozovatel jedné z taxislužeb pro seniory v západní části Středočeského kraje. Redakci ale požádal o anonymitu.

Jak dlouho ještě bude tuto službu provozovat, si netroufá odhadovat. „Problém je také v tom, že výdělky jsou tak nízké, že si provozovatel nedokáže ušetřit na nové auto a to staré při silném nájezdu kilometrů po městě nevydrží navždy. Fungovat tedy budu, dokud se mi auto nerozsype,“ dodává.

Jako překážku vidí hlavně nezájem některých měst, která takovou službu nedotují. To je případ třeba největšího středočeského města Kladna i Mladé Boleslavi, tam se to už ale snaží změnit. „V současné době prověřujeme možnosti podpory této služby,“ říká mluvčí města Hana Kopalová.

To v Rakovníku jsou mnohem dál, přestože je to počtem obyvatel srovnatelně velké město jako Nymburk. Novinku zde spustili minulý měsíc. „Službu s názvem Senior expres provozujeme sami a náklady jsou pouze na mzdu řidiče do 300 tisíc korun ročně. V provozu je od října a zájem roste,“ upřesňuje mluvčí Rakovníka Alida Štulajterová.





 


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Městský soud v Praze řeší případ loupežného přepadení luxusního obchodu s...
Za zmizením luxusních hodinek je sehraný gang, loupež za miliony řeší soud

Z milionové loupeže hodinek v luxusním klenotnictví na pražském Starém Městě, které se odehrálo loni na konci února, se dnes před senátem Městského soudu v...  celý článek

Sami zahraniční vojáci často nechápali, kde jsou a z jakého důvodu.
Prázdné obchody a návrat strachu, vzpomíná pamětník na srpen 1968

Brzy nad ránem je vzbudil telefon. „Obsadili nás,“ ozvalo se ve sluchátku. Byla středa 21. srpna 1968, letiště i centrum Prahy už kontrolovaly tanky. Mladí...  celý článek

(Ilustrační snímek)
PŘEHLED: Kandidátky do voleb 2017 ve Středočeském kraji

Podívejte se na kandidáty pro volby do Poslanecké sněmovny, které se uskuteční 20. a 21. října 2017. Postupně budeme přinášet aktualizované volební kandidátky...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.